
 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

CASE OF WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND 

 

(Application no. 33846/07) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

16 July 2013 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 1 

In the case of Węgrzynowski and Smolczewski v. Poland, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Ineta Ziemele, President, 

 David Thór Björgvinsson, 

 Päivi Hirvelä, 

 George Nicolaou, 

 Ledi Bianku, 

 Zdravka Kalaydjieva, 

 Krzysztof Wojtyczek, judges, 

and Françoise Elens-Passos, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 25 June 2013, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 33846/07) against the 

Republic of Poland lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by two Polish nationals, Mr Szymon Węgrzynowski and 

Mr Tadeusz Smolczewski (“the applicants”), on 7 August 2007. 

2.  The applicants were represented by Mr M. Lach, a lawyer practising 

in Warsaw. The Polish Government (“the Government”) were represented 

by their Agent, Mr J. Wołąsiewicz, succeeded by Ms J. Chrzanowska, of the 

Ministry of Foreign Affairs. 

3.  The applicants alleged that their rights to respect for their private life 

and reputation had been breached. 

4.  On 15 November 2011 the application was communicated to the 

Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of 

the application at the same time (Article 29 § 1). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicants live in Katowice. 

6.  On 8 May 2002 the Warsaw Regional Court allowed the applicants’ 

claim under Articles 23 and 24 of the Civil Code for the protection of 

personal rights. The court found that B.K. and A.M., journalists working for 

the national daily newspaper Rzeczpospolita, had published an article about 



2 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

a number of politicians. The journalists had alleged that the applicants, who 

were lawyers, had made a fortune over the years by assisting in shady 

business deals in which these politicians were involved. The journalists had 

alleged that the applicants had taken advantage of their positions at the 

expense of the public purse by obtaining unjustified benefits from the 

manner in which they had carried out their professional roles as liquidators 

of State-owned companies in bankruptcy. 

7.  The court observed that the journalists had failed to contact the 

applicants and that their allegations were, to a large extent, based on gossip 

and hearsay. It noted that journalists had a right and an obligation to inform 

society about important issues and that they enjoyed freedom of expression, 

guaranteed by the Constitution. However, the authors of the article had 

failed to take the minimum steps necessary in order to verify the 

information contained in the article by at least getting in touch with the 

applicants and trying to obtain their comments. The allegations had not been 

shown to have had a plausible factual basis. The journalists had smeared the 

applicants’ good name and reputation. The court allowed the applicants’ 

claim in its entirety, by ordering the journalists and the editor-in-chief to 

pay, jointly, PLN 30,000 to a charity and to publish an apology in the 

newspaper. 

8.  The defendants appealed. On 24 April 2003 the Warsaw Court of 

Appeal dismissed their appeal, endorsing the findings of fact and the 

reasoning of the first-instance court. The obligations imposed by the courts 

were subsequently complied with by the defendant newspaper. 

9.  On 7 July 2004 the applicants sued again the newspaper under the 

same provisions of the Civil Code (see paragraph 6 above). They alleged 

that they had recently found out that the article remained accessible on the 

newspaper’s Internet website. They submitted that the article was positioned 

prominently in the Google search engine and that anyone seeking 

information about them had very easy access to it. The article’s availability 

on the newspaper’s website, in defiance of the earlier judicial decisions, 

created a continuing situation enabling a large number of people to read it. 

The applicants’ rights were thereby breached in the same way as had 

occurred through the publication of the original article. It rendered the 

protection granted by the judgments in their favour ineffective and illusory. 

The applicants sought an order requiring the defendants to take down the 

article from the newspaper’s website and publish a written apology for their 

rights having been breached by way of the article’s continued presence on 

the Internet. They sought compensation in the amount of PLN 11,000 for 

the non-pecuniary damage. 

10.  In their reply to the statement of claim, the defendants submitted that 

the case was res judicata, The applicants had already obtained a judgment 

in their favour. Moreover, the article had been placed in the archive of the 

website. Readers would therefore be aware that the article had been 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 3 

published in the past. The article had been published and could by no means 

be erased from history or, for that matter, from copies of “Rzeczpospolita” 

kept in numerous libraries and archives throughout the country. The 

applicants’ request to have it expunged was therefore ill-founded, not only 

because it lacked a legal basis but also because it was absurd. 

The defendants further submitted that the applicants had referred to the 

publication of the article on the newspaper’s website in the first set of 

proceedings. They had therefore already been well aware that the article had 

been disseminated in that way. As they had failed to submit any specific 

claims in respect of the Internet publication in the first set of proceedings, it 

had to be inferred that they had not sought to have any measures taken in 

respect of the online version of the article and that they had been fully 

satisfied by their situation having been remedied in the manner ordered by 

the judgments given in the first set of proceedings. 

11.  The Warsaw Regional Court, by a judgment of 28 September 2005, 

dismissed the applicants’ claim. It first referred to the judgments of 8 May 

2002 and 24 April 2003. It noted the applicants’ submission that they had 

discovered, a year after the latter judgment had been given, that the article 

was still available on the newspaper’s website. 

It observed that the facts of the case were not in dispute betweeen the 

parties. The applicants’ submissions had addressed facts – namely the 

article’s continued presence on the newspaper’s website five years after the 

publication of the article in the newspaper – which had occurred after the 

judgment in the first case had been given. The gist of the legal issue to be 

determined by the court was whether the discovery of a new source of 

publication – including on the Internet – provided a factual basis for a new 

claim for the protection of personal rights within the meaning of the Civil 

Code. In the court’s view, the response to such a question should be in the 

positive. The court was of the opinion that the discovery of a new source of 

publication, namely the newspaper’s website, of the defamatory article had 

given rise to a new claim on the applicants’ part. The issues involved in the 

case were therefore not res judicata. 

However, in the circumstances of the case the court was of the view that 

the defendants’ arguments had to be given an equal weight. The court 

referred to the constitutional guarantees of free speech and noted that 

preventive censorship was incompatible with the Constitution. It was the 

journalists’ right and obligation to inform the general public of matters of 

public interest. 

12.  Adressing the three claims made by the applicants, the court stressed 

that removing the article from the website would have been devoid of any 

practical purpose and would amount to censorship and to rewriting history. 

Moreover, it would run counter to the principles of archiving. 

The court pointed out that the applicants have already received a public 

apology. Allowing the applicants’ claim to have a new apology published 



4 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

would not offer adequate protection to the applicants. Had they sought an 

order in the present set of proceedings that the Internet publication be 

supplemented by a footnote or a link informing a reader about the 

judgments of 8 May 2002 and 24 April 2003, or had they asked the court to 

order the defendants to publish an apology on the newspaper’s website, the 

court would have given serious consideration to such a request. 

13.  The court further noted that the applicants had already received 

compensation in the first set of the proceedings. It was further stated that if 

they had discovered circumstances relevant for the assessment of the case 

but unknown to them during the first set of the proceedings, they should 

have requested that the proceedings be reopened rather than bringing a new 

civil case before the courts. 

14.  The applicants appealed. They argued that the case was important in 

that it raised new issues which had hitherto not been addressed by judicial 

practice. They submitted that each new reading of the article on the 

newspaper’s website, which was open to the general public, amounted to a 

new publication of that article. Traditional principles governing the 

archiving of various printed materials and documents in traditional archives 

were not the same as those applicable to the operation of a website, 

regardless of whether a part of it had been labelled as an “archive” or not. 

The term “archive” was to be understood as a set of documents which had 

lost their currency. The Internet was not an instrument for archiving 

materials, but had to be regarded as a means of communication of 

information on current topics. The mere fact that a part of a website was 

called an “archive” did not affect this in any way. 

15.  In so far as the first-instance court had been of the view that the 

publication of a printed apology would have been, in the circumstances of 

the present case, devoid of any practical purpose, the applicants argued that 

under Article 24 of the Civil Code it had been open to that court to order 

other measures to remedy the breach of their rights. Article 24 provided that 

in order to remedy an infringement of personal rights “necessary steps” 

could be taken, but did not specify the concrete nature of such measures. 

The court had unequivocally acknowledged that the impugned article had 

violated their rights. It had, however, limited itself to dismissing the claim. 

It had failed to consider, contrary to its duty, other remedial measures, 

including those it had expressly referred to in its judgment. 

16.  On 20 July 2006 the Warsaw Court of Appeal dismissed the appeal. 

It was of the view that it was of cardinal importance for the assessment of 

the case that the article had been published on the newspaper’s website in 

December 2000. The court noted that the applicants had submitted that they 

had only learned of its online publication a year after the judgment given in 

April 2003 had become final. However, the fact that in the first set of 

proceedings they had failed to make a specific request for remedial 

measures in respect of the online publication made it impossible for the 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 5 

court in the present case to examine facts which had already existed prior to 

that judgment.  The plaintiffs could not lodge a new claim based on factual 

circumstances which had already existed during the previous set of 

proceedings. The court noted in passing that the existing online publication 

was not a fact which would have been impossible to establish at that time 

(“nie była to tzw. okoliczność nieujawnialna”). 

17.  The applicants submitted an appeal on points of law, invoking their 

right to the effective legal protection of their personal rights, including their 

reputation. They reiterated that the continued availability of the article on 

the newspaper’s website infringed their personal rights. 

18.  On 3 November 2006 the Warsaw Court of Appeal requested the 

applicants’ legal representative to amend the statement of appeal’s formal 

deficiencies by specifying whether it had been lodged on behalf of one or 

both of the applicants. It noted that the court fee paid in connection with the 

appeal had corresponded to the sum to be paid for an appeal lodged by one 

person only. 

19.  By letter of 10 November the applicants’ lawyer clarified that the 

appeal had been lodged by the second applicant, Mr Smolczewski. 

20.  On 17 November 2006 the Warsaw Court of Appeal rejected the 

appeal in so far as it related to the first applicant, having regard to the fact 

that the relevant court fee had not been paid. This decision was served on 

the applicants’ lawyer on 4 December 2006. No appeal was lodged against 

this decision. 

21.  By a decision of 7 February 2007 the Supreme Court, sitting in 

camera, refused to entertain the first applicant’s cassation appeal (odmówił 

przyjęcia kasacji do rozpoznania). 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

22.  Article 23 of the Civil Code contains a non-exhaustive list of 

“personal rights” (dobra osobiste). This provision states: 

“The personal rights of an individual, such as, in particular, health, liberty, , freedom 

of conscience, name or pseudonym, image, secrecy of correspondence, inviolability of 

the home, scientific or artistic works [] inventions and improvements, shall be 

protected by the civil law regardless of the protection laid down in other legal 

provisions.” 

Article 24, paragraph 1, of the Civil Code provides: 

“A person whose personal rights are at risk [of infringement] from a third party may 

seek an injunction, unless the activity [complained of] is lawful. In the event of 

infringement, [the person concerned] may also require the party who caused the 

infringement to take the necessary steps to redress the consequences of the 

infringement ... In compliance with the principles of this Code, [the person concerned] 

may also seek pecuniary compensation or may ask the court to award an appropriate 

sum for the benefit of a specific public interest.” 



6 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

23.  Section 31 of the 1984 Press Act provides, in so far as relevant, as 

follows: 

“At the request of a natural or legal person or other organisational entity, the 

editor-in-chief of the relevant daily newspaper or magazine is under an obligation to 

publish, free of charge: 

1. a factually based (rzeczowe i odnoszące się do faktów) rectification of untrue or 

inaccurate statements, 

2. a factually based (rzeczową) reply to any statement which might infringe 

someone’s personal rights.” 

THE LAW 

ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 

24.  The applicants complained that their rights to respect for their 

private life and reputation had been breached. They referred to Article 8 of 

the Convention, which in so far as relevant provides as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private ... life ... 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 

except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society 

in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the 

country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, 

or for the protection of the rights and freedoms of others.” 

A.  Admissibility 

1.  Alleged abuse of the right to individual petition 

25.  The Government were of the view that the application should be 

declared inadmissible because it had amounted to an abuse of the right 

of individual application within the meaning of Article 35 § 3 of the 

Convention. The applicants should have raised the issue of the Internet 

publication of the defamatory article in the first set of civil proceedings in 

order to obtain appropriate redress. They should have sought an order that 

the article – which had already been published on the newspaper’s website 

at that time – be removed from it. However, they had failed to do so. 

26.  The Government concluded that the applicants had brought the 

present case before the Court with the aim of using the protection system set 

up by the Convention to redress their own negligence in vindicating their 

personal rights. As they were both lawyers, their failure to act in an 

appropriate manner lacked justification. 

27.  The applicants did not specifically address this aspect of the case. 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 7 

28.  The Court reiterates that an application may be rejected as abusive 

under Article 35 § 3 of the Convention, among other reasons, if it was 

knowingly based on untrue facts (see, Varbanov v. Bulgaria, no. 31365/96, 

§ 36, ECHR 2000-X; Popov v. Moldova (no. 1), no. 74153/01, § 48, 

18 January 2005; Rehak v. Czech Republic (dec.), no. 67208/01, 18 May 

2004; and Kérétchachvili v. Georgia (dec.), no. 5667/02, 2 May 2006). 

Incomplete and therefore misleading information may also amount to abuse 

of the right of application, especially if the information concerns the very 

core of the case and no sufficient explanation is given for the failure to 

disclose that information (see Hüttner v. Germany (dec.), no. 23130/04, 

9 June 2006; Poznanski and Others v. Germany (dec.), no. 25101/05, 3 July 

2007; Predescu v. Romania, no. 21447/03, §§ 25-26, 2 December 2008; and 

Kowal v. Poland (dec.), no. 2912/11, 18 September 2012). 

29.  The Court first observes that the Government’s arguments do not 

concern “untrue facts”. Rather, their objection is based on their own 

perception of the applicants’ possible intentions (see, for a similar approach 

on the Government’s part, Antoni Lewandowski v. Poland, no. 38459/03, 

§ 51, 2 October 2012). The Government’s argument amounts to 

a rephrasing of their own submissions on the merits of the present case (see 

paragraphs 50–51 below). 

30.  The Court is therefore of the view that it cannot be said that the 

manner in which the applicants presented their case amounts to an abuse of 

the right of petition. 

2.  The applicants’ victim status 

31.  The Government submitted that the damage caused by the 

defamatory article had been effectively made good by the domestic courts’ 

judgments of 8 May 2002 and 24 April 2003 allowing the applicants’ claim 

and awarding them compensation (see paragraphs 6 and 8 above). In their 

view, these judgments had prevented the applicants from alleging another 

violation of their rights originating in the same factual circumstances which 

had already existed, and had been known to the applicants or could have 

easily been known to them, namely the availability of the article on the 

newspaper’s website in December 2000. 

32.  The Government did not accept that the availability of the article on 

the newspaper’s website after the judgment of 24 April 2003 had become 

final constituted a separate and continuing violation of the applicants’ 

rights. The article had been published online on 2 December 2000, 

simultaneously with the article in the newspaper, and only once. It had 

never been modified afterwards. It could not therefore be accepted that there 

had been a new publication which could have given rise to a new violation 

of the applicants’ rights. Therefore, the Warsaw Court of Appeal’s 

judgment of 20 July 2006, upholding the Warsaw Regional Court’s 

judgment of 28 September 2005, could not have had a negative effect on the 



8 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

applicants’ reputation, because the infringement of their rights had already 

been redressed by the judgments given in 2002 and 2003. 

33.  The applicants submitted that they had obtained redress as a result of 

the first set of civil proceedings concerning the publication of the article in 

the print edition of the newspaper, but they had not in respect of the second 

breach arising out of the continued presence of the same article on the 

newspaper’s website. 

34.  In so far as the Government argued that the applicants could not 

claim to be victims in respect of the first set of civil proceedings, the Court 

acknowledges that this argument is correct. Their claim brought in respect 

of the article published in December 2000 was allowed in its entirety. 

Nonetheless, the substance of the present case before the Court does not 

relate to the first set of proceedings and their impact on the applicants’ right 

to respect for their private life. It falls to the Court to examine the complaint 

that the applicants were unsuccessful in the second set of proceedings 

concerning the continued presence of the article on the newspaper’s 

website. The Court notes in this connection that the domestic court refused 

to order that the article be removed from the newspaper’s website. Hence, 

this objection of the Government must fail. 

3.  The six-month time-limit and exhaustion of domestic remedies by the 

first applicant, Mr Węgrzynowski 

35.  The Government argued that the first applicant had failed to comply 

with the six-month time-limit and to exhaust domestic remedies. The final 

decision in his case had been given by the Warsaw Court of Appeal on 

17 November 2006 and served on the applicants’ lawyer on 4 December 

2006, more than six months before they had brought their case before the 

Court on 7 August 2007. 

36.  The applicants did not address this aspect of the case. 

37.  The Court notes that on 3 November 2006 the Warsaw Court of 

Appeal asked the applicants to clarify whether the cassation appeal against 

the appellate judgment had been brought before that court on behalf of one 

or both of the applicants. In reply, the applicants’ lawyer averred that the 

appeal had been made on behalf of the second applicant. On 17 November 

2006 the court therefore rejected the appeal in so far as it related to the first 

applicant. This decision was served on the applicants’ lawyer on 

4 December 2006. 

38.  Therefore, the six-month period within which to lodge an application 

with the Court, as defined by Article 35 § 1 of the Convention, expired on 

5 June 2007, while the application was lodged with the Court on 7 August 

2007. The application in respect of the first applicant must therefore be 

declared inadmissible for failure to comply with the six-month time-limit 

and, in any event, also for failure to exhaust domestic remedies as he had 

failed to file a cassation appeal with the Supreme Court. 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 9 

39.  It follows that the application, in so far as it relates to the first 

applicant, has been introduced out of time and must be rejected in 

accordance with Article 35 §§ 1 and 4 of the Convention. 

4.  Exhaustion of domestic remedies as regards the second applicant, 

Mr Smolczewski 

40.  The Government submitted that the second applicant had not 

exhausted all available domestic remedies. He could have applied to the 

domestic courts seeking an interim injunction (zabezpieczenie powództwa) 

under Article 730 § 1 of the Code of Civil Procedure. It had been open to 

him to request, for example, that a temporary footnote or a comment 

informing any reader about the proceedings be added to the article on the 

website. The Government referred to the Court’s findings to the effect that 

such a temporary notice would “normally remove any sting from the 

material” (relying upon Times Newspapers Ltd v. the United Kingdom 

(nos. 1 and 2), nos. 3002/03 and 23676/03, § 47, ECHR 2009). 

41.  The Government further submitted that the second applicant should 

have had recourse to the rectification procedure (sprostowanie) provided for 

by Article 31 of the Press Act (see paragraph 23 above). This provision was 

designed to offer a person negatively affected by a press article a possibility 

of requesting the publisher to publish, free of charge and in a proper place 

and form, his or her statement addressing and rectifying the content of the 

original article. However, the second applicant had failed to have recourse 

to this remedy. 

42.  The second applicant disagreed with the Government’s submissions. 

43.  Article 35 § 1 of the Convention requires that the only remedies to 

be exhausted are those that are available and sufficient to afford redress in 

respect of the breaches alleged. The purpose of Article 35 § 1 is to afford 

the Contracting States the opportunity of preventing or putting right the 

violations alleged against them before those allegations are submitted to the 

Court (see, inter alia, Selmouni v. France [GC], no. 25803/94, § 74, 

ECHR 1999-V). 

44.  The existence of the remedies in question must be sufficiently 

certain not only in theory but in practice, failing which they will lack the 

requisite accessibility and effectiveness (see, among other authorities, 

Orchowski v. Poland, no. 17885/04, § 105, 22 October 2009, and 

Norbert Sikorski v. Poland, no. 17599/05, § 108, 22 October 2009). The 

development and availability of a remedy said to exist, including its scope 

and application, must be clearly set out and confirmed or complemented by 

practice or case-law (Mikolajová v. Slovakia, no. 4479/03, § 34, 18 January 

2011). A Government’s arguments clearly carry more weight if relevant 

examples from national case-law are provided (see Sakhnovskiy v. Russia 

[GC], §§ 43-44, 2 November 2010, and Toziczka v. Poland, no. 29995/08, 

§ 26, 24 July 2012). 



10 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

45.  Turning to the circumstances of the present case, the Court notes that 

the Government failed to adduce any case-law of the domestic courts or 

examples of the media’s practice to show that a rectification request under 

Article 31 of the Press Act has ever been successfully used to have a 

defamatory article present on a newspaper’s website removed from it or 

rectified by the addition of a reference to a judgment finding it defamatory. 

As to the request to apply for an interim injunction referred to by the 

Government, the Court observes that the claim to have the impugned article 

removed from the newspaper’s website constituted the essence of the 

applicant’s civil claim. That claim failed. It has not therefore been 

convincingly demonstrated that an identical request submitted in the course 

of proceedings for an interim injunction and aiming at the removal of that 

article from the website temporarily, pending the adoption of a decision on 

the merits of the case, offered any reasonable prospects of success. In any 

event, no examples of relevant domestic practice have been adduced. This 

part of the Government’s preliminary objection must therefore fail. 

46.   The Government were further of the view that the applicant had 

failed to have proper and diligent recourse to Articles 23 and 24 of the 

Civil Code, as he had failed to formulate the original civil claim properly. 

He could have requested the court to order the person responsible for the 

alleged breach to remove the online version of the article and redress its 

effects. 

47.  The Court observes that the Government reiterated the same 

argument when addressing the substance of the application (see paragraphs 

50-51 below). The Court finds that this part of the Government’s objection 

is a matter which goes to the merits of the case. 

5.  Conclusion 

48.  The Court notes that the application lodged by the second applicant 

is not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the 

Convention. It further notes that it is not inadmissible on any other grounds. 

It must therefore be declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

49.  The second applicant submitted that his rights to respect for his 

private life and reputation had been breached as a result of the second set of 

civil proceedings. The judicial authorities had failed in their positive 

obligation to apply the law in a manner that would make it possible for him 

to obtain the effective protection of his rights under Article 8 of the 

Convention. These rights had been breached as a result of the continued 

presence on the newspaper’s website of an article which had already been 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 11 

found by the courts to be in violation of the applicant’s rights falling within 

the ambit of this provision. 

50.  The Government submitted that although the article published on 

2 December 2000 had infringed the applicant’s rights, the damage caused 

by that violation had effectively been redressed by the judgments of 8 May 

2002 and 24 April 2003 allowing their claim and awarding compensation. 

These judgments prevented the applicant from claiming another violation of 

his rights originating in the same factual circumstances which had already 

existed prior to these judgments and which had been known or could have 

easily been known to the applicant, namely the existence of the article on 

the newspaper’s website in December 2000. 

51.  The fact that the article had remained on the newspaper’s website 

after the first set of the proceedings had come to end had not amounted to a 

separate violation, given that it had been published simultaneously with the 

print edition of the newspaper. There had therefore been no “new 

publication” giving rise to a new breach of his rights. The applicant could 

have sought the rectification of the article or the publication of a footnote or 

an apology covering the Internet version of the article during the first set of 

proceedings. The applicant had been negligent in formulating his first claim. 

52.  The Government were of the view that accepting the approach 

proposed by the second applicant could lead to the newspaper being subject 

to ongoing liability. Anyone could bring an action against a publisher of 

material on the Internet whenever he or she found out about it, regardless of 

the date on which the contested material had been published on the relevant 

website. Such uncertainty would be disproportionate and could have a 

chilling effect on journalists and publishers. The Government referred to the 

case of Times Newspapers Ltd (cited above). The Court had held that while 

an aggrieved applicant must be afforded a real opportunity to assert his right 

to protect his reputation, libel proceedings brought against a newspaper after 

a significant lapse of time may well, in the absence of exceptional 

circumstances, give rise to a disproportionate interference with press 

freedom under Article 10. In the Government’s opinion, such “exceptional 

circumstances” had not existed in the present case. 

2.  The Court’s assessment 

53.  The essential object of Article 8 of the Convention is to protect the 

individual against arbitrary interference by public authorities. Any 

interference under the first paragraph of Article 8 must be justified in terms 

of the second paragraph as being “in accordance with the law” and 

“necessary in a democratic society” for one or more of the legitimate aims 

listed therein. According to the Court’s settled case-law, the notion of 

necessity implies that the interference corresponds to a pressing social need 

and, in particular, that it is proportionate to one of the legitimate aims 



12 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

pursued by the authorities (see, among other authorities, Olsson v. Sweden 

(No. 1), 24 March 1988, § 67, Series A no. 130). 

54.  In addition, there may also be positive obligations inherent in 

effective “respect” for private life. These obligations may involve the 

adoption of measures designed to secure respect for private life even in the 

sphere of relations between individuals, including both the provision of a 

regulatory framework of adjudicatory and enforcement machinery 

protecting individuals’ rights, and the implementation, where appropriate, of 

specific measures (see, among other authorities, X and Y v. the Netherlands, 

26 March 1985, § 23, Series A no. 91, and R.R. v. Poland, no. 27617/04, 

§§ 183-184, ECHR 2011 (extracts)). 

55.  The notion of “respect” for private life within the meaning of 

Article 8 of the Convention for the purposes of the State’s positive 

obligations is not clear-cut. In view of the diversity of the practices followed 

and the situations obtaining in the Contracting States, the notion’s 

requirements will vary considerably from case to case. Accordingly, this is 

an area in which the Contracting Parties enjoy a wide margin of 

appreciation in determining the steps to be taken to ensure compliance with 

the Convention, account being taken of the needs and resources of the 

community and of individuals. Nonetheless, Article 8, like any other 

provision of the Convention or its protocols, must be interpreted in such a 

way as to guarantee not rights that are theoretical or illusory but rights that 

are practical and effective (see Armonienė v. Lithuania, no. 36919/02, § 38, 

25 November 2008, and Biriuk v. Lithuania, no. 23373/03, § 37, 

25 November 2008). 

56.  In particular, in cases concerning newspaper publications, the Court 

has previously held that the protection of private life has to be balanced, 

among other things, against the freedom of expression guaranteed by 

Article 10 of the Convention (see Karakó v. Hungary, no. 39311/05, § 26, 

28 April 2009; Armonienė, cited above, § 39; Biriuk, cited above, § 38; 

Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 89 et seq., 7 February 

2012). This interplay between Article 10 and Article 8 was highlighted by 

the Court on numerous occasions (see, for instance, Von Hannover 

v. Germany, no. 59320/00, ECHR 2004-VI, Karakó v. Hungary, cited 

above). As a matter of principle the rights guaranteed by these provisions 

deserve equal respect (see Hachette Filipacchi Associés (ICI PARIS) 

v. France, no. 12268/03, § 41, 23 July 2009; Timciuc v. Romania (dec.), 

no. 28999/03, § 144, 12 October 2010; and Mosley v. the United Kingdom, 

no. 48009/08, § 111, 10 May 2011). 

57.  The Court has reiterated on numerous occasions that freedom of 

expression constitutes one of the essential foundations of a democratic 

society and in that context the safeguards guaranteed to the press are 

particularly important. The Court has also observed that the most careful of 

scrutiny under Article 10 is required where measures or sanctions imposed 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 13 

on the press are capable of discouraging the participation of the press in 

debates on matters of legitimate public concern (Bladet Tromsø and 

Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 64, ECHR 1999-III). 

Furthermore, particularly strong reasons must be provided for any measure 

limiting access to information which the public has the right to receive (see 

Timpul Info-Magazin and Anghel v. Moldova, no. 42864/05, § 31, 

27 November 2007). At the same time the Court has observed that the press 

must not overstep certain bounds, particularly as regards the reputation and 

rights of others (see Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 62, ECHR 2001-I, 

and Dalban v. Romania [GC], no. 28114/95, § 49, ECHR 1999-VI). 

58.  The Court has held that the Internet is an information and 

communication tool particularly distinct from the printed media, especially 

as regards the capacity to store and transmit information. The electronic 

network, serving billions of users worldwide, is not and potentially will 

never be subject to the same regulations and control. The risk of harm posed 

by content and communications on the Internet to the exercise and 

enjoyment of human rights and freedoms, particularly the right to respect 

for private life, is certainly higher than that posed by the press. Therefore, 

the policies governing reproduction of material from the printed media and 

the Internet may differ. The latter undeniably have to be adjusted according 

to technology’s specific features in order to secure the protection and 

promotion of the rights and freedoms concerned (see Editorial Board of 

Pravoye Delo and Shtekel v. Ukraine, no. 33014/05, § 63, ECHR 2011 

(extracts)). 

59.  According to the case-law of the Court, Internet archives fall within 

the ambit of the protection afforded by Article 10 (see Times Newspapers 

Ltd, cited above, § 27). The Court stressed the substantial contribution made 

by Internet archives to preserving and making available news and 

information. Such archives constitute an important source for education and 

historical research, particularly as they are readily accessible to the public 

and are generally free. While the primary function of the press in a 

democracy is to act as a “public watchdog”, it has a valuable secondary role 

in maintaining and making available to the public archives containing news 

which has previously been reported (see Times Newspapers Ltd, cited 

above, § 27). The maintenance of Internet archives is a critical aspect of this 

role. 

The Court has held, in the context of an Article 10 complaint brought by 

a newspaper, that a requirement to publish an appropriate qualification to an 

article contained in an Internet archive, where it has been brought to the 

notice of a newspaper that a libel action has been initiated in respect of that 

same article published in the written press, did not constitute a 

disproportionate interference with the right to freedom of expression. The 

Court was of the view that such an obligation in respect of an Internet 

archive managed by a publisher of a newspaper itself was not excessive. 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{
http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{


14 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

The Court also noted with approval that the domestic courts had not 

suggested that potentially defamatory articles should be removed from 

archives altogether (see Times Newspapers, cited above, § 47). 

60.  Turning to the circumstances of the present case, the Court notes that 

it is not in dispute that that article published by Rzeczpospolita in December 

2000 was in breach of the applicant’s rights. The domestic courts expressly 

acknowledged that in their first two judgments. They allowed the 

applicant’s claim on the grounds consonant with the Convention standards 

(see paragraphs 6-8 above). However, the instant case concerns issues 

arising in connection with the second set of civil proceedings where the 

presence of the offending article on the newspaper’s website and the State’s 

positive obligations under Article 8 of the Convention arising in this context 

were examined. 

61.  The Court observes that during the first set of the civil proceedings 

the applicants failed to make claims regarding the article’s presence on the 

Internet. Therefore the courts could not adjudicate on this matter. The 

judgments given in the first case did not create for the applicants a 

legitimate expectation to have the article removed from the newspaper’s 

website. 

It should be further noted that the domestic courts found that the article 

had been published on the newspaper’s website simultaneously with the 

print edition in December 2000. The applicant did not challenge this finding 

in his appeals. Therefore the second case against Rzeczpospolita brought by 

the applicant in 2004 concerned the same factual circumstances. 

62.  The Internet archive of Rzeczpospolita is a widely known legal 

resource for Polish lawyers and for the general public, often used and 

acceded to by members of legal professions. No arguments have been 

submitted to the Court to justify the applicant’s failure to ensure that the 

scope of the first defamation claim encompassed the article’s presence on 

the newspaper’s website. 

63.  The Court observes that the Warsaw Regional Court stated in its 

judgment of 28 September 2005 that the case brought by the applicant was 

not res judicata (see paragraph 12 above). The applicant was therefore 

given an opportunity to bring his claims concerning the Internet version of 

the article before the courts and to have them examined in judicial 

proceedings incorporating a full array of procedural guarantees. 

64.  The Court further observes that the applicant made his claim under 

Articles 23 and 24 of the Civil Code. The courts accepted that the claim 

could be examined under these provisions and that they also applied to 

publications disseminated on the Internet. The Court therefore considers 

that it has not been demonstrated that no appropriate legal framework was 

in place at the relevant time and that the absence of such a framework made 

it impossible for the applicant to defend his rights (compare and contrast 

K.U. v. Finland, no. 2872/02, § 49, ECHR 2008). 



 WĘGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 15 

65.  The Court further notes the finding made by the Warsaw Regional 

Court that the article in question had been published in the print edition of 

the newspaper. That court expressed the view that it was not for the courts 

to order that the article be expunged as if it had never existed (see paragraph 

12 above). The Court accepts that it is not the role of judicial authorities to 

engage in rewriting history by ordering the removal from the public domain 

of all traces of publications which have in the past been found, by final 

judicial decisions, to amount to unjustified attacks on individual reputations. 

Furthermore, it is relevant for the assessment of the case that the legitimate 

interest of the public in access to the public Internet archives of the press is 

protected under Article 10 of the Convention. 

66.  The Court is of the view the alleged violations of rights protected 

under Article 8 of the Convention should be redressed by adequate remedies 

available under domestic law. In this respect, it is noteworthy that in the 

present case the Warsaw Court of Appeal observed that it would be 

desirable to add a comment to the article on the website informing the 

public of the outcome of the civil proceedings in which the courts had 

allowed the applicants’ claim for the protection of their personal rights 

claim (see paragraph 12 above). The Court is therefore satisfied that the 

domestic courts were aware of the significance which publications available 

to the general public on the Internet could have for the effective protection 

of individual rights. In addition, the courts showed that they appreciated the 

value of the availability on the newspaper’s website of full information 

about the judicial decisions concerning the article for the effective 

protection of the applicant’s rights and reputation. 

67.  However, the Court emphasises that in the proceedings in the present 

case the applicant did not submit a specific request for the information to be 

rectified by means of the addition of a reference to the earlier judgments in 

his favour. It was neither shown nor even argued before the Court that under 

the applicable legal framework they could not request the court to specify 

the steps that they wished to be taken in respect of the internet publication 

with a view to securing the effective protection of their reputation (compare 

and contrast with K.U. v. Finland, referred to above, where no such 

possibility was available to the applicant). 

68.  Taking into account all the circumstances of the present case, the 

Court accepts that the State complied with its obligation to strike a balance 

between the rights guaranteed by Article 10 and, on the other hand, 

Article 8 of the Convention. A limitation on freedom of expression for the 

sake of the applicant’s reputation in the circumstances of the present case 

would have been disproportionate under Article 10 of the Convention (see 

Karakó v. Hungary, no. 39311/05, § 28, 28 April 2009). 

69.  The Court therefore upholds the Government’s preliminary 

objection. 



16 WEGRZYNOWSKI AND SMOLCZEWSKI v. POLAND JUDGMENT 

70.  Having regard to the circumstances of the case seen as a whole, the 

Court finds that there has been no violation of Article 8 of the Convention. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible in respect of the second applicant 

and inadmissible as to the remainder; 

 

2.  Joins to the merits the Government’s preliminary objection concerning 

exhaustion of domestic remedies in respect of the second applicant; 

 

3.  Holds that there has been no violation of Article 8 of the Convention 

and, in consequence, upholds the Government’s above-mentioned 

preliminary objection. 

Done in English, and notified in writing on 16 July 2013, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Françoise Elens-Passos  Ineta Ziemele 

 Registrar President 


