
 
 

FIRST SECTION
 
 
 
 
 
 

CASE OF KRONE VERLAG GMBH v. AUSTRIA
 

(Application no. 27306/07)
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT
 
 
 
 

STRASBOURG
 

19 June 2012
 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be
subject to editorial revision.
 

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

1 sur 12 26/06/2012 09:09



In the case of Krone Verlag GmbH v. Austria,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a Chamber composed of:

              Nina Vajić, President,
              Anatoly Kovler,
              Elisabeth Steiner,
              Khanlar Hajiyev,
              Mirjana Lazarova Trajkovska,
              Linos-Alexandre Sicilianos,
              Erik Møse, judges,
and Søren Nielsen, Section Registrar,

Having deliberated in private on 29 May 2012,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 27306/07) against the Republic of Austria lodged
with  the Court  under  Article  34 of  the  Convention  for  the Protection  of  Human  Rights  and
Fundamental  Freedoms (“the Convention”) by Krone Verlag  GmbH & Co.  KG (“the applicant
company”), a limited liability company with its registered office in Vienna, on 26 June 2007.

2.  The applicant company was represented by Ebert Huber Liebmann Rechtsanwälte GmbH,
a law firm based in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were represented by
their  Agent,  Ambassador H.  Tichy,  Head  of  the International  Law Department  at  the Federal
Ministry for European and International Affairs.

3.  The applicant company alleged that judgments under the Media Act ordering them to pay
damages had infringed their right to freedom of expression under Article 10 of the Convention.

4.   On  27 August  2009  the President  of  the  First  Section  decided  to  give notice  of  the
application to the Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of the
application at the same time (Article 29 § 1).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant company, Krone Verlag GmbH & Co KG, is the owner and publisher of the
daily newspaper Kronen Zeitung.

A.  The background of the case

6.  In 1999 E.R. and U.W., the parents of Christian W., dissolved their common household and
concluded a provisional  agreement on the custody of Christian under which sole custody was
granted to E.R., while his brother stayed with U.W. On 13 February 2001 U.W. asked for custody
to be withdrawn from E.R. and transferred to him.

7.  On 22 February 2001 E.R. and U.W. agreed that pending the outcome of an expert report
custody be provisionally transferred  to U.W. (vorläufige Obsorge)  and  that  for  the time being
Christian should live with U.W., his father.

8.  It appears that subsequently U.W. hindered contact between Christian and E.R. and, in
June 2002, moved to Sweden. Thereupon, by an interlocutory decision (einstweilige Verfügung)
of 26 July 2002, custody of Christian was transferred back to E.R.

9.  U.W. was ordered to hand Christian over to E.R. immediately or to take him back to Austria
before 5 August 2002. That order was confirmed on appeal on 12 September 2002 and became
final.

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

2 sur 12 26/06/2012 09:09



10.  Thereupon E.R. travelled to Sweden to have that decision enforced. U.W. proposed to
E.R. that they enter into an agreement on custody of Christian, and E.R. also agreed to staying in
Sweden. However, no such agreement was finally reached. After E.R. had settled in Sweden and
found employment there, U.W., together with Christian, left Sweden for Austria.

11.  On 4 November 2002, pending the outcome of the custody proceedings,  custody was
temporarily transferred to the Salzburg Youth Welfare Office. On 23 December 2003 the court
dismissed  U.W.’s request  for custody to be withdrawn from E.R. and transferred to him. The
decision was declared immediately enforceable.

12.  Subsequently, various attempts to enforce that decision were undertaken. The Austrian
newspapers reported on these events because U.W. kept them regularly informed and sought
publicity.

13.   The  first  attempt  at  enforcement,  on  23  December  2003,  failed  because  U.W.  and
Christian went into hiding. U.W. had informed the media of this step in advance. Some time later
they returned. In order to enforce the custody decision the competent court scheduled a hearing
for 15 January 2004 in the course of which Christian was to be handed over to E.R. U.W. failed to
appear at the hearing.

14.   Thereupon  the  judge  ordered  that  Christian  be  brought  before  the  court  by  force
(zwangsweise Vorführung).

15.  When that decision had to be enforced by court officers Christian barricaded himself in his
elementary school and, since the police officers who intervened decided not to use physical force
on the premises of the school, this attempt also failed. These events were also widely covered by
the media because U.W. had informed them in advance.

16.  After further unsuccessful attempts the rural police (Gendarmerie) were informed on 26
January 2004 that Christian was at his father’s house. Court officers sent to the house noted,
however, that Christian was not in the house but, together with a babysitter, in a car in front of it.
The officers tried to take hold of Christian but he cried and resisted. These scenes were again the
subject  of  widespread  media  coverage  because  they  were  observed  and  photographed  by
several journalists, who had been informed and had hurried to the spot.

17.  In order to establish whether Christian had suffered injuries during the attempt to enforce
the court order, U.W. took him to the Salzburg hospital.  On 28 January 2004, by means of a
diversion manoeuvre, U.W. and Christian were separated and on the same day Christian was
handed over to his mother, E.R., on the premises of the hospital. E.R. and Christian have been
living in Sweden since that time. This final phase of the events was also widely reported on in the
media.

B.  The proceedings under the Media Act

18.   On 7 July 2004 Christian  W.,  represented  by his mother,  brought  proceedings under
Sections  7  and  8a of  the Media  Act  against  the applicant  company,  seeking  damages  and
publication of the ensuing judgment, claiming that a series of articles on the above-mentioned
events published by the applicant company between 7 January and 16 February 2004 and which
contained a detailed description of the events, giving his full name and illustrated by pictures of
him, had breached his rights under those provisions.

19.  He argued that the reporting on him had interfered with his strictly private life in a manner
likely to expose and compromise him in  public. Moreover,  the articles constituted a breach of
section 7a of the Media Act, which prohibited reporting on the victim of a crime in a manner which
made him or her recognisable in public; that was only allowed if the importance of the offence or
the persons implicated meant that there was a preponderant public interest in the information.
Both applications were lodged with the Vienna Regional Criminal Court.

20.  On 19 October 2004 the Regional  Court gave a detailed judgment in  the case, which
referred to the following articles published in the applicant company’s newspaper and summed
up by the Regional Court as follows:

“(1)  7 January 2004

The heading ‘Missing father returns home with his two boys’, with a picture of Christian. According to the report,
the child’s father returned from holiday with Christian and his brother and had to go to the police because the boy

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

3 sur 12 26/06/2012 09:09



was being forced against his wishes to move in with his mother following an inhuman court decision in the context
of a divorce battle.

(2)  8 January 2004

The heading ‘Family drama: Christian needs peace at last’, accompanied by a picture of the child. The report
describes a failed attempt to take the boy to Sweden and quotes the head teacher of his primary school as saying
that Christian suffers from anxiety. A large number of people, some of whom have signed a petition, are reported
to be campaigning for Christian to remain with his father.

(3)  16 January 2004

(a)  On the front page, the heading ‘My best friend is my dog’. Underneath is a picture of Christian with his dog
and text stating that the child does not wish to go to his mother.

(b)  The heading ‘What’s going on here is inhuman’, with two photographs of Christian. According to this article,
five police officers entered the primary school in order to fetch the boy, who refused to go with them. The head
teacher, some parents and classmates are reported as saying that what happened was inhuman.

(4)  17 January 2004

The heading ‘Mad scramble for 8-year-old’, with a picture of Christian. The report states that several different
people want  the child,  but  no one has asked his opinion,  resulting in an inhuman tug-of-war  which is  already
affecting the child psychologically. The article further reports that a bailiff went to the child’s father’s flat but found
no one at home.

(5)  27 January 2004

(a)  On the front page, the heading ‘Christian’s battle for his home’, with a picture of the plaintiff showing him
grimacing as he resists being taken (into the police car) by the bailiff, while his brother tries to obstruct the bailiff.

(b)  The heading ‘You have no idea what you’re doing to the child’, with two more pictures. The article describes
the child being taken from the babysitter’s car to the police car. It likens the scene to something from a distant
dictatorship, with two bailiffs trying to tear the young plaintiff away from his familiar surroundings by brute force,
against his will and despite his cries for help. Neighbours and friends of the family are reported as crying with rage
and directing abuse at the court officials. The plaintiff reportedly sustained a serious injury to his spine at the hands
of the bailiffs and had to be taken to hospital.

(6)  28 January 2004

(a)  On the front page, the heading ‘The whole of Salzburg up in arms’, accompanied by a photograph of the child
lying in a hospital bed wearing a surgical collar. According to the article, the child was injured by the bailiffs’ rough
treatment, and everyone was appalled and angered.

(b)  The heading ‘Bailiff pursues 8-year-old right into hospital’, with three pictures of the plaintiff, one showing him
on a stretcher, one of him grimacing in pain in the arms of the bailiff while his brother tries to obstruct the latter,
and a close-up of the child, again grimacing in pain, next to the bailiff and the car. The article also details rough
treatment by the bailiffs, reportedly causing injury to the child, who is said to have complained of neck pains and to
have told reporters how he had been punched in the back of the neck by one of the bailiffs. The doctor treating him
is reported to have fitted a surgical collar.

(c)  The heading ‘Cries for help rang out in the night’, again with pictures of the child and reports on the public’s
reaction to the bailiffs’ methods;

(d)  The heading ‘All for the good of the child’, together with the court’s findings and a picture of the child and

(e)  letters from readers angered by the treatment of the child by his mother and the court, again with a picture
of the plaintiff.

(7)  29 January 2004

(a)  Heading on front page ‘Christian abducted from hospital’, together with a photograph.

(b)  The heading ‘Whole country moved by abduction’, with two photographs. The article criticises the allegedly
rough methods of the bailiffs.

(c)  The heading ‘Did the bailiff want to put a sticker on the child?’, also with critical comments.

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

4 sur 12 26/06/2012 09:09



(d)  The heading ‘Abduction from hospital at  dead of night’,  also with a photograph The article describes the
child’s removal from the hospital by his mother and quotes the father as saying that unless tough action is taken
against the bailiffs, he will lodge a complaint.

(e)  The heading ‘Minister Böhmdorfer says violence against children is unacceptable’ again with a photograph
and comments on the case, including by the then Justice Minister Dr Dieter Böhmdorfer, who condemns violence
against children.

(8)  30 January 2004

(a)  The heading ‘Everyone wants Christian finally left in peace’: another report on the mother’s flight with her
child, accompanied by a photograph of the child.

(b)  The heading ‘Scenes like those with Christian are completely avoidable’, also with a photograph. Comments
on the case by a crisis-management expert.

(9)  31 January 2004

(a)  The heading ‘Christian’s case reopened’, with photograph. The report states that a new expert psychological
opinion on the child is to be ordered.

(b)  The heading ‘Custody battle – the story so far’, describing events up to that point.

(c)   The heading ‘Blind hatred in salmon pink’,  with comments  by  Günther  Traxler,  again with a picture of
Christian grimacing in pain as the bailiff tries to put him in the police car.

(10)  2 February 2004

Under  the heading ‘Christian already in Sweden’,  a  report  stating that  the child  has already been taken to
Sweden by his mother and has had to leave his beloved dog behind. The report is accompanied by a picture.

(11)  12 February 2004

The heading ‘I don’t want to stay here any longer’, again with three pictures of Christian. The reporter writes that
the judge and bailiffs will have to answer to a disciplinary board and that Christian no longer wishes to stay with his
mother in Sweden but wants to return to his father in Austria.

(12)  13 February 2004

The heading ‘Interpol soon to search for missing Christian’, again with a picture of the child. The report states
that the boy has tried to run away from his mother and has disappeared.

(13)  16 February 2004

A reader’s letter under the heading ‘Violence is not the answer’, in which a 12-year-old criticises the judge, again
with a picture showing Christian grimacing in pain.”

21.   The  Regional  Court  allowed  the  action  and  ordered  the  applicant  company  to  pay
damages in the amount of EUR 136,000, to publish the judgment in its newspaper, and to bear
the costs of  the proceedings. The Regional  Court found that  by publishing the above articles
containing  details  of  the  custody  dispute  over  nine-year-old  Christian  W.,  and,  moreover,
disclosing  his  full  name and  accompanied  by  a  photograph  of  him partly  showing  a  highly
distressed  facial  expression,  the applicant  company had  exposed  his  strictly  private life  in  a
manner likely to compromise him in public, in breach of section 7 of the Media Act. Moreover, the
articles published on 27, 28 and 29 January 2004 had, without justification, disclosed the identity
of a person who had been the victim of a criminal offence to a large and not directly informed
circle of people, in breach of section 7a of the Media Act.

22.  The Regional Court accepted that there existed a direct link between the events reported
on  and  the public interest  because of  the sharp  criticism voiced  of  the conduct  of  the court
officials who had attempted to enforce the custody order. However, the person with custody of
Christian had not agreed to publication and the public interest in the events could have been
satisfied without giving the child’s full name and publishing pictures of him.

23.   On  29  March  2005  the  applicant  company  appealed.  Relying  on  Article  10  of  the
Convention, it argued, inter alia, that the Regional Court had failed to take into account the fact
that there had already been an ongoing debate and that Christian’s father, acting as his son’s
spokesman and in his interests, had informed the media of the events. Furthermore, it claimed

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

5 sur 12 26/06/2012 09:09



that it  had only acted as a public watchdog, informing the public about the proceedings and
criticising the domestic authorities in the public interest.

24.  On 21 September 2005 the Vienna Court of Appeal partly allowed the appeal. It found that
there had  been  no breach  of  section  7a of  the Media  Act,  because under  that  provision  a
compensation claim existed only if  a media outlet had described acts by which someone had
become the victim of a crime and if the description violated the victim’s protected interests. In the
present case, however, it was not the description of a criminal act that had breached Christian’s
protected  interests,  since  the  proceedings  against  the  court  officials  had  ended  without  a
conviction. The Court of Appeal therefore remitted the case to the Regional Court on this point.

25.  It further emphasised that by giving details of the plaintiff’s intimate family life and his full
name, and by adding pictures of him, the newspaper had intruded into his strictly private life, as
these details had merely been given in order to create a sensation and satisfy the curiosity of its
readers. Even if there was a link to public life, a media outlet could report on a person’s strictly
private life  only  to  the extent  necessary  to satisfy  the need  for  information  related  to  those
elements  which  were  of  relevance  to  the  public  interest.  Reporting  on  events  relating  to  a
person’s  strictly  private  life  therefore  had  to  be  appropriate  to  the  circumstances  and
proportionate. In the present case it had not been necessary for the purpose of informing the
public of alleged shortcomings within the judiciary, nor had it been necessary to expose in such
an  intense and  striking  manner  the severe strain  being  suffered  by  the juvenile  plaintiff  by
inserting photographs showing his distress and despair, mentioning his full name and setting out
the details of his seizure.

26.  On 19 May 2006 the Regional  Court ruled again on the case and found no breach of
section 7a of the Media Act. It accordingly reduced the amount of compensation to EUR 130,000.

27.  On 14 March 2007 the Vienna Court of Appeal upheld that decision.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

28.  Section 7 of the Media Act, which has the title “Interference with a person’s most intimate
personal sphere” (Verletzung des höchstpersönlichen Lebensbereiches), reads as follows:

“(1)   If  a  person’s  strictly  private  life  is  discussed or  presented in the media in a manner  which is  apt  to
compromise this person in public, the person concerned may claim compensation from the owner of the media for
the injury suffered. The amount of compensation shall not exceed EUR 20,000 ...

(2)  No compensation claim under paragraph 1 exists if

1.  the publication at issue is based on a truthful report on a public session of the National Council or the Federal
Council, the Federal Assembly, a regional diet or a committee of one of these general representative bodies;

2.  the publication is true and has a direct connection to public life;

3.  in the circumstances it could have been assumed that the person concerned had agreed to the publication;

4.  it is a direct broadcast on radio or television (live programme) and the employees or contractors of the radio
or television station have not neglected the principles of journalistic diligence;

5.  the information has been published on a retrievable website and the owner of the media or its employees or
contractors have not neglected the principles of journalistic diligence.”

29.  Section 7a of the Media Act, which has the title “Protection against divulging a person’s
identity in special cases” (Schutz vor Bekanntgabe der Identität in besonderen Fällen), reads as
follows:

“(1)  Where publication is made, through any medium, of a name, image or other particulars which are likely to
lead to the disclosure to a larger not directly informed circle of people of the identity of a person who

1.  has been the victim of an offence punishable by the courts, or

2.  is suspected of having committed, or has been convicted of, a punishable offence,

and where legitimate interests of that person are thereby injured and there is no predominant public interest in
the publication of such details on account of the person’s position in society, of some other connection with public
life, or of other reasons, the victim shall have a claim against the owner of the medium (publisher) for damages for

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

6 sur 12 26/06/2012 09:09



the injury suffered.  The award of  damages shall  not  exceed 20,000 euros;  additionally,  section 6(1),  second
sentence, shall apply.

(2)  Legitimate interests of the victim shall in any event be injured if the publication

1.  in the case of subsection (1)1, is such as to give rise to an interference with the victim’s strictly private life or
to his or her exposure,

2.  in the case of subsection (1)2, relates to a juvenile or merely to a lesser indictable offence (Vergehen) or may
disproportionately prejudice the advancement of the person concerned.

(3)  No compensation claim under paragraph 1 exists if

1.  the publication at issue is based on a truthful report on a public session of the National Council or the Federal
Council, the Federal Assembly, a regional diet or a committee of one of these general representative bodies;

2.  the publication of the information on the person has been decided officially, in particular for the purposes of
criminal justice or public security;

3.  the person concerned has agreed to the publication or if the publication is based on information given by that
person to the media;

4.  it is a direct broadcast on radio or television (live programme) and the employees or contractors of the radio
or television station have not neglected the principles of journalistic diligence;

5.  the information has been published on a retrievable website and the owner of the media or its employees or
contractors have not neglected the principles of journalistic diligence.”

30.  Section 6(1) second sentence of the Media Act, to which reference has been made above,
reads as follows:

“The  amount  of  compensation shall  be  fixed  according  to  the  extent  of  the  publication,  its  impact  and,  in
particular,  the  type of  media  and how  broadly  it  is  disseminated;  the  compensation must  not  endanger  the
economic existence of the media owner.”

31.  Section 8a of the Media Act,  which has the title “Separate compensation proceedings”
(Selbständiges Entschädigungsverfahren), insofar as relevant, reads as follows:

“In a judgment  by which compensation under  Section 6,  7,  7b or  7c has been awarded on the basis of  a
separate compensation request, the court must also order the publication of the judgment if the person concerned
so requests, ...”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

32.  The applicant company complained under Article 10 of the Convention that the judgments
of the Austrian courts violated its right to freedom of expression. Article 10 reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to
receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. This
Article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such
formalities,  conditions,  restrictions or  penalties as  are prescribed by law  and are necessary  in a democratic
society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing
the  disclosure  of  information received  in confidence,  or  for  maintaining  the  authority  and  impartiality  of  the
judiciary.”

33.  The Government contested that argument.

A.  Admissibility

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

7 sur 12 26/06/2012 09:09



34.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded within the meaning of
Article 35 § 3 (a)  of  the Convention.  It  further  notes that  it  is  not  inadmissible on  any other
grounds. It must therefore be declared admissible.

B.  Merits

35.  The Court notes that it is common ground between the parties that the Vienna Regional
Court’s judgment of 19 October 2004, upheld by the Court of Appeal, which awarded damages to
Christian,  constituted  an  interference  with  the  applicant  company’s  right  to  freedom  of
expression, as guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention.

36.  An interference contravenes Article 10 of the Convention unless it is “prescribed by law”,
pursues one or more of the legitimate aims referred to in paragraph 2, and is “necessary in a
democratic society” for achieving such an aim or aims.

37.  The Court considers, and this was acknowledged by the parties, that the interference was
prescribed by law, namely by section 7 of the Media Act. The Court further finds, and this was
likewise not disputed between the parties, that the interference served a legitimate aim, namely
“the protection of the reputation or rights of others” within the meaning of Article 10 § 2 of the
Convention.

38.  The parties’ argument concentrated on the question whether the interference had been
“necessary in a democratic society” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

1.  The parties’ submissions

39.  The applicant company maintained that the interference with its right to impart information
had not been necessary in a democratic society. There was no doubt that the event on which the
applicant  company  had  reported  had  involved  questions  which  were  a  subject  of  public
importance, namely the conduct of the courts and authorities when enforcing the Family Court’s
decision to hand Christian over to his mother, and contributed to the public discussion which had
been triggered by the questionable conduct of the enforcement officers.

40.  In reporting on the matter the press could not, as suggested by the Austrian courts, have
done so in  a merely  neutral  and  sober way.  It  was also a corporate necessity to attract  the
attention  of  the  public  by  incorporating  entertaining  components,  as  otherwise  it  would  be
practically impossible to reach the public. Christian’s father had turned to the applicant company
for assistance, as his son had repeatedly expressed the wish to remain with his father, whereas
the Austrian courts had decided to transfer custody to his mother. The applicant company had
therefore reported on this issue and the way in which the authorities had enforced their respective
decisions. In order to show the public the anguish and shock which this approach had produced
in Christian, it had been necessary to publish a picture showing the pain in his face and make
clear to the public just what measures the Republic of Austria was implementing, allegedly in the
interest  of  the child.  This  effect  could  not  have been  achieved  if  Christian’s  face had  been
blurred. For the same reason it  had been necessary to report  extensively on how happy and
intact Christian’s world had been while he was still living with his brothers and father.

41.   The  applicant  company  also  argued  that  the  amount  of  compensation  awarded  to
Christian had been excessive. Firstly, no punitive damages were possible under Austrian law and
the sum awarded was not proportionate to the actual injury suffered by Christian on account of
the publication of the impugned material, and secondly, no distinction had been made between
the thirteen different articles published. It was apparent that in a series of related articles, as in
the present case, a later article with similar content to a previous one could not injure again to the
same extent since the injurious circumstances would already be known.

42.  The Government, while acknowledging the essential role played by the press as a “public
watchdog”,  asserted  that  in  the  present  case the  interference with  the applicant  company’s
freedom  of  expression  had  been  necessary  within  the  meaning  of  Article  10  §  2  of  the
Convention. They argued in particular that the domestic courts had had to weigh the applicant
company’s interest  in  imparting information  on  an  issue of  public interest  against  the right  to
protection  of  the most  intimate sphere of  life of  the person  on  whom it  reported,  which  was
equally protected by the Convention, namely, the right to respect for his or her identity, protected
by Article 8 as part  of  a person’s private life.  The necessity to carry out  such  a weighing  of

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

8 sur 12 26/06/2012 09:09



interests was laid down in section 7 of the Media Act.
43.  The Austrian courts had found that that the articles published by the applicant company

constituted an intrusion into the strictly private life of Christian, a minor. In its judgment of 19
October  2004  the  Regional  Court  had  explained  in  detail  that  even  though  it  was  clearly
permissible to publish an article on the events surrounding the handing over of Christian to his
mother, and the conduct of the courts and authorities in this respect, this did not mean that in
doing so the applicant company had the right to publish photographs of Christian that had not
been  rendered  anonymous,  showing  him in  a state of  pain  and  despair,  and  to disclose his
identity and other details of his family life, his health and his emotional state. The disclosure of
such information on Christian was not relevant for the understanding of the details of the events
of  which  he  had  been  the  victim,  nor  was  it  necessary  in  order  to  raise  public  awareness
concerning the conduct of the authorities. In such cases the State had a positive obligation to
ensure effective protection against breaches of the personal integrity of children, as a particularly
vulnerable group.

44.  Lastly, the Government argued that the amount of compensation awarded to Christian,
namely  EUR 130,000,  was  not  disproportionate,  as  that  figure  had  to  be  seen  against  the
background  of  the wide dissemination  of  the  information  by  the  applicant  company  and  its
influence on public opinion. Christian had already been affected psychologically by the custody
dispute between his parents, of which he was the victim, and, in this situation had been exposed
by the applicant company to the curiosity of the millions of readers of its newspaper exclusively
for the purpose of raising sales figures as a result of an one-sided emotive reporting. This had
caused  him  additional  and  significant  suffering.  Another  important  factor  was  the  extensive
dissemination  of  the information  and  the inherently  strong  influence the applicant  company’s
newspaper had on public opinion. It had to be noted that the Kronen Zeitung reached (in 2006)
43.6% of  the entire Austrian  population  – up  to 60% of  the population  in  some Länder –  as
readers, which, in relative terms, made it one of the newspapers with the highest circulation in the
world. For this reason a significant amount of compensation had to be awarded by the Austrian
courts.

2.  The Court’s assessment

(a)  General principles

45.  According to the Court’s well-established case-law, the test of necessity in a democratic
society requires the Court to determine whether the interference complained of corresponded to a
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim pursued, and whether
the reasons given  by the national  authorities to justify it  are relevant  and  sufficient  (see The
Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), 26 April 1979, § 62, Series A no. 30). In assessing
whether such a need exists and what measures should be adopted to deal with it, the national
authorities are left a certain margin of appreciation. This power of appreciation is not, however,
unlimited but goes hand in hand with a European supervision by the Court, whose task it is to
give a final ruling on whether a restriction is reconcilable with freedom of expression as protected
by  Article 10 (see Bladet  Tromsø  and Stensaas v.  Norway [GC],  no.  21980/93,  § 58,  ECHR
1999-III).

46.  An important factor for the Court’s determination is the essential function of the press in a
democratic society. Although the press must not overstep certain bounds, in particular in respect
of  the  reputation  and  rights  of  others  or  the  proper  administration  of  justice,  its  duty  is
nevertheless  to  impart  –  in  a  manner  consistent  with  its  obligations  and  responsibilities  –
information and ideas on all  matters of public interest (see Bladet Tromsø and Stensaas, cited
above, § 59, and as a recent authority, Flinkkilä and Others v. Finland, no. 25576/04, § 73, 6 April
2010).  By  reason  of  the “duties  and  responsibilities”  inherent  in  the  exercise of  freedom of
expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on issues of
general  interest is subject to the proviso that they are acting in good faith and on an accurate
factual  basis  and  providing  reliable and  precise information  in  accordance with  the ethics of
journalism (see Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I, and, as a
recent authority, Eerikäinen and Others v. Finland, no. 3514/02, § 60, 10 February 2009).

47.   Whilst  it  is  true  that  the  methods  of  objective  and  balanced  reporting  may  vary

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

9 sur 12 26/06/2012 09:09



considerably and that it is therefore not for this Court, nor for the national courts, to substitute its
own views for those of the press as to what technique of reporting should be adopted (Jersild v.
Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298), editorial discretion is not unbounded. Not
only does the press have the task of imparting such information and ideas: the public also has a
right to receive them. Were it otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public
watchdog” (Observer and Guardian  v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 59, Series A
no. 216; Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 63, Series A no. 239; Bladet Tromsø
and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, ECHR 1999-III; and, more recently, Gutiérrez
Suárez v. Spain, no. 16023/07, § 25, 1 June 2010).

48.  The Court has always stressed the contribution made by photographs or articles in the
press to a debate of general interest (see Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 2), no. 21277/05
§ 46, 4 June 2009, with further references). However, the publication of photographs and articles
the sole purpose of which is to satisfy the curiosity of a particular readership regarding the details
of a public figure’s private life cannot be deemed to contribute to any debate of general interest to
society despite the person being known to the public. In such conditions freedom of expression
calls for a narrower interpretation (see MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 143,
18  January  2011,  and  Von  Hannover  v.  Germany,  no.  59320/00,  §  65-66,  ECHR 2004-VI).
Moreover, although freedom of expression also extends to the publication of photographs, this is
an  area  in  which  the  protection  of  the  rights  and  reputation  of  others  takes  on  particular
importance. Photographs appearing in the tabloid press are often taken in a climate of continual
harassment which induces in the person concerned a very strong sense of intrusion into their
private life or even  of  persecution  (see Von Hannover v.  Germany,  cited above,  at  § 59,  and
Hachette Filipacchi Associés v. France, no. 71111/01, § 42, 14 June 2007).

49.  The subject matter at issue in this case relates, on the one hand, to the right of the press
under Article 10 of the Convention to inform the public on matters of public concern regarding
ongoing court proceedings and on the manner in which decisions by the courts are enforced and,
on the other, to the State’s positive obligations under Article 8 of the Convention to protect the
privacy  of  persons,  in  particular  minors,  to  whom  such  proceedings  relate.  When  verifying
whether the authorities struck a fair balance between two protected values guaranteed by the
Convention  which  may come into conflict  with  each  other  in  this  type of  case – freedom of
expression protected by Article 10 and the right to respect for private life enshrined in Article 8 –
the Court must balance the public interest in the publication of the information and the need to
protect  private  life  (see  Hachette  Filipacchi  Associés  v.  France,  no.  71111/01,  §  43,  ECHR
2007-VII).  The balancing  of  individual  interests  which  may well  be contradictory  is  a difficult
matter and Contracting States must have a broad margin of appreciation in this respect since the
national authorities are in principle better placed than this Court to assess whether or not there is
a “pressing social need” capable of justifying an interference with one of the rights guaranteed by
the Convention (see MGN Limited, cited above, § 142, and Egeland and Hanseid v. Norway, cited
above, § 55).

(b)  Application of these principles to the present case

50.  In the present case the applicant company published in its newspaper Kronen Zeitung,
between 7 January 2004 and  16 February 2004,  a series of  thirteen  articles about  a dispute
between parents over custody of their child, Christian. In the custody proceedings the competent
courts had refused to transfer custody of Christian to the father, who had refused to comply with
that  decision.  Various attempts at  enforcement  were unsuccessful  because Christian  and  his
father had gone into hiding, and in January 2004 the competent court ordered that Christian be
brought  before the court  by force.  On  26 January  2004 court  officers  went  to the house of
Christian’s father and tried to seize the child, who cried and resisted. These scenes were the
subject of wide media coverage, notably by the applicant company’s newspaper, because they
were observed and photographed by several journalists, who had been informed and had hurried
to  the spot.  The applicant  company’s  newspaper  reported  extensively  on  this  case and  the
articles published disclosed Christian’s identity and details of his family life, his health and his
emotional  state,  and  they were accompanied  by photographs of  Christian  that  had  not  been
rendered anonymous and which showed him in a state of pain and despair.

51.   Thereupon,  Christian  brought  proceedings under the Media Act  against  the applicant

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

10 sur 12 26/06/2012 09:09



company, claiming compensation in respect of reporting constituting an intrusion into his strictly
private life (section  7 of  the Media Act)  and  reporting  on  the victim of  a crime in  a manner
rendering that person recognisable by the public (section 7a of the Media Act). On 19 October
2004 the Vienna Regional Criminal Court found against the applicant company, ordering it to pay
compensation and to publish  the judgment in  its newspaper.  On appeal  the Court  of  Appeal
found on 21 September 2005 that the reporting at issue had been in breach of the obligation not
to interfere with a person’s strictly private life, but rejected the other ground for compensation,
namely, reporting on the victim of a crime in an identifiable manner, and remitted the case to the
Regional Court on that point. On 19 May 2006 the Vienna Regional Criminal Court decided again
on  the  case  following  the  findings  of  the  Court  of  Appeal,  and  reduced  the  compensation
accordingly. The Court of Appeal upheld that decision except for costs on 14 March 2007. The
Regional  Court  and the Court  of  Appeal  considered that  the reporting at issue had breached
Christian’s  right  to  respect  for  his  strictly  private  life,  and  found  that  there  had  existed  no
predominant public interest in the revealing of his identity and giving details of his family life, his
health  and  his  emotional  state,  or  the  publishing  of  photographs  taken  at  the  time of  the
unsuccessful attempt to enforce the court’s order to hand him over to his mother showing him in
a state of pain and despair.

52.  In the Court’s view the reasons given by the Regional Court and upheld by the Court of
Appeal were undoubtedly “relevant” reasons for the purposes of the necessity test to be applied
under Article 10 § 2. It will next examine whether they were also “sufficient”.

53.  The Court agrees with the domestic courts that the case concerned a balancing of the
applicant company’s right to freedom of expression under Article 10 against Christian’s right to
protection of his strictly private life. In such cases one factor the Court has taken into account is
the position of the person concerned by the publication: whether or not he or she was a “public
figure” or had otherwise “entered the public scene” (see, for instance, Flinkkilä and Others, cited
above, § 83, and Eerikäinen and Others, cited above, § 66). Another important factor is whether
the articles or photographs in the press contributed to a debate of general interest (see Flinkkilä
and Others, cited above, § 76, and Eerikäinen, cited above, § 66).

54.  In the present case, Christian is not a public figure, nor does the Court consider that he
has entered the public scene by becoming the victim of a custody dispute between his parents
which attracted considerable public attention.

55.  The Court further considers that the articles at issue dealt with a matter of public concern,
namely the appropriate enforcement of custody decisions and whether and to what extent force
may or should be used in this context. Such a matter could, and in the present case did, give rise
to a public debate.  However,  given  that  neither Christian himself  nor his parents were public
figures or had previously entered the public sphere, it cannot be considered that the disclosure of
his identity was essential for understanding the particulars of the case (see “Wirtschafts-Trend”
Zeitschriften-Verlagsgesellschaft mbH (no. 2) v. Austria (dec.), no. 62746/00, 14 November 2002).
In this connection, the Court notes that it was acceptable for the applicant company to report on
all  relevant  details concerning  the case of  Christian,  in  particular  as regards the problematic
attempt  to enforce the decision  taken  in  the custody proceedings by the court  officers on 26
January 2004, but not to reveal the identity of Christian while publishing the most intimate details
about him, or publish a picture of him from which he could be recognised.

56.   Moreover,  the Court  is  not  persuaded  by the applicant  company’s  argument  that  the
publication of the photograph which showed the pain in Christian’s face was necessary in order
to ensure the credibility of the story. In  this regard the Court reiterates that the publication of
photographs and  articles the sole purpose of  which  is  to satisfy  the curiosity  of  a particular
readership regarding the details of a public figure’s private life cannot be deemed to contribute to
any debate of general interest to society despite the person being known to the public. In such
conditions  freedom of  expression  calls  for  a narrower  interpretation  (see MGN Limited,  cited
above, § 143, with further references). The Court considers that such considerations also apply to
persons, like Christian, who are not public figures.

57.  On the other hand, there is no doubt that the preservation of the most intimate sphere of
life of a juvenile who had become the victim of a custody dispute and had not himself stepped
into the public sphere deserved particular protection on account of his or her vulnerable position.

58.  The Court has further to examine whether the interference with the applicant company’s

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

11 sur 12 26/06/2012 09:09



right to impart information was proportionate. It notes in the first place that the applicant company
was not subject to a fine imposed in criminal proceedings but was ordered to pay compensation
for the injury caused to a person who had suffered from an intrusion into his strictly private life.
However, the amount of compensation, EUR 130,000, is exceptional, and the Court observes in
this connection  that  in  specific  circumstances an  exceptional  and  particularly high  amount  of
damages for libel (see Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 51, Series A
no.  316-B, and  Independent News and Media and Independent  Newspapers Ireland Limited v.
Ireland,  no.  55120/00,  §  115,  ECHR  2005-V (extracts)),  or  unusually  high  cost  awards  in
defamation proceedings (see MGN limited, cited above, § 217), may raise an issue under Article
10 of the Convention.

59.  In the present case the applicant company reported on the case of Christian in a series of
thirteen articles, each time repeating information on his strictly private sphere revealing intimate
details of his life, his emotional state and his health, and repeatedly publishing photographs of
him. Even though these news items had already become known to the public, at a certain point
their frequent repetition was capable of creating a climate of continual harassment inducing in the
person concerned a very strong sense of intrusion into their private life or even of persecution
(see Von Hannover, cited above, § 59).

60.  Another element which has to be taken into account is the particularly wide circulation of
the  applicant  company’s  newspaper,  which  rendered  the  interference  more  intense.  In  this
connection,  the Government submitted,  and this was not disputed by the applicant company,
that (in 2006) the Kronen Zeitung reached 43.6% of the entire Austrian population, amounting to
approximately eight million inhabitants – and up to 60% of the population in some of the Länder –
as readers, which, in relative terms, makes it one of the newspapers with the highest circulation
in the world.

61.  Lastly, the Court has to examine whether in  domestic law there existed adequate and
effective domestic safeguards against disproportionate awards (see Independent News and Media
and  Independent  Newspapers  Ireland Limited,  cited  above,  §  115).  In  this  regard,  the  Court
observes that a maximum amount for compensation in a single case is provided for in section 7(1)
of the Media Act, which provides that damages must not exceed EUR 20,000. Moreover, section
6(1) of  the Media Act  contains clear guidelines for the fixing of  the amount of  damages, and
provides,  inter alia,  that  the compensation  must  not  endanger the economic existence of  the
media owner. The Court considers that these safeguards are adequate and effective preventing
disproportionate awards. The Court therefore concludes that the amount awarded in damages
was not disproportionate in the particular circumstances of the case.

62.  In sum, the Court finds that in awarding compensation for the interference with Christian’s
private life by the applicant company, the respondent State acted within its margin of appreciation
in assessing the need to protect his privacy. It  is satisfied that the restriction on the applicant
company’s right to freedom of expression resulting from the judgments of the Regional Court and
the  Court  of  Appeal  was  supported  by  reasons  that  were  relevant  and  sufficient,  and  was
proportionate to the legitimate aims pursed.

63.  There has accordingly been no violation of Article 10 of the Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Declares the application admissible;
 
2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 19 June 2012, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the
Rules of Court.

              Søren Nielsen              Nina Vajić
              Registrar              President

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

12 sur 12 26/06/2012 09:09


