
 
 

FIRST SECTION
 
 
 
 
 
 

CASE OF KURIER ZEITUNGSVERLAG UND DRUCKEREI GMBH v.  AUSTRIA (No. 2)
 

(Application no. 1593/06)
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT
 
 
 

STRASBOURG
 

19 June 2012
 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be
subject to editorial revision.

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

1 sur 12 26/06/2012 09:06



In the case of Kurier Zeitungsverlag und Druckerei GmbH v. Austria (no. 2),
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a Chamber composed of:

              Nina Vajić, President,
              Anatoly Kovler,
              Elisabeth Steiner,
              Mirjana Lazarova Trajkovska,
              Julia Laffranque,
              Linos-Alexandre Sicilianos,
              Erik Møse, judges,
and Søren Nielsen, Section Registrar,

Having deliberated in private on 22 May 2012,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 1593/06) against the Republic of Austria lodged
with  the Court  under  Article  34 of  the  Convention  for  the Protection  of  Human  Rights  and
Fundamental Freedoms (“the Convention”) by Kurier Zeitungsverlag und Druckerei Gmbh (“the
applicant  company”),  a  limited  liability  company  with  its  registered  office  in  Vienna,  on  30
December 2005.

2.  The applicant company was represented by Giger, Ruggenthaler & Partner, a partnership
of lawyers practising in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were represented
by their Agent, Ambassador H. Tichy, Head of the International Law Department at the Federal
Ministry for European and International Affairs.

3.   The applicant  company alleged  that  judgments under the Media Act  ordering it  to pay
damages had infringed its right to freedom of expression under Article 10 of the Convention.

4.  On 20 May 2009 the President of the First Section decided to give notice of the application
to the Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of the application at
the same time (Article 29 § 1).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant company is the owner and publisher of the daily newspaper Kurier.

A.  The background of the case

6.  In 1999 E.R. and U.W., the parents of Christian W., dissolved their common household and
concluded a provisional  agreement on the custody of Christian under which sole custody was
granted to E.R., while his brother stayed with U.W. On 13 February 2001 U.W. asked for custody
to be withdrawn from E.R. and transferred to him.

7.  On 22 February 2001 E.R. and U.W. agreed that pending the outcome of an expert report
custody be provisionally transferred  to U.W. (vorläufige Obsorge)  and  that  for  the time being
Christian should live with U.W., his father.

8.  It appears that subsequently U.W. hindered contact between Christian and E.R. and, in
June 2002, moved to Sweden. Thereupon, by an interlocutory decision (einstweilige Verfügung)
of 26 July 2002, custody of Christian was transferred back to E.R.

9.  U.W. was ordered to hand Christian over to E.R. immediately or to take him back to Austria
before 5 August 2002. That order was confirmed on appeal on 12 September 2002 and became
final.

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

2 sur 12 26/06/2012 09:06



10.  Thereupon E.R. travelled to Sweden to have that decision enforced. U.W. proposed to
E.R. that they enter into an agreement on custody of Christian, and E.R. also agreed to staying in
Sweden. However, no such agreement was finally reached. After E.R. had settled in Sweden and
found employment there, U.W., together with Christian, left Sweden for Austria.

11.  On 4 November 2002, pending the outcome of  the custody proceedings,  custody was
temporarily transferred to the Salzburg Youth Welfare Office. On 23 December 2003 the court
dismissed  U.W.’s request  for custody to be withdrawn from E.R. and transferred to him. The
decision was declared immediately enforceable.

12.  Subsequently, various attempts to enforce that decision were undertaken. The Austrian
newspapers reported on these events because U.W. kept them regularly informed and sought
publicity.

13.   The  first  attempt  at  enforcement,  on  23  December  2003,  failed  because  U.W.  and
Christian went into hiding. U.W. had informed the media of this step in advance. Some time later
they returned. In order to enforce the custody decision the competent court scheduled a hearing
for 15 January 2004 in the course of which Christian was to be handed over to E.R. U.W. failed to
appear at the hearing.

14.   Thereupon  the  judge  ordered  that  Christian  be  brought  before  the  court  by  force
(zwangsweise Vorführung).

15.  When that decision had to be enforced by court officers Christian barricaded himself in his
elementary school and, since the police officers who intervened decided not to use physical force
on the premises of the school, this attempt also failed. These events were also widely covered by
the media because U.W. had informed them in advance.

16.   After  further  unsuccessful  attempts  the rural  police  (Gendarmerie)  were informed  on
26 January 2004 that Christian was at his father’s house. Court officers sent to the house noted,
however, that Christian was not in the house but, together with a babysitter, in a car in front of it.
The officers tried to take hold of Christian but he cried and resisted. These scenes were again the
subject  of  widespread  media  coverage  because  they  were  observed  and  photographed  by
several journalists, who had been informed and had hurried to the spot.

17.  In order to establish whether Christian had suffered injuries during the attempt to enforce
the court order, U.W. took him to the Salzburg hospital.  On 28 January 2004, by means of a
diversion manoeuvre, U.W. and Christian were separated and on the same day Christian was
handed over to his mother, E.R., on the premises of the hospital. E.R. and Christian have been
living in Sweden since that time. This final  phase of the events was widely reported on in the
media.

B.  The articles which appeared in Kurier

18.   On 29 January 2004 an  article was published  in  the applicant  company’s newspaper
under the title “ Mother flees hospital with Christian” (“Mutter flüchtete mit Christian aus Spital”),
which read as follows.

“On Wednesday evening the child-care proceedings concerning 8-year-old Christian from Salzburg took a very
surprising turn: Whilst father, mother and son where still talking together over the sick bed in the afternoon, the
mother suddenly snatched the boy ..., left the hospital via an underground passage, took a car that had been left
at  her  disposal  and  disappeared.  “She  is  being  taken care  of  on  neutral  ground  and  the  boy  is  getting
psychological support”  said Hadmar Hufnagel from the Salzburg District  Court.  The father  suspects the whole
affair of being rigged.

At  lunch-time 33-year-old mother E.R. had arrived at  the hospital,  hidden from the public.  “The boy was not
afraid of his mother” says children’s advocate Andrea Holz-Dahrenstaedt. Whereas the father claims that Christian
clung to him and tried to defend himself against his mother.

PLANNED After talks lasting an hour, the bombshell: E.R. snatched her son when he was left unattended for a
moment, and fled the hospital. “The operation was authorised by the family judge” explained Hufnagel. Beforehand
the older son, Christoffer, had been taken to a psychologist and afterwards to the partner of the children’s father.

U.W.  suspects  the  operation of  being  a  conspiracy:  “It  was  planned.  They  were  only  waiting  for  a  good
opportunity.” He claims to have heard his son crying and then there had been a sudden silence. The father had sat

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

3 sur 12 26/06/2012 09:06



for minutes next to Christian’s empty sickbed.

Friends and relatives of the father have announced a demonstration for today in front of the justice buildings in
Salzburg.

The whole country is now shocked about this family dispute. It was triggered by an attempt to take Christian
away from his father on Monday.  Two bailiffs tried to pull the boy into a car.  However,  he defended himself,
screamed, bit and clung to the car. Since this incident Christian has remained in the children’s hospital.

Opinions in this dispute are very divergent. The Salzburg District Court tries to justify the conduct of the officers.
“In this case the Court has acted in the interest of the child”, explained the President of the Regional Court, Walter
Grafinger. The bailiffs had been ordered to seize the child without bodily harming him. This order was carried out
accordingly.

However,  the  Linz Court  of  Appeal  has  a  different  view  on the  matter.  ‘The  conduct  of  the  officers  was
unacceptable and excessive’,  declares press officer Günther Wiensauer. ‘This was practically ill-treatment of a
child’, said the Vienna child and juvenile advocate Monika Pinterits.

SPECIAL TRAINING The president  of  the Judges’ Association,  Barbara Helige,  suggests special training for
bailiffs. She is a family judge and has never in her 20-year career seen such a case. Helige does not consider it
helpful for a judge to be present when children are taken away from their parents: “This would even reinforce the
impression of State intervention.”

A report from the Ministry of Justice will be handed over to the disciplinary commission. The Minister of Justice,
Dieter Böhmdorfer (FP), announced that an expert commission would be established in order to avoid escalations.
And in the future he wants a judge to be present when compulsory measures are carried out.

According  to the  Minister,  the Court  in Salzburg  acted  in an appropriate  manner;  however,  the father  had
breached his obligation of discretion. Disputes in childcare proceedings should not be fought on the backs of the
children.”

19.  A second article was published in the applicant company’s newspaper under the title “ A
dispute might now arise about Christian’s brother” (Nun droht Streit um Christians Bruder) on 30
January 2004. It read as follows.

“After the tumultuous events on Friday the dispute over 8-year-old Christian from Salzburg has for the time being
calmed down. According to information from the Court, the mother and the boy are at present accommodated and
looked after in municipal housing in Salzburg.

However, the future of little Christian, and whether and when he will leave with his mother for Sweden, is still
unclear.  A tug of  war  might  also take place over the older brother Christoffer:  The Youth Welfare Office has
custody over  him for  the time being in view  of  the current  child-care proceedings initiated by the father.  An
investigation procedure is planned for the summer.

U.W. had applied for custody of all three children. In December 2003 his custody applications for Alexander, 11,
and Christian were refused. The decision concerning Christoffer had been postponed. Christoffer is for the time
being staying with his father.

U.W. is, however, still at loss about the fact that his ex-wife fled the hospital with Christian. ‘I cannot talk about
it’, he stuttered on Thursday, his voice trembling with tears.

Eva Weissenbacher, a friend of the family who was present when the father and mother met at the hospital,
said: ‘I saw the mother slap the boy in the face’.

IGNORED The fact  that  bothered the lady from Salzburg most  was that  the mother  was only focussing on
Christian: ‘She has cold-shouldered Christoffer. I don’t know why she is behaving like that and what her goal is.’

Neither  the  mother  nor  her  lawyer  want  to  answer  Kurier’s  queries  about  this  incident.  Hadmar  Hufnagel,
Chairman of the Salzburg District Court, considers the ‘Christian case’ closed as far as the courts are concerned:
‘The  judicial  authorities  are  no  longer  involved.  It  does  not  concern the  judge  anymore.  It  is  the  parents’
responsibility to take the next steps. The court has issued a decision and fulfilled its obligations.’

In the evening friends of  the father  started demonstrating in front  of  the Salzburg Regional Court.  ‘Without
wanting to get involved in the case in question, we would like to point out that children have a right to be heard and
have their wishes and opinions respected’, says Anita Gerhardter.”

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

4 sur 12 26/06/2012 09:06



20.  Finally, the applicant company published a third article in its newspaper under the title
“The Christian case: ‘Judicial authorities have to become more sensitive’ (Fall Christian: Die Justiz
muss sensibler werden) on 13 February 2004. It read as follows.

“A Salzburg judge has given the order to use ‘force’. ‘Appropriate force’ in order to take a child away from his
father and to take him to his mother in Sweden. 8-year old Christian from G. The boy had fought against two
bailiffs on 26 January. Alarming pictures show the end of the child-care proceedings.

As reported, the results of the investigations of  the Linz Court of  Appeal are now available.  Court of  Appeal
President Helmut Hubner says: ‘This case is also a wake-up call for the judicial authorities. We have to become
more sensitive.’

FORCE In his interview with KURIER Hubner defends the judge who ordered the officers, who are bound by his
instructions, ‘to summon the minor with due tact,  but without considering his wishes, and if  necessary with due
force’. He says: ‘That is the wording of the law’.

This is not quite true. The word ‘force’ is not to be found in the non-contentious act. ‘Means of coercion’ are
allowed by the law; however, they have to be directed against the parent not respecting the judgment.

But Hubner also says: ‘This matter should never have been dealt with in such a way’. He wants the officers to be
trained how to deal with children and how to talk to them. A disciplinary procedure against the District Court judge
is going to be initiated: the bailiffs contacted him four times during that mission, should he have ended it earlier?

Judges are discussing the matter. Judge Barbara Helige: ‘This case brings us to the limits of judicial activities, it
is a tightrope walk’.

Means of coercion have to be allowed for at least in cases where severely mistreated children have to be saved
from an abusing parent  ‘even when they still  love their  parents and don’t  want  to be taken away’.  However,
Christian was definitely not in such a situation.

Linz University professor Astrid Deixler-Hübner (Institute for Civil Law) says that this law will be changed, taking
effect from 1 January 2005, and she further states: ‘The well-being of the child is the top priority. The new ruling
stipulates that  the judge has to discontinue the execution of  his orders when the well-being of  the child  is  in
danger’.

President Huber thinks, on the other hand, that this is already the case today. ‘Even if this is not clearly written in
the text of the law, there is such a thing as common sense!’

He does not only hope that the judicial authorities will act with common sense but the parents as well. They can
fight their wars of the roses anywhere, but not on the back of their children.

He considers that Christian’s development is positive: ‘He was examined by a psychologist before leaving with his
mother for Sweden. The child has calmed down. He was curious about Sweden and he was not unhappy’.”

21.  All articles were accompanied by photos of Christian. The first article was accompanied by
a picture of Christian showing him with a distressed expression, clinging to his brother, and a
similar picture accompanied the third article.

C.  The proceedings under the Media Act

22.  With regard to the articles published by the applicant company on 29 and 30 January and
13 February  2004,  and  the above events,  Christian  W.,  represented  by his  mother,  brought
proceedings under Section 7 and 8a of the Media Act against the applicant company, seeking
damages and publication of  the ensuing judgment. He argued that  the reporting on him had
interfered  with  the  intimate  sphere  of  his  life  in  a  manner  which  was  likely  to  expose  and
compromise him in public. Moreover, the articles constituted a breach of section 7a of the Media
Act,  which  prohibited  reporting  on  the victim  of  crime in  a  manner  which  made him or  her
recognisable in public, which was only allowed if the importance of the offence or the persons
implicated meant that there was a preponderant interest of the public in the information. Both
applications  were filed  with  the Vienna Regional  Court  for  Criminal  Affairs  (Landesgericht  für
Strafsachen Wien).

23.  On 19 October 2004 the Regional  Court allowed the action and ordered the applicant
company to pay damages in the amount of 20,000 euros (EUR), to publish the judgment in its

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

5 sur 12 26/06/2012 09:06



periodical, and to bear the costs of the proceedings. The court found that the publishing of the
above articles containing  details  of  the custody dispute over  eight-year  old  Christian  W. had
caused the intimate sphere of his personal life to be exposed in a manner likely to compromise
him in  public,  in  breach of  section  7 of  the Media Act.  Moreover,  the article published  on 29
January 2004 had made the full name of Christian W. public and had been accompanied by a
photograph of him. Thereby the identity of a person who had been the victim of a criminal offence
had been disclosed to a large and not directly informed circle of people without any justification.
This was in breach of Section 7a of the Media Act. The Regional Court observed further that all
the  articles  had  been  accompanied  by  pictures  of  Christian  W.  in  which  he,  with  a  highly
perturbed facial expression, was seen clinging to his brother.

24.  The Regional Court accepted that there existed a direct link between the events reported
on  and  the public interest  because of  the harsh  criticism voiced  of  the conduct  of  the court
officials who had attempted to enforce the custody order. However, the person having custody of
Christian had not agreed to the publication and the public interest in the events could have been
satisfied without giving the child’s full name and publishing pictures of him.

25.   On  25 February 2005 the applicant  company appealed.  Relying  on  Article 10 of  the
Convention it argued, inter alia, that the Regional Court had failed to take into account that on
the issue of enforcement of custody orders there was an ongoing discussion in which presidents
of various courts and the President of the Association of Judges were participating. Moreover, the
Federal  Minister of Justice had set up a working group of experts to draw up a report on the
events of 26 January 2004. The press had been addressed not only by Christian’s father but also
by representatives of the Federal  Ministry of Justice, the courts and the Linz Court of Appeal,
which had even held a press conference. In such circumstances it had been necessary to inform
the public  of  the identity  of  the persons involved,  and  against  the background  of  the public
discussion the custody dispute and the preliminary events leading to the incident on 26 January
2004 had also been of legitimate interest to the public.

26.   On 5 April  2005 the plaintiff  commented on the appeal.  He argued that  the applicant
company  could  not  rely  in  its  defence  on  the  fact  that  organs  of  the  judiciary  had  also
commented in public on the events, because they had neither made public the full name of the
victim and details from his intimate life nor published photos of him. Had the applicant company
acted in the same way, its reporting would have been fully acceptable.

27.  On 22 June 2005 the Vienna Court of Appeal partly allowed the appeal. It found that there
was no breach of  Section 7a of the Media Act,  because under that  provision a compensation
claim only existed if a media outlet had described acts by which someone had become the victim
of a crime and if  the description violated the victim’s protected interests.  In  the present case,
however,  it  was not  the description  of  a criminal  act  that  had  breached Christian’s  protected
interests. It reduced the compensation to EUR 3,000 per article, altogether EUR 9,000.

28.  The Court of Appeal dismissed the applicant company’s criticism that the Regional Court
had not taken sufficiently into account that representatives of the judiciary themselves had made
public statements. The Regional  Court had accepted that there was a direct link between the
events reported on and the public interest.  However, giving details from the plaintiff’s intimate
family life,  giving his full  name, and adding pictures of  the plaintiff  had transgressed into his
intimate sphere as these details had been given merely in order to satisfy the lust for sensation
and the curiosity of its readers.

29.  Even if there was a link to public life, the media could only report on a person’s intimate
sphere to the extent necessary for adequately satisfying the need for information relating to those
elements which were of relevance to the public interest. Reporting on events within the intimate
sphere of a person must therefore be adequate to the occasion and proportional. In the present
case it had not been necessary for the purpose of informing the public on alleged shortcomings
within the judiciary, and it had not been necessary to expose in such an intense and striking way
the severe strain  being  suffered by the juvenile plaintiff  through the insertion of  photographs
showing his distress and despair, through mentioning his full name, and through setting out the
details of his seizure.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

6 sur 12 26/06/2012 09:06



30.  Section 7 of the Media Act, which has the title “Interference with a person’s most intimate
personal sphere” (Verletzung des höchstpersönlichen Lebensbereiches), reads as follows:

“(1)   If  a  person’s  strictly  private  life  is  discussed or  presented in the media in a manner  which is  apt  to
compromise this person in public, the person concerned may claim compensation from the owner of the media for
the injury suffered. The amount of compensation shall not exceed EUR 20,000 ...

(2)  No compensation claim under paragraph 1 exists if

1.  the publication at issue is based on a truthful report on a public session of the National Council or the Federal
Council, the Federal Assembly, a regional diet or a committee of one of these general representative bodies;

2.  the publication is true and has a direct connection to public life;

3.  in the circumstances it could have been assumed that the person concerned had agreed to the publication;

4.  it is a direct broadcast on radio or television (live programme) and the employees or contractors of the radio
or television station have not neglected the principles of journalistic diligence;

5.  the information has been published on a retrievable website and the owner of the media or its employees or
contractors have not neglected the principles of journalistic diligence.”

31.  Section 7a of the Media Act which has the title “Protection against divulging a person’s
identity in special cases” (Schutz vor Bekanntgabe der Identität in besonderen Fällen), reads as
follows:

 

“(1)  Where publication is made, through any medium, of a name, image or other particulars which are likely to
lead to the disclosure to a larger not directly informed circle of people of the identity of a person who

1.  has been the victim of an offence punishable by the courts, or

2.  is suspected of having committed, or has been convicted of, a punishable offence,

and where legitimate interests of that person are thereby injured and there is no predominant public interest in
the publication of such details on account of the person’s position in society, of some other connection with public
life, or of other reasons, the victim shall have a claim against the owner of the medium (publisher) for damages for
the injury suffered.  The award of  damages shall  not  exceed 20,000 euros;  additionally,  section 6(1),  second
sentence, shall apply.

(2)  Legitimate interests of the victim shall in any event be injured if the publication

1.  in the case of subsection (1)1, is such as to give rise to an interference with the victim’s strictly private life or
to his or her exposure,

2.  in the case of subsection (1)2, relates to a juvenile or merely to a lesser indictable offence (Vergehen) or may
disproportionately prejudice the advancement of the person concerned.

(3)  No compensation claim under paragraph 1 exists if

1.  the publication at issue is based on a truthful report on a public session of the National Council or the Federal
Council, the Federal Assembly, a regional diet or a committee of one of these general representative bodies;

2.  the publication of the information on the person has been decided officially, in particular for the purposes of
criminal justice or public security;

3.  the person concerned has agreed to the publication or if the publication is based on information given by that
person to the media;

4.  it is a direct broadcast on radio or television (live programme) and the employees or contractors of the radio
or television station have not neglected the principles of journalistic diligence;

5.  the information has been published on a retrievable website and the owner of the media or its employees or
contractors have not neglected the principles of journalistic diligence.”

32.  Section 6(1) second sentence of the Media Act, to which reference has been made above,
reads as follows:

“The  amount  of  compensation shall  be  fixed  according  to  the  extent  of  the  publication,  its  impact  and,  in

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

7 sur 12 26/06/2012 09:06



particular,  the  type of  media  and how  broadly  it  is  disseminated;  the  compensation must  not  endanger  the
economic existence of the media owner.”

33.  Section 8a of  the Media Act  which  has the title “Separate compensation  proceedings”
(Selbständiges Entschädigungsverfahren), insofar as relevant, reads as follows:

“In a judgment  by which compensation under  Section 6,  7,  7b or  7c has been awarded on the basis of  a
separate compensation request, the court must also order the publication of the judgment if the person concerned
so requests so ...”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

34.  The applicant company complained under Article 10 of the Convention that the judgments
of the Austrian courts violated its right to freedom of expression. Article 10 reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to
receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. This
Article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such
formalities,  conditions,  restrictions or  penalties as  are prescribed by law  and are necessary  in a democratic
society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing
the  disclosure  of  information received  in confidence,  or  for  maintaining  the  authority  and  impartiality  of  the
judiciary.”

35.  The Government contested that argument.

A.  Admissibility

36.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded within the meaning of
Article 35 § 3 (a)  of  the Convention.  It  further  notes that  it  is  not  inadmissible on  any other
grounds. It must therefore be declared admissible.

B.  Merits

37.  The Court notes that it is common ground between the parties that the Vienna Regional
Court’s judgment of 19 October 2004, upheld by the Court of Appeal, which awarded damages to
Christian,  constituted  an  interference  with  the  applicant  company’s  right  to  freedom  of
expression, as guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention.

38.  An interference contravenes Article 10 of the Convention unless it is “prescribed by law”,
pursues one or more of the legitimate aims referred to in paragraph 2, and is “necessary in a
democratic society” for achieving such an aim or aims.

39.  The Court considers, and this was acknowledged by the parties, that the interference was
prescribed by law, namely by sections 7 and 7a of the Media Act. The Court further finds, and
this was likewise not disputed between the parties, that the interference served a legitimate aim,
namely “the protection of the reputation or rights of others” within the meaning of Article 10 § 2 of
the Convention.

40.  The parties’ argument concentrated on the question whether the interference had been
“necessary in a democratic society” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

1.  The parties’ submissions

41.  The applicant company maintained that the interference with its right to impart information
had not been necessary in a democratic society. There was no doubt that the event on which the

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

8 sur 12 26/06/2012 09:06



applicant  company  had  reported  had  involved  questions  which  were  a  subject  of  public
importance, namely the conduct of the courts and authorities when enforcing the Family Court’s
decision to hand Christian over to his mother, and contributed to the public discussion which had
been triggered by the questionable conduct of the enforcement officers.

42.  In reporting on the matter the press could not, as suggested by the Austrian courts, have
done so in  a merely  neutral  and  sober way.  It  was also a corporate necessity to attract  the
attention  of  the  public  by  incorporating  entertaining  components,  as  otherwise  it  would  be
practically impossible to reach  the public.  Otherwise the press would  loose its audience and
would no longer be able to fulfil its protection and warning role. In fulfilling this role the press was
entitled  to  resort  to  exaggeration  and  provocation  in  their  reporting  and  this  right  was  not
restricted to textual reporting but also extended to images illustrating the articles. It was true that
the applicant  company had  published one picture of  Christian  which  could  be considered  as
showing  his  suffering  and  despair  while  clinging  to  his  brother,  but  that  picture  had  been
published only for the purpose of rousing the public from apathy. The essential  question was
therefore whether the importance of the events on which the applicant company was reporting
justified  the publication  of  pictures which  also showed the pain  and  suffering  of  the persons
concerned by the events. For the above reasons the answer must be in the affirmative.

43.  The applicant company also argued that the amount of compensation granted to Christian
had been excessive, because the impugned articles had not been published on the front page of
the  newspaper  but  merely  towards  the  back,  and  the  main  reason  for  the  granting  of
compensation was the publication  of  one single picture showing  the suffering  and despair of
Christian, while the other pictures were merely neutral images of him.

44.  The Government, while acknowledging the essential role played by the press as a “public
watchdog”,  asserted  that  in  the  present  case the  interference with  the applicant  company’s
freedom  of  expression  had  been  necessary  within  the  meaning  of  Article  10  §  2  of  the
Convention. They argued in particular that the domestic courts had had to weigh the applicant
company’s interest  in  imparting information  on  an  issue of  public interest  against  the right  to
protection  of  the most  intimate sphere of  life of  the person  on  whom it  reported,  which  was
equally protected by the Convention, namely the right to respect for his or her identity, protected
by Article 8 as part  of  a person’s private life.  The necessity to carry out  such  a weighing  of
interests was laid down in section 7 of the Media Act.

45.  The Austrian courts had found that that the articles published by the applicant company
constituted an intrusion into the strictly private life of Christian, a minor. In its judgment of 19
October  2004  the  Regional  Court  had  explained  in  detail  that  even  though  it  was  clearly
permissible to publish an article on the events surrounding the handing over of Christian to his
mother, and the conduct of the courts and authorities in this respect, this did not mean that in
doing  so the applicant  company had  the right  to reveal  the identity of  Christian  and  publish
pictures  showing  him  in  a  state  of  despair.  The  disclosure  of  the  identity  of  Christian  was
irrelevant for understanding the details of the events of which he had been the victim and this
specific detail was also unnecessary in raising public awareness concerning the conduct of the
authorities. In such cases the State had a positive obligation to ensure effective protection against
breaches of the personal integrity of children, as a particularly vulnerable group.

46.  Lastly the Government argued that the amount of compensation awarded to Christian,
namely EUR 9,000 was not disproportionate, given that this figure was well below the maximum
amount  of  compensation  possible,  and  taking  into  account  the  wide  dissemination  of  the
information by the applicant company and the influence it had had on public opinion.

2.  The Court’s assessment

(a)  General principles

47.  According to the Court’s well-established case-law, the test of necessity in a democratic
society requires the Court to determine whether the interference complained of corresponded to a
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim pursued, and whether
the reasons given  by the national  authorities to justify it  are relevant  and  sufficient  (see The
Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), 26 April 1979, § 62, Series A no. 30). In assessing
whether such a need exists and what measures should be adopted to deal with it, the national

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

9 sur 12 26/06/2012 09:06



authorities are left a certain margin of appreciation. This power of appreciation is not, however,
unlimited but goes hand in hand with a European supervision by the Court, whose task it is to
give a final ruling on whether a restriction is reconcilable with freedom of expression as protected
by  Article  10  (see  Bladet  Tromsø  and  Stensaas  v.  Norway  [GC],  no.  21980/93,  §  58,
ECHR 1999-III).

48.  An important factor for the Court’s determination is the essential function of the press in a
democratic society. Although the press must not overstep certain bounds, in particular in respect
of  the  reputation  and  rights  of  others  or  the  proper  administration  of  justice,  its  duty  is
nevertheless  to  impart  –  in  a  manner  consistent  with  its  obligations  and  responsibilities  –
information and ideas on all  matters of public interest (see Bladet Tromsø and Stensaas, cited
above, § 59, and as a recent authority, Flinkkilä and Others v. Finland, no. 25576/04, § 73, 6 April
2010).  By  reason  of  the “duties  and  responsibilities”  inherent  in  the  exercise of  freedom of
expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on issues of
general  interest is subject to the proviso that they are acting in good faith and on an accurate
factual  basis  and  providing  reliable and  precise information  in  accordance with  the ethics of
journalism (see Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I, and, as a
recent authority, Eerikäinen and Others v. Finland, no. 3514/02, § 60, 10 February 2009).

49.   Whilst  it  is  true  that  the  methods  of  objective  and  balanced  reporting  may  vary
considerably and that it is therefore not for this Court, nor for the national courts, to substitute its
own views for those of the press as to what technique of reporting should be adopted (Jersild v.
Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298), editorial discretion is not unbounded. Not
only does the press have the task of imparting such information and ideas: the public also has a
right to receive them. Were it otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public
watchdog” (Observer and Guardian  v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 59, Series A
no. 216; Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 63, Series A no. 239; Bladet Tromsø
and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, ECHR 1999-III; and, more recently, Gutiérrez
Suárez v. Spain, no. 16023/07, § 25, 1 June 2010).

50.  The Court has always stressed the contribution made by photographs or articles in the
press to a debate of general interest (see Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 2), no. 21277/05
§ 46, 4 June 2009, with further references). However, the publication of photographs and articles
the sole purpose of which is to satisfy the curiosity of a particular readership regarding the details
of a public figure’s private life cannot be deemed to contribute to any debate of general interest to
society despite the person being known to the public. In such conditions freedom of expression
calls for a narrower interpretation (see MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 143,
18  January  2011,  and  Von  Hannover  v.  Germany,  no.  59320/00,  §  65-66,  ECHR 2004-VI).
Moreover, although freedom of expression also extends to the publication of photographs, this is
an  area  in  which  the  protection  of  the  rights  and  reputation  of  others  takes  on  particular
importance. Photographs appearing in the tabloid press are often taken in a climate of continual
harassment which induces in the person concerned a very strong sense of intrusion into their
private life or even  of  persecution  (see Von Hannover v.  Germany,  cited above,  at  § 59,  and
Hachette Filipacchi Associés v. France, no. 71111/01, § 42, 14 June 2007).

51.  The subject matter at issue in this case relates, on the one hand, to the right of the press
under Article 10 of the Convention to inform the public on matters of public concern regarding
ongoing court proceedings and on the manner in which decisions by the courts are enforced and,
on the other, to the State’s positive obligations under Article 8 of the Convention to protect the
privacy  of  persons,  in  particular  minors,  to  whom  such  proceedings  relate.  When  verifying
whether the authorities struck a fair balance between two protected values guaranteed by the
Convention  which  may come into conflict  with  each  other  in  this  type of  case – freedom of
expression protected by Article 10 and the right to respect for private life enshrined in Article 8 –
the Court must balance the public interest in the publication of the information and the need to
protect  private  life  (see  Hachette  Filipacchi  Associés  v.  France,  no.  71111/01,  §  43,  ECHR
2007-VII).  The balancing  of  individual  interests  which  may well  be contradictory  is  a difficult
matter and Contracting States must have a broad margin of appreciation in this respect since the
national authorities are in principle better placed than this Court to assess whether or not there is
a “pressing social need” capable of justifying an interference with one of the rights guaranteed by
the Convention (see MGN Limited, cited above, § 142, and Egeland and Hanseid v. Norway, cited

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

10 sur 12 26/06/2012 09:06



above, § 55).

(b)  Application of these principles to the present  case

52.  In the present case the applicant company published in its newspaper Kurier, between 29
January 2004 and 13 February 2004, three articles about a dispute between parents over custody
of  their  child,  Christian.  In  the custody proceedings  the competent  courts  did  not  accept  to
transfer custody of Christian to the father, who had refused to comply with that decision. Various
attempts  at  enforcement  were unsuccessful  because Christian  and  his  father  had  gone into
hiding, and in January 2004 the competent court ordered that Christian be brought before the
court by force. On 26 January 2004 court officers went to the house of Christian’s father and tried
to seize the child, who cried and resisted. These scenes were again the subject of wide media
coverage,  notably  by  the applicant  company’s  newspaper,  because they were observed  and
photographed by several journalists, who had been informed and had hurried to the spot. The
applicant  company’s  newspaper  reported  on  this  case  and  the  articles  published  disclosed
Christian’s  identity  and  details  of  his  family  life  and  of  the  custody  dispute.  They  were
accompanied  by  photographs  of  Christian  that  had  not  been  rendered  anonymous  and,  in
particular,  one  which  showed  him  in  a  state  of  pain  and  despair  on  the  occasion  of  the
intervention of the court officers on 26 January 2004.

53.   Thereupon,  Christian  brought  proceedings under the Media Act  against  the applicant
company, claiming compensation in respect of reporting constituting an intrusion into his strictly
private life (section  7 of  the Media Act)  and  reporting  on  the victim of  a crime in  a manner
rendering that person recognisable by the public (Section 7a of the Media Act). On 19 October
2004 the Vienna Regional Criminal Court found against the applicant company, ordering it to pay
compensation and to publish  the judgment in  its newspaper.  On appeal  the Court  of  Appeal
found on 21 September 2005 that the reporting at issue had been in breach of the obligation not
to interfere with a person’s strictly private life, but rejected the other ground for compensation,
namely, reporting on the victim of a crime in an identifiable manner, and awarded compensation
at EUR 3,000 per Article, altogether EUR 9,000. The Regional  Court and the Court of Appeal
considered that the reporting at issue had breached Christian’s right to respect for his strictly
private life, and found that there had existed no predominant public interest in the revealing of his
identity and giving details of his family life, his health and his emotional state, or the publishing of
photographs taken at the time of the unsuccessful attempt to enforce the court’s order to hand
him over to his mother showing him in a state of pain and despair.

54.  In the Court’s view the reasons given by the Regional Court and upheld by the Court of
Appeal were undoubtedly “relevant” reasons for the purposes of the necessity test to be applied
under Article 10 § 2. It will next examine whether they were also “sufficient”.

55.  The Court agrees with the domestic courts that the case concerned a balancing of the
applicant company’s right to freedom of expression under Article 10 against Christian’s right to
protection of his strictly private life. In such cases one factor the Court has taken into account is
the position of the person concerned by the publication: whether or not he or she was a “public
figure” or had otherwise “entered the public scene” (see, for instance, Flinkkilä and Others, cited
above, § 83, and Eerikäinen and Others, cited above, § 66). Another important factor is whether
the articles or photographs in the press contributed to a debate of general interest (see Flinkkilä
and Others, cited above, § 76, and Eerikäinen, cited above, § 66).

56.  In the present case, Christian is not a public figure, nor does the Court consider that he
has entered the public scene by becoming the victim of a custody dispute between his parents
which attracted considerable public attention.

57.  The Court further considers that the articles at issue dealt with a matter of public concern,
namely the appropriate enforcement of custody decisions and whether and to what extent force
may or should be used in this context. Such a matter could, and in the present case did, give rise
to a public debate.  However,  given  that  neither Christian himself  nor his parents were public
figures or had previously entered the public sphere, it cannot be considered that the disclosure of
his identity was essential for understanding the particulars of the case (see “Wirtschafts-Trend”
Zeitschriften-Verlagsgesellschaft mbH (no. 2) v. Austria (dec.), no. 62746/00, 14 November 2002).
In this connection, the Court notes that it was acceptable for the applicant company to report on
all  relevant  details concerning  the case of  Christian,  in  particular  as regards the problematic

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

11 sur 12 26/06/2012 09:06



attempt  to  enforce  the  decision  taken  in  the  custody  proceedings  by  the  court  officers  on
26 January 2004, but not to reveal the identity of Christian while publishing the most intimate
details about him, or publish a picture of him from which he could be recognised.

58.  The applicant company also argued that it had been necessary to publish the picture of
Christian  showing  his  suffering  and  despair  while clinging  to  his  brother  for  the purpose of
rousing the public from apathy and attracting their attention, as otherwise the press would not
have been able to fulfil its protection and warning role. However, the Court has found in the past
that  the publication  of  photographs  and  articles  the sole  purpose of  which  is  to  satisfy  the
curiosity of a particular readership regarding the details of a public figure’s private life cannot be
deemed to contribute to any debate of general interest to society despite the person being known
to the public. In such conditions freedom of expression calls for a narrower interpretation (see
MGN  Limited,  cited  above,  §  143,  with  further  references).  The  Court  considers  that  such
considerations also apply to persons, like Christian, who are not public figures.

59.  On the other hand, there is no doubt that the preservation of the most intimate sphere of
life of a juvenile who had become the victim of a custody dispute and had not himself stepped
into the public sphere deserved particular protection on account of his or her vulnerable position.

60.   Lastly the Court  considers that  the interference with  the applicant  company’s right  to
impart information was proportionate. The applicant company was not subject to a fine imposed
in criminal proceedings but was ordered to pay compensation for the injury caused to the person
with  whose  right  to  respect  for  his  strictly  private  life  it  had  interfered.  The  amount  of
compensation, EUR 9,000, relates to three published articles. The amounts appear reasonable
taking into account the length  of  the articles, their contents,  which, on account of  the details
given  and  the photographs published, constituted  a serious interference given  the vulnerable
situation of Christian as the victim of the custody dispute and the particularly wide circulation of
the applicant company’s media.

61.  In sum, the Court finds that in awarding compensation for the interference with Christian’s
strictly private life by the applicant  company, the respondent  State acted  within  its margin  of
appreciation in assessing the need to protect his privacy. It is satisfied that the restriction on the
applicant company’s right to freedom of expression resulting from the judgments of the Regional
Court and the Court of Appeal was supported by reasons that were relevant and sufficient, and
was proportionate to the legitimate aims pursed.

62.  There has accordingly been no violation of Article 10 of the Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Declares the application admissible;
 
2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 19 June 2012, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the
Rules of Court.

              Søren Nielsen              Nina Vajić             
              Registrar              President

HUDOC Search Page http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/Pages/search.aspx#{"documentcollect...

12 sur 12 26/06/2012 09:06


