
 

 

 

 

 

 

FIRST SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA 

AND OTHERS v. RUSSIA 

 

(Application no. 29400/05) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

19 June 2012 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 1 

In the case of the Communist Party of Russia and Others v. Russia, 

The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Nina Vajić, President, 

 Anatoly Kovler, 

 Elisabeth Steiner, 

 Khanlar Hajiyev, 

 Mirjana Lazarova Trajkovska, 

 Linos-Alexandre Sicilianos, 

 Erik Møse, judges, 

and Søren Nielsen, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 29 May 2012, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in application no. 29400/05 against the Russian 

Federation lodged with the Court on 1 August 2005 under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by eight applicants: two political parties registred under 

the Russian law - the “Communist Party of the Russian Federation” 

(hereinafter referred to as “the Communist Party” or “the first applicant”) 

and the “Russian Democratic Party “Yabloko” (hereinafter referred to as 

“the Yabloko party”, “Yabloko” or “the second applicant”), and six Russian 

nationals: Mr Sergey Viktorovich Ivanenko, born in 1959 (“the third 

applicant”), Mr Yevgeniy Alekseyevich Kiselyev, born in 1956 (“the fourth 

applicant”), Mr Dmitriy Andreyevich Muratov, born in 1961 (“the fifth 

applicant”), Mr Vladimir Aleksandrovich Ryzhkov, born in 1966 (“the sixth 

applicant”), Mr Vadim Georgiyevich Solovyev, born in 1958 (“the seventh 

applicant”), and Ms Irina Mutsuovna Khakamada, born in 1955 (“the eighth 

applicant”). The individual applicants were represented before the Court by 

Mr Garry Kasparov, a politician and a former world chess champion. 

2.  The Russian Government (“the Government”) were represented by 

Mr G. Matyushkin, the Representative of the Russian Federation at the 

European Court of Human Rights. 

3.  The applicants alleged, in particular, that their right to free elections 

guaranteed by Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention had been 

breached on account of the biased media coverage of the 2003 

parliamentary elections campaign by the major TV stations. The applicants 

also complained that, as opposition candidates, they had been discriminated 

against and did not have effective remedies, in breach of Articles 13 and 14 

of the Convention. They complained, lastly, that their complaints had been 



2 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

examined in proceedings which had not been “fair” within the meaning of 

Article 6 of the Convention. 

4.  On 1 October 2010 the President of the First Section decided to give 

notice of the application to the Government. It was also decided to rule on 

the admissibility and merits of the applications at the same time 

(Article 29 § 1). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  The 2003 elections – general overview 

5.  On 3 September 2003 the President of Russia decided that election of 

members to the State Duma, the lower chamber of the Russian federal 

parliament, would take place on 7 December 2003. During this election 

campaign, 23 electoral associations - political parties and electoral blocs - 

were registered as standing for election in the federal contest. The pro-

government forces in the 2003 elections were represented essentially by the 

United Russia party. The electoral list of United Russia included many 

high-ranking federal officials and regional governors. 

6.  The Communist Party and the Yabloko party put forward their lists of 

candidates. The third applicant ran on the Yabloko ticket. The sixth 

applicant ran as an independent candidate in a single-mandate electoral 

district. The eighth applicant ran on the ticket of the political party Soyuz 

Pravykh Sil (SPS). She also ran in a single-mandate electoral district. All 

the individual applicants also participated in the 2003 electoral campaign as 

voters. Although the political platforms of the applicants who participated in 

the 2003 elections were different, all of them positioned themselves as 

opposition parties and candidates. 

7.  The electoral process was administered by the Central Election 

Commission (the CEC). Similar commissions were created at regional level. 

The CEC’s role was, inter alia, to examine complaints of candidates or 

voters about breaches of electoral law, and take the necessary measures to 

prevent or put an end to such breaches. The CEC was also responsible for 

counting the votes on election day and announcing the official results of the 

elections. In September 2003 the CEC created a Working Group on 

Information Disputes, an advisory body which was supposed to assist in 

overseeing compliance with the rules on allocation of free airtime, 

publication of opinion polls and illegal campaigning. 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 3 

8.  The voting was held by secret ballot on 7 December 2003. On 

19 December 2003 the CEC officially confirmed the election results by 

Decree No. 72/620-4. According to the official statistics, 60,712,000 

persons voted in the elections. Thus, the level of participation was 55.75 per 

cent of the registered number of voters. The United Russia party obtained a 

majority of votes (over 37 per cent) and formed the biggest grouping in 

Parliament with 224 seats.  In the aftermath of the elections 37 Members of 

Parliament elected on behalf of United Russia renounced their mandates, 

whilst keeping their official positions, and transferred their seats in the 

Duma to other candidates on the United Russia list (who otherwise would 

not have been elected). On 24 December 2003 the CEC approved the 

forfeiture of 37 mandates obtained by the United Russia candidates in 

favour of other members of that party. 

9.  The Communist Party won 12.6 per cent of votes and obtained 52 

seats, and accordingly formed the second biggest grouping in the Duma. 

Yabloko obtained 4.3 per cent of votes. Since this was less than the 

statutory five per cent minimum threshold, Yabloko did not obtain any seats 

in parliament. Mr Ryzhkov (the sixth applicant) obtained 35.1 per cent of 

votes in his district and was elected as an individual MP to the Duma. 

Mr Ivanenko and Ms Khakamada (the third and eighth applicants) were 

individual candidates, supported by the Yabloko party and SPS party 

respectively; they failed to be elected. 

B.  Electoral campaigning and media coverage of the 2003 elections 

10.  All the major TV companies in Russia covered the elections. 

Amongst them were five main nationwide broadcasting companies: Channel 

One, VGTRK (All-Russia State Television and Radio Broadcasting 

Company), TV Centre, NTV and REN TV. The first three companies were 

directly controlled by the State. Thus, the State held more than 50 per cent 

of shares in Channel One; VGTRK was a federal State unitary enterprise; 

the Moscow City Administration held ninety per cent of shares in TV 

Centre. The other two channels (NTV and REN TV) were incorporated as 

limited companies not owned directly by the State; however, amongst their 

major shareholders were corporations affiliated with the State. 

11.  The above five channels had a very large audience and covered all 

geographical zones. Thus, Channel One covered almost all the territory of 

Russia, VGTRK 97.4 per cent of the territory, and TV Centre over 70 per 

cent. The outreach of NTV amounted to 91 per cent coverage of Russian 

territory. The outreach of REN TV at the relevant time was not specified by 

the applicants. 

12.  During the electoral campaign the parties participating in it received 

a certain amount of free airtime on TV channels for “electoral 

campaigning”, that is, direct political advertisement. Thus, each State 



4 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

broadcasting company was required to provide the competing candidate 

parties with one hour of free airtime per working day on each TV or radio 

channel they controlled. In total, the parties received 160 hours of airtime. 

Each of them thus received 7.5 hours of free airtime. The time schedule for 

distribution of free airtime time amongst parties and candidates was defined 

by the drawing of lots on 4 November 2003. The candidates were supposed 

to use half that time for “joint campaigning events” (such as debates, for 

example). They could use the other half as they wished. All the parties used 

the free airtime provided to them by the broadcasting companies. 

13.  In addition, parties and candidates could buy a certain amount of 

paid airtime for campaigning on an equal footing with the others. 

Broadcasting companies were required to reserve paid airtime for political 

broadcasting of the candidates. However, the law provided that the amount 

of time for paid political advertising should not be more than 200 per cent 

of the amount of free airtime. Furthermore, at regional level all the State-

owned regional broadcasting companies also provided free and paid airtime 

to the candidates according to the same principles as at federal level. 

14.  According to the Government, the Communist Party of Russia did 

not buy airtime from the federal broadcasting companies, although it had 

sufficient financial resources to do so. At the regional level the Communist 

Party bought airtime only occasionally, in some of the regions. The political 

party Yabloko bought time from Channel One to show two video clips, each 

lasting one minute. All parties and candidates also bought printed space in 

some of the federal print media. 

C.  Instances of unequal media coverage, according to the applicants 

15.  Besides “campaigning”, all channels were involved in reporting on 

the elections in various news items, analytical programmes, talk shows and 

so on (hereinafter “media coverage”). The applicants maintained that media 

coverage of the electoral campaign of 2003 by the five TV channels was 

unfair to opposition parties and candidates, and that in the guise of media 

coverage these TV channels in fact campaigned for the ruling party, i.e. the 

United Russia. 

16.  Before the Court the applicants produced detailed data on the content 

of major information spots, programmes and shows on the five above-

mentioned TV channels during the period of the 2003 electoral campaign. 

According to the applicants, the airtime spent by the five TV companies was 

allocated amongst the candidates unevenly. Thus, the Communist Party 

received 316 minutes and 58 seconds of the airtime. The total amount of 

airtime allocated to the Yabloko was 197 minutes and 21 second. In 

contrast, the reporting on the activities and personalities associated with 

United Russia amounted to 642 minutes and 37 seconds. 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 5 

17.  The applicants also argued that the information disseminated through 

newscasts and informational and analytical programmes was not neutral for 

the most part. The amount of “positive” media coverage received by the 

Communist Party during the election campaign did not exceed 7 minutes 

and 13 seconds. In addition, some positive coverage was provided through 

the Communist Party senior members’ participation in the talk shows aired 

by NTV, which lasted 74 minutes and 45 seconds. In toto positive coverage 

of the Communist Party amounted to 81 minutes and 58 seconds. Negative 

coverage of the Communist Party amounted to 331 minutes and 22 seconds; 

most of such coverage was in the information spots. In contrast, positive 

media coverage of United Russia amounted to 529 minutes and 9 seconds, 

whereas “negative” coverage of that party amounted to 6 minutes and 2 

seconds. Positive coverage of Yabloko amounted to 209 minutes and 40 

seconds. Negative coverage of that party amounted to 8 minutes and 53 

seconds. The applicants specified that the two private nationwide channels 

not directly controlled by the State (NTV and REN TV) provided a more 

balanced media coverage than the three channels directly controlled by the 

State (such as Channel One, VGTRK, and TV Centre). 

18.  The applicants also referred to various episodes of tacit electoral 

campaigning for United Russia by various high-level Government officials, 

notably the then President Putin. Thus, on 19 September 2003 Mr Putin 

attended the congress of United Russia, which was covered by Channel 

One, VGTRK and NTV. Mr Putin delivered a speech to the delegates of the 

congress, saying, in particular, the following: 

‘‘Your meeting is taking place at a moment which is important for our country, for 

the electoral campaign has just started. I am not going to hide the fact that I voted for 

your party four years ago. I believe I was right to do so’’. 

19.  On 7 December 2003 – election day – when no campaigning is 

permitted, Channel One, VGTRK, TV Centre, and REN TV broadcast a 

short interview given by the then President of Russia, Mr Putin, at a voting 

station: 

“Journalist: Who did you vote for? 

Mr Putin: I think my answer may be regarded as additional campaigning, so I’d 

better keep silent. But I think my preferences are well known.” 

That phrase was broadcast eight times during the day; the general airtime 

allocated to showing that interview amounted to 14 minutes and 15 seconds. 

In addition, all channels disseminated information about the participation of 

the United Russia leaders in the voting which on that day was broadcast 

14 times, the aggregate length amounting to 16 minutes and 38 seconds. 



6 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

D.  Assessment of the media coverage of the 2003 elections by the 

OSCE and Transparency International 

20.   After the elections, several international organisations and NGOs 

made public statements and issued reports in which they criticised the 2003 

parliamentary elections for unequal access of the candidates to the 

media. Thus, on 27 January 2004 the Office for Democratic Institutions and 

Human Rights of the Organization for Security and Co-Operation in Europe 

(“OSCE/ODIHR”) published its election observation mission final report, 

where it noted that “the main countrywide State broadcasters displayed 

favouritism towards United Russia and, in doing so, failed to meet their 

legal obligation to provide equal treatment to electoral participants, also a 

fundamental principle of democratic elections”. The report contained the 

following passages: 

“The State TV channels fully complied with legal provisions on allocation of free 

airtime for all contestants. All three State-controlled televisions aired regular debates 

among political parties and blocs, a positive development that helped voters to form 

opinions of the candidates ... However, outside of the free airtime, the State 

broadcasters monitored by the [OSCE/ODIHR election observation mission] openly 

promoted United Russia ... State-funded broadcasters also produced a number of 

prime time news discrediting [the first applicant political party] ... In comparison, the 

private broadcasters ... provided more balanced coverage of the campaign with a 

greater diversity of views ... The print media provided a plurality of views but mainly 

supported specific political parties or blocs. As such, voters could form an objective 

view of the campaign only if they read several publications. State-funded newspapers 

met the legal requirements in regard to free space for each party or bloc, but were 

biased in the political and campaign coverage in favour of United Russia and against 

[the first applicant political party]”. 

21.  In 2004 a Moscow-based research affiliate of international NGO 

Transparency International published its report on “the abuse of 

administrative resources” during the 2003 electoral campaign in which it 

identified 518 instances of such abuse. That report, which was based on 

independently conducted media monitoring, concluded that “media 

resources had been systematically misused throughout the campaign on 

behalf of United Russia”, and that “the monitoring had clearly documented 

bias in favour of United Russia in terms of the number of biased individual 

news items broadcast”. 

E.  Complaints to the administrative authorities and before the 

courts by the applicants during the electoral campaign 

22.  On 10 September 2003 Mr Mitrokhin, the then deputy chairperson of 

the second applicant political party (Yabloko), wrote a complaint to the 

chairman of the CEC about unfair media coverage of the campaign. In his 

reply of 29 September 2003 the CEC chairman acknowledged that several 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 7 

television broadcasts and press reports contained elements of unlawful 

electoral campaigning against that political party. 

23.  On 23 September 2003 Mr Zyuganov (the leader of the first 

applicant, the Communist Party) complained to the CEC about Mr Putin’s 

speech of 19 September 2003 (see paragraph 18 above). On 26 September 

2003 the CEC Working Group on Information Disputes examined that 

complaint and prepared a report; based on that report on 29 September 2003 

the CEC chairman wrote a letter to Mr Zyuganov in which he explained that 

there had been nothing unlawful in that speech. The chairman explained that 

mass media could report on official statements of public officials and that 

such media coverage could not be considered as “campaigning”. The 

position of the CEC chairman was later confirmed by the Supreme Court of 

Russia in judgments of 16 December 2004 and 7 February 2005. A similar 

complaint to the prosecuting authorities also failed: on 10 October 2003 the 

Tverskoy District Prosecutor of Moscow refused to initiate administrative 

proceedings, referring to the CEC’s conclusion that Mr Putin’s speech had 

not violated any electoral regulations. The District Prosecutor’s decision 

was upheld by the Moscow Deputy Prosecutor on 24 November 2003 and 

by the Deputy Prosecutor General on 11 December 2003. 

24.  On 16 October 2003 Mr Solovyev (the seventh applicant, in 2003 a 

non-voting member of the CEC) complained to the CEC and to the Moscow 

Prosecutor’s Office about a television report by Channel One of 12 October 

2003 which had stated that United Russia was “leading [in the elections] 

having left its competitors far behind” and that the Communist Party was 

“losing the voters’ support”. In Mr Solovyev’s submission, that report 

constituted illegal electoral campaigning. On 31 October 2003 the 

Ostankino District Prosecutor of Moscow refused to institute administrative 

proceedings in that regard. That decision was upheld by the Moscow 

Deputy Prosecutor on 28 November 2003. 

25.  On 22 October 2003 Mr Solovyev complained to the CEC about 

television programmes broadcast on 7 October 2003 featuring a friendly 

meeting between the United Russia leader and a well-known singer. The 

CEC found no elements of electoral campaigning in that broadcast, and the 

seventh applicant was informed accordingly by a letter from a CEC member 

dated 5 November 2003. 

26.  On an unspecified date Mr Zyuganov, Mr Solovyev and several 

other members of the Communist Party complained about the media 

coverage of the elections by Channel One and VGTRK period to the 

Working Group on Information Disputes. On 31 October 2003 the Working 

Group issued a report noting that VGTRK “had displayed a tendency 

towards deliberate and systematic dissemination of neutral or positive, or 

even complimentary, information about the events related to the activities of 

the United Russia party, while providing mainly negative coverage of the 

activities of the Communist Party”. As regards Channel One, it found that 



8 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

“Channel One displayed a tendency towards deliberate and systematic 

dissemination of neutral or positive information about the events related to 

the activities of United Russia, while providing mainly negative coverage - 

or news items accompanied by negative comments - of the activities of the 

Communist Party”. The Working Group called on Channel One and 

VGTRK to comply with the provisions of the Duma Elections Act, in 

particular the principle of fair and impartial coverage of the electoral 

campaign. It also indicated that violations of the election coverage rules 

established by the Duma Elections Act were punishable under Article 5 § 5 

of the Code of Administrative Offences. 

27.  On 6 November 2003 the CEC sent a letter to Channel One, 

VGTRK, Ren TV and TV Centre indicating that some of the material 

broadcast on Channel One and VGTRK displayed a tendency towards 

dissemination of predominantly positive or, on the contrary, predominantly 

negative information about the activities of “certain political parties and 

electoral blocs” standing for election to the Duma, and indicated that the 

directors of the State broadcasting companies must comply with the 

provisions of the Duma Elections Act governing election coverage, as 

interpreted by the Constitutional Court. 

28.  On an unspecified date Mr Zyuganov complained to the Moscow 

City Prosecutor’s Office about unfair media coverage. On 14 November 

2003 the Moscow Deputy City Prosecutor wrote back informing 

Mr Zyuganov that the management of the leading nationwide television 

channel had been reprimanded on account of irregularities committed in the 

course of publication of the results of the public opinion poll. 

29.  On 17 November 2003 the seventh applicant lodged a further 

complaint with the CEC. He relied on the transcripts of programmes 

broadcast on the leading nationwide television channels between 3 October 

and 9 November 2003. In response, on 28 November 2003 a CEC member 

advised the seventh applicant in writing to lodge a claim on grounds of 

defamation if he so wished. On 1 December 2003 the seventh applicant 

lodged complaints with the Supreme Court against that letter and the failure 

of the CEC to take action regarding his complaint of 17 November 2003. 

Those complaints were ruled inadmissible on 3 and 2 December 2003 

respectively. The Supreme Court declined jurisdiction to examine the merits 

of those complaints. 

30.  On 25 November 2003 Mr Zyuganov and the seventh applicant 

again complained to the Working Group about biased media coverage. 

Having examined transcripts of TV programmes, the Working Group issued 

on the next day a report in which it noted that the situation had slightly 

improved since October 2003. After having received the report by the 

Working Group, the CEC sent a letter to the Ministry of Mass Media. In 

that letter the CEC noted that the facts revealed by the Working Group did 

not require any action by way of administrative proceedings; however, the 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 9 

Ministry was asked to start monitoring the content of major information 

programmes of the five nationwide TV channels. 

31.  On 2 December 2003 Mr Zyuganov attempted to contact the 

directors of two leading nationwide television channels directly, but they 

denied any wrongdoing on their part. He then brought the matter to the 

attention of the CEC. 

F.  The applicants’ attempt to invalidate the results of the elections 

32.  On 28 September 2004 the applicants lodged a claim with the 

Supreme Court for invalidation of the results of the 2003 electoral campaign 

as certified by the CEC’s decision of 19 December 2003 (see paragraph 8 

above). The CEC participated in the proceedings as the defendant. 

33.  In their voluminous submissions, the applicants relied on the results 

of the monitoring of five nationwide television channels in September – 

December 2003 which revealed that opposition parties and candidates 

received much less coverage than United Russia. They further referred to 

the unlawful electoral campaigning for United Russia by the President. 

They also complained that the five main nationwide television channels had 

waged a wave of negative publicity against the first applicant political party. 

The applicants submitted to the Supreme Court transcripts of all the 

television programmes, as well as video recordings, numbering 190 

videocassettes. 

34.  The case was tried by the Supreme Court Justice Zaytsev, sitting in a 

single-judge formation. The first hearing was held on 16 December 2004. 

Before the start of the trial and at the first several hearings the applicants 

lodged a number of procedural motions, seeking discovery of new evidence, 

summoning of additional witnesses and experts, obtaining examination of 

certain written materials, video recordings etc. According to the applicants, 

nearly all motions lodged by them were refused by the judge without good 

reason and/or in breach of the domestic procedural rules. The Government 

contested that; they stressed that the same judge granted a number of 

motions introduced by the applicants. Furthermore, according to the 

applicants, at the first hearing the judge said that by lodging so many 

motions the applicants tried to protract the proceedings. On four occasions 

the applicants challenged the judge, but he refused to withdraw from the 

case. 

35.  On 16 December 2004 the Supreme Court dismissed the claim. The 

Supreme Court found no violations of electoral law capable of undermining 

the genuine will of the voters. The Supreme Court noted, in particular, the 

following: 

“The court is not in a position to accept the arguments of [the applicants] that the 

information coverage of [the 2003 electoral campaign] was conducted with such 

egregious violations of electoral law, namely, preferential media coverage of one 



10 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

political party and the candidates put forward by it, that it was not possible to 

ascertain the genuine will of the voters. 

First, electoral law does not provide for any limitations on the number of election-

related events organised by the political parties in the course of the electoral 

campaign; the number of such events depends on the political parties themselves. The 

only exception is the maximum amount of expenditure, which is the same for all 

political parties taking part in the electoral campaign and stipulated by law. However, 

the scope of media coverage of the election-related events of the political parties 

depends on the number of those events. 

Second, [the applicants] do not take into account that the coverage in question was 

conducted not only by five television channels but also by other mass media, in 

particular, radio stations and the printed mass media. 

Third, according to the [judgment of the Constitutional Court of the Russian 

Federation of 30 October 2003, see applicable domestic law below], [the 

constitutional right to seek, receive, transmit, produce and disseminate information 

freely] shall not be unnecessarily interfered with. 

Fourth, the applicants’ arguments that there is an objective link between the amount 

of information about a political party disseminated by the television channels and the 

number of voters who voted for this party in the election are based on assumptions 

and are refuted by their own evidence. 

Fifth, having examined the transcripts [submitted by the applicants], the court 

concludes that the applicants classified the stories [related by the journalists on TV] as 

information about a certain political party on the basis of their own subjective 

perceptions, in particular on the basis of their wrongful assumption that all voters 

undoubtedly know that persons whose activities those stories covered belonged to a 

particular political party ... The Constitutional Court of the Russian Federation, in its 

judgment of 30 October 2003, explained that a condition sine qua non of electoral 

campaigning was dolus specialis, that is, a special intention to persuade the voters to 

support or undermine a certain candidate or political party ... The Constitutional Court 

noted that media coverage without that dolus specialis did not constitute electoral 

campaigning ... The court has examined the transcripts of news and analytical 

programmes broadcast by five television channels over 13 days within the time-period 

from 3 September to 7 December 2003. Examination of those materials shows that it 

is not possible to accept the applicants’ contention that the television channels 

disseminated materials about candidates and political parties capable of being 

classified as electoral campaigning in the course of the electoral campaign ... There 

are likewise no objective data confirming that the television channels had a specific 

intention to persuade the voters to vote for United Russia while covering the pre-

electoral trips of the leaders of that party. The same is true in respect of the television 

coverage of the speech of President Putin at the [United Russia general meeting in 

Moscow in September 2009]. The court also considers it necessary to note that, 

pursuant to section 6 of the State Media Coverage of the Activities of State Bodies 

Act, State audio-visual media shall include in their daily informational programmes 

information about statements, communications and press conferences of the President 

of the Russian Federation as well as other facts about the activities of the federal state 

bodies which are of public significance. The court disagrees with the applicants’ 

contention that the President of the Russian Federation conducted unlawful electoral 

campaigning in support of United Russia. 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 11 

It follows that there have been no violations of electoral law which would prevent 

the genuine will of the voters from being ascertained ... [The OSCE/ODIHR election 

observation mission report] likewise does not contain [information about] those 

violations ... The applicants’ action for invalidation of the election results cannot 

therefore be allowed”. 

In respect of the episode of 7 December 2003 (reporting on Mr Putin’s 

voting, see paragraph 19 above) the Supreme Court held as follows: 

“... The Supreme Court cannot accept the applicants’ contention that there was 

unlawful electoral campaigning for United Russia on the part of the President of 

Russia on election day. 

Thus, having examined during the hearing a video recording of the Channel One 

items reporting on Mr Putin casting his vote in the Duma elections, the Supreme 

Court has established that the President of Russia refused to tell the journalist who he 

voted for. He did not mention any political party, which could have been classified as 

campaigning. 

It follows that there have been no violations of electoral law which would prevent 

the genuine will of the voters in the elections from being ascertained ... and could be a 

ground for invalidating the CEC’s decision approving the outcome of the ballot ...” 

36.  The applicants appealed. They argued that the first-instance court 

had examined only a minor part of the evidence adduced by them, in 

particular around 5 per cent of transcripts and less than 1.5 per cent of video 

recordings. According to the applicants, that approach violated the principle 

of direct examination of evidence. The applicants further disagreed with 

other findings of the first-instance court. 

37.  On 7 February 2005 the Supreme Court, sitting as a court of appeal, 

composed of Justices Fedin, Potapenko and Tolcheyev, dismissed their 

appeal. The Supreme Court observed, most notably, the following: 

“The arguments contained in the grounds of appeal are unpersuasive. 

Having examined transcripts for four days (3 and 5 to 7 September 2009) and 

having heard the parties’ representatives, the [first-instance] court made a decision on 

the basis of its examination of the evidence adduced. It decided to examine transcripts 

for the days proposed by the parties [to the proceedings] within the limits defined by 

the court. This method of examination of evidence did not violate the principle of 

equality of the parties. It allowed each of them to propose for examination their main 

transcripts capable of proving clearly, in their view, the violations of electoral law or 

absence thereof. The court accordingly proceeded to examine transcripts for eight 

days proposed by the applicants (20 September, 5, 20 and 31 October, 4, 18 and 

28 November and 5 December) and for two days proposed by the CEC representatives 

(27 September and 3 December). Additionally, the court examined the transcript and 

the videotape of election day, that is, 7 December 2003. Overall, the court examined 

recordings of five main television channels for 14 days, that is, 13.4 per cent of those 

submitted. 



12 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

[Factual] circumstances as established by [the first-instance court] refute the 

allegations of inequality of the political parties and clear preference for one of them in 

so far as access to the mass media is concerned”. 

The appellate court also agreed with the other findings of the first-

instance court. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

A.  Composition of the State Duma 

38.  The State Duma is composed of 450 members. At the material time 

225 members of the State Duma were elected from the lists of candidates 

put forward nationwide by the political parties. Those seats were distributed 

in proportion to the percentage of votes obtained by those political parties 

which had cleared a threshold of 5 per cent of votes. The remaining 225 

seats were contested in “single mandate electoral districts” (one-seat 

constituencies), on a majority basis in two rounds, with candidates being put 

forward by the political parties or independently. 

B.  Legislation on media coverage of the 2003 elections 

39.  On 12 June 2002 the Law on basic principles of elections and 

referendums was enacted (Law no. 67-FZ, the Basic Guarantees Act). It was 

amended on 27 September 2002 and 23 June 2003. Further, the 2003 

elections were governed by the Duma Elections Act of 20 December 2002, 

amended on 23 June 2003 (Law no. 175-FZ, the Duma Elections Act). 

Media coverage of elections was also regulated by the Coverage by the 

State Media of the Activities of State Bodies Act (Federal Law No. 7-FZ of 

13 January 1995, the Media Coverage Act). Certain provisions of the law on 

media coverage of elections were developed in the documents of the CEC, 

in particular in Decree no. 38/354-4, and interpreted by the Constitutional 

Court of Russia in its judgment of 30 October 2003 no. 15-P (for more 

details, see below). 

40.  Pursuant to section 6 of the Media Coverage Act, the State-owned 

audio-visual mass media were obliged to disseminate information about the 

activities of State bodies and officials, in particular reporting on the 

decisions and acts of the President of the Russian Federation provided for 

by the Constitution, his declarations and announcements, press conferences 

and other activities “which are of public significance”. 

41.  Sections 59 and 60 of the Duma Elections Act proclaimed the 

principle of equal access of candidates to the media, including the audio-

visual media. The law distinguished between “informing” the population in 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 13 

the course of the electoral campaign and “electoral campaigning” (or 

“agitation”, agitatsiya). 

42.  “Electoral campaigning” was an activity undertaken with the aim of 

encouraging voters to vote for or against a certain candidate. Electoral 

campaigning on television was permissible as from the twenty-eighth day 

before election day and was to be ceased on the eve of election day. 

43.  Holders of certain higher public offices (including that of the 

President of the Russian Federation) and journalists were not allowed to 

engage in electoral campaigning unless they were formally registered as 

candidates. In any event it was illegal for them to do so while using the 

advantages of their official status on pain of administrative fines. The 

maximum amounts of expenditure were prescribed by law. The fact that an 

item of information - an article, a video clip and so on - was political 

campaigning was to be mentioned in the publication, and the source of 

funding should be indicated. 

44.  The law enumerated situations which could be characterised as 

campaigning. They included, inter alia, dissemination of materials in which 

information about a particular candidate is prevalent and accompanied by 

positive or negative comments, analysis of the consequences of electing this 

or that candidate, information about activities of a candidate which were not 

related to the performance of his official duties, and so on. The law also 

established a number of requirements of and limitations on the 

campaigning. 

45.  The law at the time provided that all candidates and parties had an 

equal opportunity to obtain a certain amount of free and paid airtime or 

printed space for their electoral campaigning. The conditions for obtaining 

airtime were identical for all candidates, and concerned both public and 

private mass media. Political parties registered at the federal level had a 

right of equal access to the national mass media, including State TV and 

radio-broadcasting stations. Individual candidates (affiliated or not to a 

political party) had similar rights in respect of access to the regional mass 

media. 

46.  “Electoral campaigning” was distinguished in the law from 

“informing”. Informing was mainly the task of the “State authorities, 

municipal authorities, electoral commissions, media companies, legal 

entities and individuals” (section 54(1) of the Duma Elections Act, section 

45(1) of the Basic Guarantees Act). It had to be objective, factually accurate 

and should not show preference for any candidate. Informing should consist 

of giving a neutral account of the progress of the electoral campaign, of the 

candidates’ profiles, platforms and so on, within the “information slots” 

(airtime or printed space dedicated to informing). Those “information slots” 

should not be aligned with the position of any candidate and should not 

contain comments or value judgments. The mass media had to separate 

objective information from statements of opinion. At the same time the 



14 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

mass media were free in their editorial policy (section 45(4) of the Basic 

Guarantees Act) and were allowed to comment on political events and 

personalities outside the “information slots”. 

C.  Position of the Constitutional Court of the Russian Federation on 

the distinction between “informing” and “campaigning” 

47.  The Constitutional Court of the Russian Federation has ruled that 

professional journalists are regarded as involved in electoral campaigning 

only if they do so with special intent to campaign in favour of or against one 

or more candidates (judgment of 30 October 2003, no. 15-P). Thus, in order 

to distinguish between campaigning and informing (that is, normal 

journalistic activity) the courts have to establish whether or not the 

journalist pursued a specific aim of influencing the voting, dolus specialis. 

Where there is no such specific aim (the existence of which should be 

established by the courts), the materials, articles and so on must be 

considered as “informing”. The Constitutional Court further stressed that, 

whilst the law required that information slots on TV and radio be neutral, 

the mass media were not prohibited from expressing their own opinion 

about candidates or giving comments outside the scope of the information 

slots. 

D.  Complaints about breaches of electoral law 

48.  Under the Basic Guarantees Act, the CEC was the central body 

responsible for organising and overseeing the electoral campaign at the 

federal level. It was also empowered to consider complaints about breaches 

of electoral law (section 20 of the Basic Guarantees Act). The CEC was 

entitled to refer such complaints to the law-enforcement and other official 

bodies for further consideration and reaction. Decisions of the CEC, taken 

within its competence, were binding on the lower electoral commissions, 

federal and regional State bodies, public officials, local authorities, 

candidates, parties, organisations, and voters. State broadcasting companies 

were required by law to provide free airtime to the candidates and parties 

during the elections and were required to give replies to the requests of the 

electoral commissions within five days of receipt. 

49.  Section 75 of the Basic Guarantees Act provided that unlawful acts 

and omissions of the public authorities and officials were amenable to 

judicial review. It further established rules of jurisdiction on applications for 

judicial review of acts and omissions of the CEC and regional 

commissions. The Basic Guarantees Act also provided for an appeal to a 

higher electoral commission against decisions of the lower electoral 

commissions. The Supreme Court of the Russian Federation had power to 

invalidate the results of the federal elections if the violations committed did 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 15 

not permit the genuine will of the voters to be ascertained (sections 75 and 

77 of the Basic Guarantees Act). 

50.  The Code of Administrative Offences (CAO) of 30 December 2001 

established sanctions for certain breaches of electoral law, such as the 

failure by the mass media to comply with the rules of press coverage of the 

electoral campaign (Article 5 § 5 of the Code), or unlawful electoral 

campaigning through audio-visual and printed mass media by a candidate 

(Article 5 § 8). Article 5 § 11 established sanctions for electoral 

campaigning by persons who, by virtue of their position, were precluded 

from participating in electoral campaigning. Article 5 § 12 of the Code 

established sanctions for the unlawful production and dissemination of 

campaigning materials. Offences provided by the above mentioned 

provisions of the Code were punishable by fines ranging from 3,000 to 

600,000 roubles (RUB), depending on the status of the offender and the 

seriousness of the violation. 

III.  RELEVANT INTERNATIONAL DOCUMENTS 

51.  The European Commission for Democracy through Law (Venice 

Commission), at its 51st (Guidelines) and 52nd (Report) sessions on 5-6 July 

and 18-19 October 2002 adopted the “Code of Good Practice in Electoral 

Matters”. The Venice Commission distinguished two particular obligations 

of the authorities in relation to the media coverage of electoral campaigns: 

on the one hand to arrange for the candidates and/or parties to be accorded a 

sufficiently balanced amount of airtime and/or advertising space including 

on state television channels (“the access to the media obligation”) and on 

the other hand to ensure a “neutral attitude” by state authorities, in particular 

with regard to the election campaign and coverage by the media, by the 

publicly owned media (“the neutrality of attitude obligation”) (Explanatory 

Report to the Code of Good Practice on Electoral Matters, § 2.3). The 

Venice Commission’s Code of Good Practice in Electoral Matters also 

recommended the creation of an effective system of electoral appeals, 

among other things, to complain about non-compliance with the rules of 

access to the media (§ 3.3). 

52.  The standards relating to public service broadcasting were further 

developed by the Committee of Ministers of the Council of Europe in the 

Appendix to Recommendation no. R (96) 10 on “The Guarantee of the 

Independence of Public Service Broadcasting” (1996). The Committee of 

Ministers recommended that “the legal framework governing public service 

broadcasting organisations should clearly stipulate their editorial 

independence and institutional autonomy”. Furthermore, “the legal 

framework governing public service broadcasting organisations should 

clearly stipulate that they shall ensure that news programmes fairly present 

facts and events and encourage the free formation of opinions. The cases in 



16 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

which public service broadcasting organisations may be compelled to 

broadcast official messages, declarations or communications, or to report on 

the acts or decisions of public authorities, or to grant airtime to such 

authorities, should be confined to exceptional circumstances expressly laid 

down in laws or regulations ...”. Finally, in the Appendix to 

Recommendation Rec(2000)23 on “The Independence and Functions of 

Regulatory Authorities for the Broadcasting Sector”, the Committee of 

Ministers again stressed the importance for States to adopt detailed rules 

covering the membership and functioning of such regulatory authorities so 

as to protect against political interference and influence. 

53.  Recommendation no. R (99) 15 of Committee of Ministers of the 

Council of Europe on measures concerning media coverage of election 

campaigns provided that regulatory frameworks in Member States should 

provide for the obligation of TV broadcasters (both private and public) to 

cover electoral campaigns in a fair, balanced and impartial manner, in 

particular, in their news and current affairs programmes, including 

discussion programmes such as interviews or debates. The Committee of 

Ministers also recommended the States to examine the advisability of 

including in their regulatory frameworks provisions whereby free airtime is 

made available to candidates on public broadcasting services in electoral 

time, “in a fair and non-discriminatory manner”, and “on the basis of 

transparent and objective criteria”. 

54.  The Inter-Parliamentary Council (a body of the Inter-Parliamentary 

Union based in Geneva), at its 154
th

 session in Paris, on 26 March 1994 

adopted the “Declaration on Criteria for Free and Fair Elections”. Pursuant 

to that Declaration every candidate must have an equal opportunity of 

access to the media, particularly the mass communications media, in order 

to put forward their political views (Article 3 § 4). Everyone must have the 

right to campaign on an equal basis with other political parties, including 

the party forming the existing government; and to seek, receive and impart 

information and make an informed choice (Article 3 § 3). The States must 

ensure non-partisan coverage in State and public-service media and equality 

of access to such media (Article 4). 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 17 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 3 OF PROTOCOL No. 1 TO 

THE CONVENTION AND ARTICLE 13 OF THE CONVENTION ON 

ACCOUNT OF MEDIA COVERAGE OF THE ELECTIONS 

55.  The applicants complained that the media coverage of the 2003 

elections had been biased, which had been detrimental to the opposition 

parties and candidates. They considered that, because of the unequal media 

coverage, the elections had not been “free” and had thus been incompatible 

with Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention, which reads as follows: 

“The High Contracting Parties undertake to hold free elections at reasonable 

intervals by secret ballot, under conditions which will ensure the free expression of 

the opinion of the people in the choice of the legislature.” 

56.  The applicants also complained of the lack of effective response on 

the part of the authorities to the applicants’ allegations that the elections 

were not “free”, contrary to Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention. 

They referred to Article 13 of the Convention, which reads as follows: 

“Everyone whose rights and freedoms as set forth in [the] Convention are violated 

shall have an effective remedy before a national authority notwithstanding that the 

violation has been committed by persons acting in an official capacity.” 

57.  At the outset, the Court notes that the applicants also relied on 

Article 10 of the Convention, which guarantees freedom of expression, 

referring to the same facts and arguments. In the Court’s opinion, the 

applicants’ complaint under this provision is merely a reiteration of their 

principal complaint under Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention. 

Given the specific context of the present case, the Court will examine it 

under the latter provision. That being said, in its analysis the Court will give 

due consideration to its case-law under Article 10 where this may be 

applicable mutatis mutandis in the context of the electoral process. 

A.  Admissibility 

1.  The Government’s submissions 

(a)  The Court’s competence ratione materiae 

58.  The Government argued that the applicants’ complaints fell outside 

the Court’s competence ratione materiae, since Article 3 of Protocol No. 1 

to the Convention does not establish any specific electoral system, and, in 



18 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

particular, did not guarantee all parties and candidates equal access to the 

media. 

(b)  Victim status 

59.  The Government submitted that some of the applicants did not have 

standing to complain about “unfair” elections. Thus, in the 2003 elections 

the first applicant had obtained seats in the Duma, and the sixth applicant 

had been elected as an individual member of the Duma. Furthermore, in the 

following years the first and the second applicant parties had received 

public funding. Elected members of the first applicant party had received 

salaries and allowances. 

(c)  Exhaustion of domestic remedies and compliance with Article 13 of the 

Convention 

60.  The Government contended that a variety of legal remedies capable 

of addressing the problem of unfair media coverage had been available to 

the applicants. The Russian legal system was therefore capable of providing 

the applicants with “effective remedies”. However, the applicants had failed 

to use the existing remedies properly. 

61.  The Government contested the applicants’ arguments that the 

electoral law was unclear and did not describe with sufficient precision the 

legal avenues available to candidates to contest violations of electoral law. 

Candidates had a right to lodge complaints about breaches of electoral law 

by other candidates and by the mass media with the CEC Working Group 

on the Information Disputes. During the 2003 campaign the Working Group 

had examined many applications of that kind, 19 of which had been 

partially satisfied, whilst 34 had been rejected. The Working Group had 

repeatedly drawn the attention of the mass media concerned to their 

obligation to comply with electoral law, communicated complaints to the 

law-enforcement bodies or to a regional branch of the Ministry of Mass 

Media and taken “other measures”. As to the applicants’ complaints to the 

Working Group, the latter had not found any breaches of electoral law 

related to the media coverage of the election campaign. 

62.  The candidates could also complain directly to the CEC. Depending 

on the nature of the complaint, the CEC was entitled to take various actions. 

The Government gave examples of successful complaints to the CEC and 

regional electoral commissions. The first and seventh applicants had made 

use of that remedy; they had complained to the CEC about two episodes: 

one concerning the speech by Mr Putin on 19 September 2003 (see 

paragraph 18 above) and another concerning the alleged negative press 

coverage on the chairmen of the Communist Party. Both had been directed 

against VGTRK and Channel One. In their application to the Court, 

however, they had complained about the whole series of episodes that had 

been shown on five major TV channels. Those other episodes had never 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 19 

been examined by the CEC. Neither had the applicants challenged decisions 

of individual members of the CEC, such as their refusals to proceed with the 

complaints. 

63.  Neither had the applicants pursued administrative remedies in 

connection with the alleged breaches of electoral law by the broadcasting 

companies. The applicants alleged that the major TV companies had 

breached the rules of political campaigning and referred to 518 instances of 

such breaches (see paragraph 21 above). However, they had not produced 

any court decision or administrative act confirming the existence of those 

particular breaches. The members of the CEC had not drawn up any 

administrative offence report in 2003; the members of the regional electoral 

commissions had drawn up 152 reports related to unlawful electoral 

campaigning and inappropriate media coverage, 63 of which had been 

confirmed by the courts and a sanction imposed. The Government cited 

several examples of administrative cases that had been initiated on the basis 

of reports drawn up by members of regional electoral commissions. 

64.  Candidates were also entitled to bring their complaints directly 

before the courts. It did not matter whether or not a complaint had been 

examined by the full CEC, or by an individual member of that body. Even if 

the CEC had not taken any formal decision in the relevant procedure, its 

actions were amenable to judicial review by a district court. The 

Government produced copies of decisions of courts at various levels which 

had examined and upheld complaints about breaches of the electoral law. 

65.  The Government acknowledged that the applicants had contested 

before the Supreme Court the decree of the CEC of 19 December 2003 

confirming the results of the 2003 elections. However, in essence the 

applicants complained of a violation of their rights by the broadcasting 

companies, and not the CEC, but had not lodged any claim against the 

broadcasting companies and other mass media which had allegedly 

participated in the alleged denigration of opposition candidates. 

66.  The Government cited examples of cases considered by the Russian 

courts in which candidates in the elections had successfully defended their 

rights, for instance, a decision of 23 November 2001 by the Supreme Court 

of Russia. Sitting as a court of appeal, it had set aside a decision of the 

electoral commission of the Magadan electoral district no. 6 on the ground 

of “unequal coverage of the electoral campaign by the mass media”. The 

Government also referred to court proceedings which had resulted in the 

exclusion of a candidate in the regional elections for unlawful campaigning; 

the award of damages to a candidate for the unlawful removal of 

information about him from the voting ballots; the award of damages for 

libel and defamation in the context of an electoral campaign; and judicial 

review of the lawfulness of decisions of the local electoral commissions. 

67.  There were also other available remedies which the applicants had 

failed to use properly. In particular, the Government referred to the 



20 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

possibility of lodging a criminal-law complaint with the prosecution 

authorities, or bringing a defamation claim before a court. 

68.  Lastly, the Government argued that the applicants’ criticism of the 

proceedings before the Supreme Court was unfounded. The Supreme Court 

had indeed not reviewed each and every item of information provided by the 

applicants, but to examine all of them would have required at least 100 days 

of court hearings. The law on civil procedure permitted the courts to 

examine samples of evidence where that evidence was uniform in nature. In 

all, the Supreme Court had examined transcripts covering 14 days of the 

electoral campaign, or 13.4 per cent of the information produced by the 

parties (see paragraph 37 above). Further, having reviewed the public 

statements made by the then President Putin (see paragraphs 18 and 19 

above), the Supreme Court did not consider that they contained any 

campaigning in favour of United Russia. In the course of the proceedings 

the applicants had lodged several procedural applications, some of which 

had been granted by the Supreme Court and others refused. The evidence 

examined at the hearings before the Supreme Court had been sufficient to 

make conclusive findings. The parties in the present case had had ample 

opportunities to present their case, which had been examined in fair 

proceedings. 

(d)  Compliance with the six-month rule 

69.  In the alternative, the Government argued that the applicants had 

failed to comply with the six-month time-limit provided for in Article 35 § 1 

of the Convention. The Government argued that the mass media, in 

particular the broadcasting companies, had defined their editorial policy 

independently from the State. Since the applicants had chosen not to sue the 

broadcasting companies for breaches of their right to equal media coverage, 

the six-month time-limit had to be calculated from the date when the alleged 

violations of the applicants’ rights had taken place. The application to the 

Court had been introduced on 1 August 2005, that is, one year, seven 

months and eleven days after the alleged violations had taken place (on 

19 December 2003, when the CEC had confirmed the results of the 

elections). 

2.  The applicants’ submissions 

(a)  The Court’s competence ratione materiae 

70.  The applicants argued that the Court had competence ratione 

materiae to examine their complaints. As the Court’s case-law showed, the 

freedom to form an opinion was an integral part of the guarantee of free 

elections and was therefore covered by Article 3 of Protocol No. 1. 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 21 

(b)  Victim status 

71.  The applicants maintained that Article 3 of Protocol No. 1 

guaranteed the right to stand for election irrespective of the outcome of the 

ballot and regardless of whether the candidate ultimately won or lost. The 

existence of a violation was conceivable even in the absence of prejudice. 

The fact that some of the applicants had obtained seats in the Duma did not 

affect their status as victims. The Government’s argument regarding the 

funding of political parties following the 2003 elections was irrelevant. 

(c)  Exhaustion of domestic remedies and compliance with Article 13 of the 

Convention 

72.  The applicants maintained that they had had recourse to all available 

domestic remedies relating to the substance of their complaints; however, 

all of them had either been ineffective ab initio, or proved to be ineffective 

in practice. 

73.  The applicants started by describing their attempts to obtain a 

decision of the CEC and the Working Group condemning unfair media 

coverage of the elections. Although those bodies had acknowledged that 

there had been unequal reporting, no practical steps had been taken in that 

connection. The CEC Working Group did not have sufficient powers to 

reinstate the rights of the candidates who had been victims of inadequate 

press coverage; it could only make recommendations. As to the CEC itself, 

it was common practice for that body to issue, in response to a complaint 

about violations of electoral rights, letters signed by one of the CEC 

members and approved by the rest of the members, without drawing up an 

official record or making a separate decision on the complaint. Such letters 

were procedurally inadequate documents that were substitutes for normal 

decisions made by the CEC sitting in regular meetings as a collegial body. 

Naturally, the courts did not accept appeals against such “letters”, which did 

not constitute either “act” or “omission” within the meaning of the domestic 

law. The only response from the CEC chairman had been to send 

inarticulate warning letters to broadcasters. The CEC had not initiated any 

administrative proceedings against those involved in unlawful campaigning. 

Where the CEC exercised its statutory power to interpret electoral law, 

including the adoption of regulations (section 26(5) of the Duma Elections 

Act), it always did so in a manner most convenient for the authorities and 

the United Russia party. 

74.  Regarding an administrative-law complaint, the applicants argued 

that it was not on account of their failure to have recourse to that remedy 

that no administrative proceedings had been brought. In fact, the applicants 

had complained to the prosecution authorities, the CEC and the Ministry of 

Mass Media on at least six occasions, asking for administrative proceedings 

to be initiated against the directors of Channel One and VGTRK, as well as 

their individual journalists, on account of their biased coverage of the 



22 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

election campaign. However, the State bodies that had the power to institute 

administrative proceedings had refused to do so. As to the possibility of 

lodging a complaint with the court about the refusal to initiate 

administrative proceedings, the applicants insisted that there had been a 

consistent practice of rejection of such complaints. There was no effective 

procedure for appealing against the decisions of the CEC, which was 

authorised to decide whether or not to bring administrative proceedings. The 

law also provided for the possibility to seek revocation of the broadcasting 

licence of TV companies involved in unlawful campaigning, but it was a 

very long process and too dependent on the discretion of various 

administrative bodies (the prosecutor’s office, the CEC and the Ministry of 

Mass Media). 

75.  Judicial protection of electoral rights (including the right to balanced 

coverage) provided only for appeals against decisions and acts (or 

omissions) of State bodies, public associations or State officials. Hence, the 

statutory framework in force did not provide for a possibility of bringing a 

complaint about violations of electoral rights by the mass media. The 

Government had not referred to any domestic decision proving that such a 

remedy was available and effective at the relevant time. 

76.  In the applicants’ submission, the cases cited by the Government in 

support of their contention that the applicants had been able to have 

recourse to judicial proceedings to defend their rights were irrelevant. 

According to the applicants, there had been no such case during the 

electoral campaign in 2003. Besides, the applicants’ position was further 

supported by the fact that there had not been one single case that had been 

adjudicated to the detriment of the pro-government party United Russia or 

its members. The applicants argued that filing a claim in defamation was not 

a remedy relating to the substance of their complaint. 

77.  The applicants maintained that the only remedy available to them 

had been an application for invalidation of the election results, which they 

had lodged. That complaint had been considered by the Supreme Court at 

two instances and the final judgment delivered on 7 February 2005. 

However, that remedy had also proved to be ineffective on account of the 

numerous flaws in the proceedings before the Supreme Court. In particular, 

the applicants complained of selective examination of evidence by the 

Supreme Court (which had examined only 1.5 per cent of all video 

recordings and around 5 per cent of written transcripts produced by the 

applicants); deliberate distortion of the evidence produced by the applicants 

(for example, of the public statements of the then President Putin); repeated 

refusals of the Supreme Court to grant requests to call witnesses and adduce 

additional materials (for example, the applicants noted the court’s refusal to 

request confirmation of the accuracy of the transcripts, to obtain the results 

of the monitoring of media coverage, or secure attendance of more than 100 

witnesses); failure of the Supreme Court to address the applicants’ argument 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 23 

at first instance and on appeal. The applicants also called into question the 

impartiality of one of the judges of the Supreme Court who had made a 

statement showing his ill-disposition towards the applicants and refused to 

grant applications lodged by the applicants for discovery of evidence. 

(d)  Compliance with the six-month rule 

78.  Lastly, the applicants claimed that the six-month period should be 

calculated from 7 February 2005, when the Supreme Court, sitting as a 

court of appeal, delivered its judgment in the case concerning the 

invalidation of the results of the elections. 

3.  The Court’s assessment 

79.  The Court reiterates that free elections are inconceivable without the 

free circulation of political opinions and information (see, for example, 

United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey, 30 January 1998, 

§ 44, Reports of Judgments and Decisions 1998-I). Article 3 of Protocol No. 

1 will not attain its goal (which is to establish and maintain the foundations 

of an effective and meaningful democracy governed by the rule of law – see 

Hirst v. the United Kingdom (no. 2) [GC], no. 74025/01, § 58, ECHR 

2005-IX) if candidates cannot disseminate their ideas during the electoral 

campaign. In Yumak and Sadak v. Turkey [GC] (no. 10226/03, § 106, 8 July 

2008) the Court emphasised the role of the State as “ultimate guarantor of 

pluralism” and stated that in performing that role the State is under an 

obligation to adopt positive measures to “organise” democratic elections 

“under conditions which will ensure the free expression of the opinion of 

the people in the choice of the legislature”. Therefore, as a matter of 

principle the Court is competent to examine complaints about the allegedly 

unequal media coverage of elections under Article 3 of Protocol No. 1 to the 

Convention. The Government’s plea of incompatibility ratione materiae 

should therefore be dismissed. 

80.  Furthermore, the Court notes the Government’s submission that the 

applicants had failed to exhaust domestic remedies, and, in the alternative, 

to comply with the six-month rule. The applicants, in turn, complained that 

they had not had effective domestic remedies by which to protest against the 

unequal media coverage of the elections, contrary to Article 13 of the 

Convention. The Court observes that in the present case it is impossible to 

address the question of compatibility of the applicants’ complaints with the 

admissibility criteria raised by the Government under Article 35 § 1 without 

addressing the substance of their complaints under Article 13. It follows that 

this objection of the Government should be joined to the merits. Similarly, 

the Court considers that the Government’s objection concerning the victim 

status of certain applicants should be examined together with the merits of 

the present case. 



24 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

81.  The Court considers, in the light of the parties’ submissions, that the 

above complaint under Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention and 

Article 13 of the Convention raise serious issues of fact and law under the 

Convention, the determination of which requires an examination of the 

merits. The Court therefore concludes that these complaints should be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  Article 13 of the Convention 

82.  The Court reiterates, having regard to the parties’ submissions which 

are summarised above, in paragraphs 60 et seq. and 72 et seq., that “the 

scope of the Contracting States’ obligations under Article 13 varies 

depending on the nature of the applicant’s complaint; ... the remedy must be 

effective in practice as well as in law in the sense either of preventing the 

alleged violation or remedying the impugned state of affairs, or of providing 

adequate redress for any violation that has already occurred” (see Petkov 

and Others v. Bulgaria, nos. 77568/01, 178/02 and 505/02, § 74, 11 June 

2009). The Court also reiterates that “although no single remedy may itself 

entirely satisfy the requirements of Article 13, the aggregate of remedies 

provided for under domestic law may do so” (see Kudła v. Poland [GC], 

no. 30210/96, § 157, ECHR 2000-XI). 

83.  The first question is what sort of remedy could be effective in view 

of the “nature of the applicants’ complaint”. The Court stresses that the 

applicants complained not of one or several isolated cases of unlawful 

campaigning, but of the entire media policy of five broadcasters over a 

period of three months. Having regard to the magnitude of the problem, the 

Court is not convinced that the remedies used by the applicants during the 

electoral campaign were sufficient to address it. Be that as it may, the Court 

does not need to take a definite stand on this matter. The Court has to 

examine whether other remedies existing in Russian law, in particular the ex 

post facto remedies, were capable of addressing the applicants’ grievances. 

84.  The Court observes that the applicants tried to have the results of the 

elections invalidated by challenging CEC Decree No. 72/620-4 before the 

Supreme Court (see paragraphs 32 et seq. above). The Government did not 

deny that it had been within the powers of the Supreme Court to annul the 

results of the elections if it had detected serious breaches of electoral law, 

including those related to the alleged unlawful campaigning. Moreover, the 

Government referred to a case which demonstrated that such a remedy 

existed in Russian law and had been successfully used at least once (see 

paragraph 66 above). The Court concludes that the applicants had access to 

a legal remedy capable of satisfying their claim, at least in theory. 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 25 

85.  The applicants argued that, although they had made use of that 

remedy, it had finally proved to be ineffective because the examination of 

the applicants’ complaints was procedurally flawed. The Court would 

observe, however, that not every procedural shortcoming results in the 

“ineffectiveness” of the remedy in question. Article 13 does not impose on 

States the same obligations as Article 6 of the Convention. To hold 

otherwise would be tantamount to extending the scope of Article 6 beyond 

disputes concerning “civil rights and obligations” (see Golder v. the United 

Kingdom, 21 February 1975, § 33, Series A no. 18, and Silver and Others 

v. the United Kingdom, 25 March 1983, § 113, Series A no. 61, with further 

references). 

86.  Turning to the present case, the Court notes that the applicants’ 

allegations were reviewed at two levels of jurisdiction by the Supreme 

Court of Russia, the highest judicial body in electoral matters, which had 

full jurisdiction over the case and which was entitled inter alia to invalidate 

the results of the elections. The independence of the Supreme Court as such 

was not called into question. As to its impartiality, the Court does not see 

any major issue here either. The fact that Justice Zaytsev refused several 

procedural motions lodged by the applicants and even considered them 

vexatious (see paragraph 34 above) does not mean that he was biased or 

predetermined to reject their claim. Therefore, the Supreme Court was an 

appropriate body to consider the applicants’ grievances. 

87.  Furthermore, the Court does not detect any serious flaws in the 

procedure before the Supreme Court which would make that remedy 

ineffective. The applicants were well prepared for the hearings, had 

gathered and produced extensive material in support of their claims and 

were able to make long oral and written submissions. The sampling method 

applied by the Supreme Court to examine the materials submitted by the 

applicants (see paragraph 37 above) does not seem arbitrary or manifestly 

unreasonable. In particular, the Court notes that the Supreme Court 

examined recordings of five television channels for 14 days that had been 

proposed by the applicants and the CEC. Furthermore, the Supreme Court 

heard the applicants and delivered a reasoned judgment. 

88.  In sum, the proceedings before the Supreme Court afforded the basic 

guarantees inherent in Article 13 of the Convention. Russian law provided 

the applicants with remedial legal mechanism capable of addressing their 

grievances under Article 3 of Protocol No. 1. The applicants used that 

remedy, having obtained the final decision of the Supreme Court of the 

Russian Federation of 7 February 2005. The present application was lodged 

with the Court on 1 August 2005, that is, within six months of the date of 

the final domestic decision. The Court accordingly dismisses the 

Government’s objections as to the admissibility of the complaints, which it 

has joined to the merits, and concludes that there has been no breach of 

Article 13 of the Convention in the present case. 



26 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

2.  Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention 

89.  The Court will now turn to the applicants’ main grievance, namely, 

that on account of the unequal media coverage of the electoral campaign by 

the major TV companies, the 2003 parliamentary elections were not “fair”, 

contrary to Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention. 

(a)  The Government’s submissions 

i.  Establishment of the facts 

90.  The Government maintained that the applicants had failed to 

substantiate before the Supreme Court their claim that the media coverage 

of the candidates had been biased in favour of United Russia and had 

predetermined the results of the elections. Thus, the applicants’ assessment 

of the media coverage had been subjective, too abstract and unsupported by 

appropriate data and evidence. They had failed to explain the methods they 

had used to calculate the percentage of positive media coverage of the 

United Russia party and negative coverage of the opposition parties. They 

had not distinguished between “information slots” and other items of 

information, in particular commentaries by political analysts. TV 

programmes which presented some candidates in a favourable light and 

criticised others could not be considered as “campaigning” if they did not 

contain a subjective element with the specific aim of political campaigning. 

The mass media were free to comment on the candidates and their 

programmes outside the “information slots”. Neither had the applicants 

explained how they distinguished between “positive” and “negative” 

commentaries, or which criteria they had used. As a result, it was 

impossible to verify their assertions in that respect. Lastly, the applicants 

had not shown a causal link between the allegedly unequal media coverage 

and the results of the elections. Although TV was the main source of 

information for the population of Russia, the applicants had at their disposal 

other mass media (newspapers, radio, Internet) to convey their message. 

The fact that certain views about the candidates and their programmes had 

been expressed did not mean that the population had been prevented from 

voting for those political parties and candidates. Thus, there had been more 

favourable media coverage of SPS political party than of the political block 

Rodina (another participant of the elections), yet Rodina had received more 

votes than SPS. The Government concluded that there was no direct 

correlation between the amount of media visibility and the popularity of the 

candidates. 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 27 

ii.  Whether the elections were “free” in so far as the media coverage was 

concerned 

91.  The Government maintained that the Court had only a limited role in 

reviewing the compatibility of the national electoral systems with Article 3 

of Protocol No. 1. The Government also referred to the interrelation 

between the guarantees of Article 10 of the Convention (freedom of 

expression) and Article 3 of Protocol No. 1 thereto, and to the States’ wide 

margin of appreciation in establishing a fair balance between these two 

guarantees. 

92.  The Government contested the applicants’ argument that the 

principle of equal access to the media was formulated too vaguely in the 

law. This was a general principle and, consequently, could not be described 

in a more specific manner. Other provisions of the Russian legislation on 

elections were more detailed and left no room for interpretation. There 

existed various forms of publicity for candidates participating in elections, 

ranging from TV programmes to leaflets and posters. Candidates had equal 

rights of access to the State and private TV channels. All leading State 

broadcasting companies were required by law to provide candidates with a 

certain amount of free airtime, with no preference given to any particular 

party. Having analysed the financial statements of the opposition parties, the 

Government concluded that those parties had the financial resources to buy 

extra airtime but had preferred not to do so and had spent the money in 

other ways. The Government concluded that those parties had had ample 

opportunities to increase their visibility on TV channels, but had preferred 

not to do so for tactical reasons. The Government also analysed the pattern 

of spending from electoral funds by the applicants who had been individual 

candidates in the 2003 elections. The data showed that those candidates had 

spent more money on political advertisements in the press than on TV. 

93.  The Government further explained the difference between electoral 

campaigning and “information slots”, which were supposed to be neutral. 

The content of “information slots” depended on the number and character of 

“events” generated by a particular candidate. Those candidates and parties 

who had more events worth covering received more coverage in the 

“information slots”. The applicants had never complained that the TV 

channels had refused to report on a particular “event”. 

94.  Russian law achieved a fair balance between the freedom of the 

press and the requirement of free elections. That being said, the State could 

not control the editorial policy of the mass media. Accordingly, the 

limitations guaranteeing the neutral character of information slots did not 

cover all journalistic activity. 

95.  The Government referred to Recommendation no. R 99 (15) (see 

paragraph 53 above) which did not require that all candidates should have 

equal time on TV, but that their views must be made known to the voters. 

The Government concluded that the authorities of the Russian Federation 



28 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

had provided all participants in the elections with equal opportunities of 

access to the media and had not shown a preference for any party or 

candidate. 

(b)  The applicants’ submissions 

i.  Establishment of the facts 

96.  According to the applicants, media coverage of the elections had 

been seriously biased in favour of United Russia and thus affected the 

voting preferences of the electorate. During the electoral campaign, federal 

TV channels had disseminated, in the guise of simple coverage, information 

which could be classified as campaigning (and not coverage). About 75 per 

cent of unlawful campaigning in favour of United Russia had been 

conducted by State television and radio stations, which, in the applicants’ 

view, showed a deliberate abuse of State media resources. The applicants 

referred, as an example, to the reporting on Mr Putin’s statement of 

7 December 2003, which, taken in conjunction with his other interviews and 

news items broadcast beforehand, had made it clear that he was supporting 

United Russia. On the State-controlled TV channel his words had been 

relayed unabridged and thus amounted to de facto campaigning. NTV 

(which was not State-owned, or at least not directly) had reported on the 

same news in a more appropriate manner, indicating that Mr Putin had 

refused to tell the journalists his choice. 

97.  The fact that there had been a positive image of United Russia and a 

negative one of the Communist Party had been confirmed by the findings of 

the Working Group on Information Disputes of the CEC. Furthermore, in 

the Election Observation Mission Final Report, the OSCE/ODIHR had 

noted that most media coverage was characterised by an overwhelming 

tendency of the State media to exhibit a clear bias in favour of United 

Russia and against the Communist Party. In particular, throughout the 

campaign the majority of media coverage had been devoted to reports on the 

activities of Mr Putin, a fact considered to indirectly benefit the campaigns 

of the pro-presidential political parties. Similar findings had been made in 

the report by Transparency International-Russia. 

98.  The influence of TV programmes on the electoral preferences of the 

population could not be denied. The fact that other means of information 

were also available should not be used as an excuse for the biased media 

coverage by the State-controlled TV channels. In the proceedings before the 

Supreme Court, the CEC had failed to adduce any proof that the unfair 

reporting on State TV channels had been sufficiently balanced by pro-

opposition publicity in other mass media. The applicants argued that TV 

played a central role in media coverage of the elections and that it 

necessarily had an effect on the voting preferences of the population. The 

applicants also referred to the results of the polls conducted in 2003 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 29 

showing a drop in popularity of the Communist Party, which the applicants 

attributed to the propaganda campaign against it. 

99.  The applicants maintained that the Court could not rely on the 

factual findings of the Supreme Court because they were arbitrary. The 

Supreme Court had failed to investigate the applicants’ allegations and had 

not taken the steps proposed by the applicants, thus breaching its positive 

obligations under Article 3 of Protocol No. 1. 

ii.  Whether the elections were “free” in so far as the media coverage was 

concerned 

100.  The applicants maintained that Europe’s electoral heritage was 

based on five principles: universal, equal, free, secret and direct suffrage. 

They referred to the definition of “free elections” given by the Declaration 

on Criteria for Free and Fair Elections adopted by the Inter-Parliamentary 

Council in 1994 (see paragraph 54 above). The applicants also summarised 

the principles established in the documents of the Venice Commission on 

electoral law, in particular regarding the requirements of equality of 

opportunities between the candidates and impartiality of the State and 

publicly owned media (see paragraph 51 above). The applicants argued that 

in the 2003 elections those principles had not been respected. 

101.  The applicants referred to decision no. 15-P of 30 October 2003 by 

the Constitutional Court of the Russian Federation which held that elections 

could be deemed free only if they guaranteed the right to information and 

freedom of expression. For that reason, it was incumbent on the legislature 

to ensure the individual right to receive and disseminate information about 

elections, striking the right balance between two values protected by the 

Constitution – the right to free elections and freedom of expression and 

information – and avoiding any form of inequality or disproportionate 

restrictions. 

102.  Conditions imposed by the law must not curtail the right in 

question to such an extent as to impair its very essence and deprive it of its 

effectiveness. According to the applicants, the State could not enjoy a wide 

margin of appreciation if there existed a European consensus on the 

question. In the area of elections that consensus, in the applicants’ opinion, 

consisted of the following principles: (1) the State authorities should honour 

their duty of even-handedness during the electoral campaign; (2) mass 

media coverage of the electoral campaign should be objective and balanced; 

and (3) the State should ensure the principle of equality when informing the 

voters about political parties. 

103.  Turning to the present case, the applicants claimed that as a result 

of pro-government propaganda the voters were no longer able to make an 

informed choice. The applicants had no doubt that the propaganda campaign 

against them on Russian TV had been orchestrated by the Government. 

Thus, on 28 June 2006 Mr Surkov, the then deputy head of the Presidential 



30 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

Administration responsible for internal policy, had proclaimed that the 

Presidential Administration was supporting United Russia. 

104.  The applicants further argued that Article 3 of Protocol No. 1 

implicitly imposed on the Government an obligation to adopt positive 

measures to ensure the “free expression of the opinion of the people” 

through equal coverage. They claimed that in certain circumstances it may 

be considered necessary during an election period to place certain 

restrictions on freedom of expression, in order to secure the “free expression 

of the opinion of the people in the choice of the legislature.” 

105.  The applicants claimed that their complaint raised the issue of 

unbalanced coverage (“informing” in domestic terms) in the first instance, 

not campaigning. The Government claimed that biased informing had been 

counterbalanced by electoral campaigning, but failed to adduce any specific 

facts concerning the distribution of airtime amongst the candidates or to 

explain how the campaigning could possibly replace normal coverage. 

106.  Domestic law on media coverage of elections also lacked clarity. 

Although it enshrined the principle of equal reporting on all candidates, that 

principle was phrased in insufficiently specific terms with no indication of 

what type of equality was meant. That principle had become subject to 

arbitrary interpretation by the authorities. Thus, the federal list of candidates 

submitted by the United Russia party included at least 37 candidates who 

were heads of different federal executive authorities and regional governors. 

The activities of those candidates had been covered by the State media 

pursuant to the requirements of the above Act. Although the news items in 

question did not formally amount to electoral campaigning, they reported, 

and, as a rule, reported positively, on the activities of the officials 

concerned. Neither federal nor local laws had ever established any special 

procedure for covering the activities of officials during the electoral 

campaign, including the activities of those officials who were standing for 

election. Nor did they provide any guarantees of protection against misuse 

of administrative resources or protection against discrimination. 

(c)  The Court’s assessment 

i.  Media coverage of elections under Article 3 of Protocol No. 1: general 

principles 

107.  Article 3 of Protocol No. 1 enshrines a fundamental principle of an 

effective political democracy. It implies the subjective rights to vote and to 

stand for election (see Paksas v. Lithuania [GC], no. 34932/04, § 96, 

6 January 2011). This provision also expressly refers to “conditions which 

will ensure the free expression of the opinion of the people in the choice of 

the legislature”. In the 1987 case of Mathieu-Mohin and Clerfayt v. Belgium 

(judgment of 2 March 1987, § 54, Series A no. 113), the Court noted that 

this part of Article 3 “implies essentially - apart from freedom of expression 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 31 

... - the principle of equality of treatment ...”. Thus, already at that time the 

Court recognised that “freedom of expression” was an important part of the 

“free expression of the opinion”. The interrelation between free elections 

and freedom of expression was also emphasised in Bowman v. the United 

Kingdom (judgment of 19 February 1998, Reports 1998-I, § 42), where the 

Court held that “it is particularly important in the period preceding an 

election that opinions and information of all kinds are permitted to circulate 

freely”. Lastly, in Yumak and Sadak v. Turkey [GC], cited above, the Court 

held that the State was under an obligation to adopt positive measures to 

organise elections “under conditions which will ensure the free expression 

of the opinion of the people in the choice of the legislature”. 

108.  The Court is mindful of the stance taken by the Venice 

Commission that “equality of opportunity” shall be guaranteed to all parties 

and candidates alike entailing a neutral attitude by state authorities, in 

particular with regard to the election campaign and coverage by the media 

(see paragraph 51 above). That being said, the Court observes that Article 3 

of Protocol No. 1 was not conceived as a code on electoral matters, 

designed to regulate all aspects of the electoral process. There are numerous 

ways of organising and running electoral systems and a wealth of 

differences, inter alia, in historical development, cultural diversity and 

political thought within Europe, which it is for each Contracting State to 

mould into its own democratic vision (see Ždanoka v. Latvia [GC], no. 

58278/00, § 103, ECHR 2006-IV). The States “enjoy considerable latitude 

to establish rules within their constitutional order governing parliamentary 

elections and the composition of the parliament, and ... the relevant criteria 

may vary according to the historical and political factors peculiar to each 

State” (see Aziz v. Cyprus, no. 69949/01, § 28, ECHR 2004-V). 

109.  The Court recalls that this case is primarily about the applicants’ 

participation in the elections as candidates, i.e. about the passive electoral 

right. In the context of the “passive” aspect of the rights guaranteed by 

Article 3 of Protocol No. 1, the Court has stressed that it would be “even 

more cautious in its assessment of restrictions in that context than when it 

has been called upon to examine restrictions on the right to vote, that is, the 

so-called “active” element of the rights under Article 3 of Protocol No. 1” 

(see Yumak and Sadak, cited above, § 109). 

110.  While this margin of appreciation is wide, it is certainly not all-

embracing: the rules governing the electoral system “should not be such as 

to exclude some persons or groups of persons from participating in the 

political life of the country and, in particular, in the choice of the legislature, 

a right guaranteed by both the Convention and the Constitutions of all 

Contracting States” (ibid.). It is for the Court to determine in the last resort 

whether the requirements of Article 3 of Protocol No. 1 have been complied 

with. It has to satisfy itself that the restrictions imposed do not thwart the 

free expression of the opinion of the people. 



32 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

ii.  Alleged manipulation of the media by the Government 

111.  In most of the previous cases under Article 3 of Protocol No. 1 the 

Court has had to consider a specific legislative provision or a known 

administrative measure which has somehow limited the electoral rights of a 

group of the population or of a specific candidate. In those cases the 

measure complained of lay within the legal field, and, therefore, could be 

easily identified and analysed (see, for example, the cases concerning 

electoral thresholds (Yumak and Sadak, cited above), the right of prisoners 

to vote (Hirst, cited above), criteria of eligibility of candidates on account of 

their political affiliation or other status (Ždanoka, cited above; Seyidzade 

v. Azerbaijan, no. 37700/05, 3 December 2009), compositions of electoral 

commissions (The Georgian Labour Party v. Georgia, no. 9103/04, ECHR 

2008), restrictions on reporting on a particular political movement (Purcell 

and Others v. Ireland, no. 15404/89, 16 April 1991), or impossibility for 

nationals living abroad to vote (Sitaropoulos and Giakoumopoulos 

v. Greece [GC], no. 42202/07, 15 March 2012). 

112.  The situation in the present case is different. The applicants did not 

deny that Russian law guaranteed neutrality of the broadcasting companies, 

making no distinction between pro-governmental and opposition parties, 

and proclaimed the principle of editorial independence of the broadcasting 

companies. They claimed, however, that the law was not complied with in 

practice, and that de jure neutrality of the five nationwide channels did not 

exist de facto. 

113.  The applicant’s position in the present case can be narrowed down 

to three main factual assertions. First, the applicants alleged that media 

coverage on the five TV channels had been predominantly hostile to the 

opposition parties and candidates. Secondly, they asserted that it was a 

result of a political manipulation, that the executive authorities and/or 

United Russia had used their influence to impose a policy on the TV 

companies which had helped to promote United Russia. Thirdly, the 

applicants claimed that biased media coverage on TV had affected public 

opinion to a critical extent, and had made the elections not “free”. 

114.  As to the first point, the Court observes that the Supreme Court in 

its judgment of 16 December 2004 did not find that the media coverage had 

been equal in all respects. Many observers (in particular the OSCE and the 

CEC Working Group, see paragraphs 20 and 26 above) which monitored 

the elections noted that the TV media coverage was unfavourable to the 

opposition. The Supreme Court’s conclusion was formulated more carefully 

and in a qualified manner: it noted that the tenor of media coverage on TV 

during the elections had not been so “egregious” to make the ascertaining of 

the genuine will of the voters impossible. 

115.  The answer given by the Supreme Court to the applicant’s first 

point was somewhat elusive. Conversely, on the other two propositions of 

the applicants the Supreme Court was more explicit. It found in essence that 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 33 

no proof of political manipulation had been adduced, and that no causal link 

between media coverage and the results of the elections had been shown. 

116.  The applicants argued that the findings of the Supreme Court in 

these respects were arbitrary and should not be relied upon. The Court 

reiterates that it is not a court of appeal from the national courts (see 

Cornelis v. the Netherlands (dec.), no. 994/03, ECHR 2004-V (extracts)), 

and it is not its function to deal with errors of fact or law allegedly 

committed by them (see, among many other authorities, García Ruiz v. 

Spain [GC], no. 30544/96, § 28, ECHR 1999-I). At the same time, the 

principle of subsidiarity does not prevent the Court from reviewing factual 

findings of the domestic courts if they are “arbitrary or manifestly 

unreasonable” (see I.Z. v. Greece, no. 18997/91, Commission decision of 

28 February 1994, Decisions and Reports (DR) 76-B, p. 65, at p. 68, and 

Babenko v. Ukraine, (dec.), no. 43476/98, 4 May 1999; see also Khamidov 

v. Russia, no. 72118/01, § 170, 15 November 2007; Camilleri v. Malta 

(dec.), no. 51760/99, 16 March 2000; and Kononov v. Latvia [GC], 

no. 36376/04, § 189, 17 May 2010). The first question is thus whether the 

Supreme Court’s findings were arbitrary or manifestly unreasonable. 

117.  The applicants’ criticism of the domestic judgments was related, 

first, to the procedure and method applied by the Supreme Court, and, 

second, to the substance of its conclusions. As to the procedural aspect, the 

Court refers to its earlier finding under Article 13 that the procedure before 

the Supreme Court afforded minimum procedural guarantees. As to the 

material findings, the Court does not detect anything that would be 

“arbitrary or manifestly unreasonable” (see paragraph 35 above). 

118.  The Supreme Court found that the applicants had failed to show a 

causal link between the media coverage and the results of the elections. That 

finding is debatable; it is clear that the media coverage must have at least 

some effect on the voting preferences. What is true, however, is that the 

effect of media coverage is often very difficult to quantify. The Court 

recalls its own finding in the case of Partija Jaunie Demokrāti and Partija 

Mūsu Zeme v. Latvia (dec.), nos. 10547/07 and 34049/07, 29 November 

2007) where it held that “however important [the propaganda by a political 

party] may be, [it] is not the only factor which affects the choice of potential 

voters. Their choice is also affected by other factors [...], so it is very 

difficult, if not impossible, to determine a causal link between “excessive” 

political publicity and the number of votes obtained by a party or a 

candidate at issue”. As was demonstrated by the Government, the SPS 

political party which obtained generally positive media coverage did not 

even pass the minimal electoral threshold. The Rodina political block, by 

contrast, obtained a much better score at the elections despite poor media 

coverage. Therefore, the Supreme Court’s arguments in this part did not 

appear “arbitrary or manifestly unreasonable”. 



34 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

119.  Furthermore, and most importantly, the Supreme Court’s findings 

did not support the applicants’ allegation of a manipulation of the media by 

the government, which was their central proposition. The Supreme Court 

found that the journalists covering elections or political events had been 

independent in choosing the events and persons to report on, that it had been 

their right to inform the public about events involving political figures, and 

that they had not had the intent of campaigning in favour of the ruling party 

(see paragraph 35 above). 

120.  The Court notes that, indeed, the applicants did not adduce any 

direct proof of abuse by the Government of their dominant position in the 

capital or management of the TV companies concerned. Unlike in the case 

of Manole and Others v. Romania (no. 13936/02, §§ 104 et seq., ECHR 

2009-... (extracts)), the TV journalists in the present case did not complain 

of undue pressure by the Government or their superiors during the elections. 

The Court reiterates that the weight to be given to an item of information “is 

a matter to be assessed, in principle, by the responsible journalists” (see 

Jörg Haider v. Austria, no. 25060/94, Commission decision of 18 October 

1995, DR 83, p. 66), and that the journalists and news editors enjoyed, 

under Article 10 of the Convention, a wide discretion on how to comment 

on political matters. The applicants did not sufficiently explain how it was 

possible, on the basis of the evidence and information available and in the 

absence of complaints of undue pressure by the journalists themselves, to 

distinguish between Government-induced propaganda and genuine political 

journalism and/or routine reporting on the activities of State officials (see, 

by contrast, Saliyev v. Russia, no. 35016/03, § 68, 21 October 2010). 

121.  The other conclusions of the domestic courts do not appear 

“arbitrary or manifestly unreasonable” either. Thus, although the applicants 

disagreed with how the Supreme Court had construed the then President 

Putin’s public statement on the election day (see paragraph 19 above), the 

Court admits that the reading proposed by the Supreme Court was not 

irrational, even though, given the then existing political context, Mr Putin’s 

words could have been interpreted differently. 

122.  The Court emphasises once again that it has only a subsidiary role 

in such matters and it is not its task to substitute itself for the domestic 

courts and conduct a fresh assessment of evidence. The applicants failed to 

convince the Supreme Court that the opposition was a victim to a political 

manipulation. Having reviewed the materials submitted by the parties the 

Court does not have sufficient evidence to discard the Supreme Court’s 

conclusion in this part. It follows that the applicants’ allegations of abuse by 

the Government were not sufficiently proven. 

iii.  Alleged failure by the State to comply with its positive obligations 

123.  The Court’s analysis does not stop here, however. “In the context 

of Article 3 of Protocol No. 1, the primary obligation is not one of 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 35 

abstention or non-interference, as with the majority of civil and political 

rights, but one of adoption by the State of positive measures to “hold 

democratic elections” (Sitaropoulos and Giakoumopoulos v. Greece [GC], 

no. 42202/07, § 67, 15 March 2012). The next question is thus whether the 

State was under any positive obligation under Article 3 of Protocol No. 1 to 

ensure that media coverage by the State-controlled mass-media was 

balanced and compatible with the spirit of “free elections”, even where no 

direct proof of deliberate manipulation was found. In examining this 

question the Court will bear in mind that “States enjoy a wide margin of 

appreciation in the field of electoral legislation” (see Sukhovetskyy v. 

Ukraine, no. 13716/02, § 68, ECHR 2006-VI), which is a fortiori true 

where the case concerns the extent of the State’s positive obligations, and 

that the State is only required to take those measures which are 

“reasonably available” (see, mutatis mutandis, E. and Others v. the United 

Kingdom, no. 33218/96, § 99, 26 November 2002). 

124.  The Court reiterates that it has interpreted Article 3 of Protocol 

No. 1 as containing certain positive obligations of a procedural character, in 

particular requiring the existence of a “domestic system for effective 

examination of individual complaints and appeals in matters concerning 

electoral rights” (see Namat Aliyev v. Azerbaijan, no. 18705/06, § 81 et seq., 

8 April 2010; see also the recommendation of the Venice Commission in 

the Explanatory Report to the Code of Good Practice in Electoral Methods 

concerning creation of an effective system of electoral appeals, 

paragraph 51 above). The Court refers to its earlier findings under 

Article 13 in this case that the applicants had at their disposal at least one 

effective remedy. The Court does not need to define in abstracto the exact 

relation between the State’s positive obligation under Article 13 and its 

procedural obligations under Article 3 of Protocol No. 1. It is sufficient to 

note that the applicants’ complaint about unequal media coverage of the 

elections was examined by an independent body in a procedure which 

afforded the basic procedural guarantees, and that a reasoned judgment was 

given. The applicants did not explain what other remedies or legal tools 

could possibly be more effective in the situation complained of. The Court 

concludes that the system of electoral appeals put in place in the present 

case was sufficient to comply with the State’s positive obligation of a 

procedural character. 

125.  The Court will now turn to the substantive positive obligations of 

the State in the context of media coverage of elections. The Court reiterates 

that there can be no democracy without pluralism (see Gorzelik and Others 

v. Poland [GC], no. 44158/98, §§ 89 et seq., 17 February 2004), which 

cannot be attained without the adoption of certain positive measures. In the 

field of audio-visual broadcasting the Court has stated that where a State 

“decide[s] to create a public broadcasting system, ... domestic law and 

practice must guarantee that the system provides a pluralistic service” (see 



36 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

Manole and Others, cited above, §§ 100-01). In the context of elections the 

duty of the State to adopt some positive measures to secure pluralism of 

views has also been recognised by the Court (see, for example, Mathieu-

Mohin and Clerfayt, cited above, § 54; see also, mutatis mutandis, 

Informationsverein Lentia and Others v. Austria, judgment of 24 November 

1993, Series A no. 276, § 38, and Russian Conservative Party of 

Entrepreneurs and Others v. Russia, nos. 55066/00 and 55638/00, §§ 71-72, 

11 January 2007). 

126.  Turning to the present case, the Court notes that the State was 

under an obligation to intervene in order to open up the media to different 

viewpoints. That being said, it is clear that the time and technical facilities 

available for political broadcast were not unlimited. As the case shows, the 

applicants did obtain some measure of access to the nation-wide TV 

channels; thus, they were provided with free and paid airtime, with no 

distinction made between the different political forces. The amount of 

airtime allocated to the opposition candidates was not insignificant. The 

applicants did not claim that the procedure of distribution of airtime was 

unfair in any way. Similar provisions regulated access of parties and 

candidates to regional TV channels and other mass media. In addition, the 

opposition parties and candidates were able to convey their political 

message to the electorate through the media they controlled. In this 

connection, the Court also notes that it follows from the report of the 

OSCE/ODIHR, which generally found that the main country-wide state 

sponsored broadcasters that were monitored, openly promoted United 

Russia, that voters who actively sought information could obtain it from 

various sources (see paragraph 20 above). The Court considers that the 

arrangements which existed during the 2003 elections guaranteed the 

opposition parties and candidates at least minimum visibility on TV. 

127.  Lastly, the Court turns to the applicants’ allegation that the State 

should have ensured neutrality of the audio-visual media. The “duty of 

neutrality”, invoked by the applicant, was referred to by the Venice 

Commission as one of the preconditions of equal suffrage (see paragraph 51 

above). The Court has already admitted that political pluralism can be 

regarded as a “pressing social need” legitimising some forms of interference 

with the freedom of expression (see Bowman, cited above). At the same 

time the Court has repeatedly warned against prior restraints on free speech 

(see, for example, The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 2), 

26 November 1991, § 51, Series A no. 217), and stressed that in the sphere 

of political debate wide limits of criticism are acceptable (see Lingens 

v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, §§ 41 and 42). The 

question is what sort of interference with journalistic freedom would be 

appropriate in the circumstances in order to protect the applicants’ rights 

under Article 3 of Protocol No. 1. The Russian legislation then in force 

defined neutrality and editorial independence as basic principles according 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 37 

to which the public media should function and prohibited journalists from 

taking part in political campaigning (see paragraphs 43 and 46 above). The 

applicants claimed that those legislative provisions were of no effect. 

Having regard to the materials at its possession, including the Supreme 

Court’s findings (see paragraphs 35, 37, 87-88 and 114-117 above), the 

Court considers that the applicants’ claims in this respect have not been 

sufficiently substantiated. 

128.  The Court considers that the respondent State took certain steps to 

guarantee some visibility of opposition parties and candidates on Russian 

TV and secure editorial independence and neutrality of the media. Probably, 

these arrangements did not secure de facto equality of all competing 

political forces in terms of their presence on TV screens. In the present case, 

however, when assessed in the light of the specific circumstances of the 

2003 elections as they have been presented to the Court, and regard being 

had to the margin of appreciation enjoyed by the States under Article 3 of 

Protocol No. 1, it cannot be considered established that the State failed to 

meet its positive obligations in this area to such an extent that it amounted 

to a violation of that provision. 

iv.  Conclusions 

129.  The Court concludes, in the light of the foregoing, that there has 

been no violation of Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention on 

account of the media coverage of the 2003 elections. Consequently, there is 

no need to decide on the Government’s preliminary objection concerning 

the victim status of some of the applicants. 

II.  OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF ARTICLE 3 OF PROTOCOL 

No. 1 TO THE CONVENTION 

130.  The applicants further complained that the 2003 elections were not 

“free” for a number of other reasons, in particular the alleged instability of 

the electoral legislation and the forfeiture of mandates by a number of 

deputies elected on behalf of the United Russia party. The applicants 

referred to Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention, cited above. 

131.  The Government argued that in 2003 there had been no major 

changes to the electoral system, such as, for instance, composition of the 

electoral commissions, and no reshuffling of electoral districts. All 

amendments to the legislation in 2003 had been insignificant. The 

Government also described the measures taken by the CEC to explain the 

regulatory framework of the elections to all participants, including the lower 

electoral commissions, observers and political parties. 

132.  The Government acknowledged that on several occasions members 

elected on behalf of United Russia had withdrawn from the list immediately 

after the elections and transferred their seat in Parliament to the next 



38 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

candidate on the list of United Russia. However, such a practice was quite 

widespread, was provided for by law and had also been used by 

representatives of other political forces, including the Communist Party 

itself during the elections of 2000. 

133.  In the applicants’ opinion, during the period preceding the 2003 

elections electoral law had not been stable and had increased the chances of 

the United Russia party to the detriment of smaller political parties. Within 

one year of the 2003 elections, four Laws had been passed introducing 

amendments to the Basic Guarantees Act, and four others introducing 

amendments to the Duma Elections Act. For example, the Law of 23 June 

2003 introducing amendments to section 36 of the Political Parties Act and 

introducing amendments to the State Duma Elections Act had banned public 

associations other than political parties from standing in the State Duma 

elections. Further, pursuant to the amendments of 23 June 2003 political 

parties in debt to TV and radio broadcasters at the date on which the 

decision calling an election was officially published were not granted free 

airtime during the elections. That restriction had affected two political 

parties which had participated in the 2003 elections. The amendments of 

4 July 2003 had enlarged the list of public associations banned from 

entering the electoral blocs. The applicants also produced a detailed analysis 

of numerous changes in the electoral legislation after 2003, which, in their 

opinion, had increased the domination of the majority party still further. 

134.  Second, the applicants claimed that United Russia had deliberately 

misled the voters in so far as the intention of its key member to be elected to 

the Duma was concerned. In the aftermath of the elections 37 freshly 

elected members had renounced their mandates. Most of them had been 

high-level public officials who had thus kept their positions in the executive 

while ceding their places in the parliament to candidates not known to the 

voters. Such a mass forfeiture of seats had violated the principle of 

“legitimate expectation” on the part of the voters and was not accidental. 

135.  As to the first point raised by the applicants, the Court considers 

that, as such, countries are free to amend and modify their legislation on 

elections, provided that they remain within their margin of appreciation 

under Article 3 of Protocol No. 1. In the present case the applicants (both 

individual and party candidates) did not demonstrate how the changes to the 

legislation they mentioned had directly affected them or the parties they 

represented. Their complaint in this respect appears to be an actio popularis 

and must therefore be rejected in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 

of the Convention. 

136.  As to the forfeiture of mandates by the MPs elected on behalf of 

United Russia, the Court notes that the Russian electoral system at the time 

combined elements of proportional representation and the majority system 

(see paragraph 38 above). By casting a vote for a political party the voter 

supported the whole list of candidates, and not a particular person. It was 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 39 

not unreasonable that a seat in the parliament obtained by a particular party 

could be transferred to another person on that party’s list if the person 

originally elected within the quota of the party was unable or unwilling to 

fulfil the mandate for some reason. The Court expresses concern in respect 

of the practice of coordinated forfeiture of a great number of mandates 

obtained by a political party. However, the Court will not analyse the 

dangers inherent in such a practice in the abstract. In the case at hand the 

Court confines itself to observing that the rule allowing forfeiture of 

parliamentary mandates was not as such contrary to the concept of free 

elections, and that the application of this rule in 2003 by the United Russia 

deputies was not abusive on the face. It follows that the application in this 

part is manifestly ill-founded and must be rejected in accordance with 

Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the Convention. 

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 14 OF THE CONVENTION 

IN CONJUNCTION WITH ARTICLE 3 OF PROTOCOL No. 1 

THERETO 

137.  The applicants complained that they had been discriminated against 

in the course of the 2003 electoral campaign, in breach of Article 14 of the 

Convention, taken in conjunction with Article 3 of Protocol No. 1 to the 

Convention. The former provision reads as follows: 

 “The enjoyment of the rights and freedoms set forth in [the] Convention shall be 

secured without discrimination on any ground such as sex, race, colour, language, 

religion, political or other opinion, national or social origin, association with a 

national minority, property, birth or other status.” 

138.  The Government argued that the applicants had not been 

discriminated against, since the law did not make any distinction between 

them and other candidates and/or voters. The fact that the media coverage of 

different candidates outside the time allocated for “political campaigning” 

had not been equal was immaterial. 

139.  The applicants maintained that the coverage given to United Russia 

(and particularly the positive coverage) had exceeded the amount of 

coverage given to the other political parties. Therefore, either the State 

discriminated the opposition parties and candidates deliberately, or it had 

failed in its duty to protect them from discrimination by the media 

companies. 

140.  The Court considers that, even though it has not found a violation 

of Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention in the case at hand, the 

applicants’ complaints can be said to “fall within the ambit” of that 

provision (see Inze v. Austria, 28 October 1987, §§ 43-45, Series A 

no. 126). Therefore, the applicants’ complaint under Article 14 is 

compatible ratione materiae with the Convention. The Court further 

observes that in order to claim that there has been discrimination, an 



40 COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

applicant must have identified another group of people compared with 

which he or she has received less favourable treatment. Further, the 

applicant must show that he or she was in an “analogous or relevantly 

similar” situation to those belonging to the other group. Lastly, the applicant 

must indicate the grounds for such unequal treatment and demonstrate that 

such a distinction had no objective and reasonable justification (see, 

amongst other authorities, Willis v. the United Kingdom, no. 36042/97, § 48, 

ECHR 2002-IV; Unal Tekeli v. Turkey, no. 29865/96, § 49, 16 November 

2004, and Okpisz v. Germany, no. 59140/00, § 33, 25 October 2005). 

141.  As regards those applicants who complained in their capacity as 

voters, their submissions on these points are vague. Thus, if they claimed 

that they had been discriminated against in comparison with another group 

of voters, they should have identified that group and the grounds for the 

allegedly discriminatory treatment. The applicants’ complaint, in this 

respect, is not sufficiently developed, so the Court dismisses it as manifestly 

ill-founded in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the Convention. 

142.  The Court will now turn to those applicants who had been 

candidates in the 2003 elections. The Court has already established that the 

allegation of a direct interference by the Government with the activities of 

the broadcasting companies was not sufficiently proven (see paragraph 122 

above). De jure, broadcasting companies were required to remain neutral; 

no distinction was made between the opposition and the pro-governmental 

forces. Even if there was a de facto inequality between them in terms of 

their media presence, that problem was addressed, at least to a certain 

extent, by giving the opposition a certain minimal access to the media 

during the electoral campaign. Rules on access were formulated in a 

politically neutral manner, and no specific preferences were given to United 

Russia. The Court does not find anything in the language of Article 14 or in 

its case-law under both Article 3 of Protocol No. 1 to the Convention and 

Article 14 thereof that would require the authorities to take any other 

positive measures in this direction. The applicants did not specify what 

other measures could have been required in the circumstances. In the light 

of the above, the Court concludes that this complaint is manifestly ill-

founded and must be rejected in accordance with Article 35 §§ 3 (a) and 4 

of the Convention. 

IV.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE 

CONVENTION 

143.  The applicants finally complained under Article 6 § 1 of the 

Convention of the unfairness of the court proceedings in respect of their 

application to the Supreme Court of the Russian Federation to have the 

2003 election results invalidated. This Convention provision, in so far as 

relevant, reads as follows: 



 THE COMMUNIST PARTY OF RUSSIA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 41 

“In the determination of his civil rights and obligations ... everyone is entitled to a 

fair ... hearing ... by [a] ... tribunal ...” 

The Court reiterates its well-established case-law that the right to stand 

for elections and similar rights in the election sphere are political and not 

“civil” within the meaning of Article 6 § 1 (see Pierre-Bloch v. France, 

21 October 1997, §§ 49-52, Reports of Judgments and Decisions 1997-VI, 

and Cherepkov v. Russia (dec.), no. 51501/99, 25 January 2000). It follows 

that this complaint is incompatible ratione materiae with the provisions of 

the Convention within the meaning of Article 35 § 3 (a) and must be 

rejected in accordance with Article 35 § 4. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Decides to join to the merits the Government’s objections on grounds of 

non-exhaustion of domestic remedies, non-compliance with the six-

month rule under Article 35 § 1 of the Convention, and the 

Government’s objection concerning the victim status of several 

applicants; 

 

2.  Declares admissible the complaint about an alleged breach of the 

applicants’ right to free elections and the right to effective remedies, 

guaranteed by Article 3 of Protocol No. 1 and Article 13 of the 

Convention respectively; 

 

3.  Holds that there has been no violation of Article 13 of the Convention, 

and dismisses accordingly the Government’s objections on non-

exhaustion and non-compliance with the six-months rule; 

 

4.  Holds that there has been no violation of Article 3 of Protocol No. 1 to 

the Convention, and that it is not necessary to decide on the 

Government’s objection concerning the victim status of the applicants; 

 

5.  Declares inadmissible the remainder of the application. 

Done in English, and notified in writing on 19 June 2012, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Søren Nielsen Nina Vajić 

 Registrar President 


