
 
 

 
 

 

 

 

FIFTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF FUCHSMANN v. GERMANY 

 

(Application no. 71233/13) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

 

STRASBOURG 

 

19 October 2017 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 1 

In the case of Fuchsmann v. Germany, 

The European Court of Human Rights (Fifth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Erik Møse, President, 

 Angelika Nußberger, 

 Nona Tsotsoria, 

 André Potocki, 

 Síofra O’Leary, 

 Carlo Ranzoni, 

 Mārtiņš Mits, judges, 

and Milan Blaško, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 26 September 2017, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 71233/13) against the 

Federal Republic of Germany lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a German national, Mr Boris Fuchsmann (“the 

applicant”), on 13 November 2013. 

2.  The applicant was represented by Mr V. Schumacher, a lawyer 

practising in Düsseldorf. The German Government (“the Government”) 

were represented by their Agents, Mr H.-J. Behrens and Mrs K. Behr, of the 

Federal Ministry of Justice and Consumer Protection. 

3.  The applicant alleged, in particular, that the domestic courts had failed 

to protect his private life by refusing to stop the circulation of an online 

newspaper article, allegedly damaging the applicant’s reputation. 

4.  On 10 March 2016 the complaint concerning Article 8 of the 

Convention was communicated to the Government and the remainder of the 

application was declared inadmissible pursuant to Rule 54 § 3 of the Rules 

of Court. 

5.  Written submissions were received from the New York Times 

Company, which had been granted leave by the then Vice-President to 

intervene as a third party (Article 36 § 2 of the Convention and Rule 44 § 2 

of the Rules of Court). 



2 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

THE FACTS 

I.  SUBJECT MATTER OF THE CASE 

6.  The case concerned the publication of a newspaper article on the 

website of The New York Times. In the article the applicant had been 

mentioned by name and, based on reports by the US Federal Bureau of 

Investigation (hereinafter “the FBI”) and European law-enforcement 

agencies, the applicant’s alleged ties to Russian organised crime had been 

publicised. The applicant’s attempt to obtain an injunction order before the 

domestic courts had been unsuccessful. 

II.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

7.  The applicant was born in 1947 and lives in Düsseldorf. He is an 

internationally active entrepreneur in the media sector and chief executive 

officer of the media company Innova Film GmbH. 

8.  He also holds the position of Vice-President of the World Jewish 

Congress and President of the Jewish Confederation of Ukraine. In 2010 the 

former mayor of New York, Michael Bloomberg, publicly honoured the 

applicant for his efforts to improve American-Russian relations. 

A.  Article at issue 

9.  On 12 June 2001, the daily newspaper The New York Times published 

an article about an investigation into corruption against R.L. A slightly 

changed version was also published on the newspaper’s website. The online 

version, which was the subject of the domestic proceedings (see 

paragraphs 12-20 below), reads, in so far as relevant, as follows (emphasis 

added and names abbreviated by the Court): 

“[L] Media Company Faces a Federal Inquiry 

By [R. B.] 

Published: June 12 2001 

WASHINGTON, June 10— A company owned by [R.L.], the cosmetics heir and 

former New York City mayoral candidate, is under investigation by federal 

prosecutors over allegations that it paid at least $1 million in bribes to Ukrainian 

officials for a valuable television license, according to lawyers and Justice Department 

documents. 

The United States attorney in Manhattan, [M.W.], has empaneled a grand jury and 

issued subpoenas, and prosecutors are studying some 6,000 pages of documents from 

Central European Media enterprise, which [R.L.] founded in 1991 as part of a plan to 

build a media empire in Europe. It now owns television stations in several Central and 

Eastern European countries. 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 3 

In a Federal District Court filing in New York last year, [M.W.] sought the 

corporate documents, saying that they were needed for a criminal investigation into 

whether [R.L.]´s Central European Media had ‘made corrupt and unlawful payments 

to Ukrainian officials’ in violation of the Foreign Corrupt Practices Act, the federal 

law that prohibits American companies from paying bribes abroad. [R.L.] and the 

company did not challenge the request and turned over the documents, a lawyer said. 

The payments being examined took place in 1996 after Ukraine´s licencing body 

granted a potentially lucrative licence to [R.L.]´s company despite the fact that the 

Ukraine Parliament had imposed a ban on new licences. 

... 

In Ukraine, Central European Media controls the most popular station through its 

majority-owned subsidiary Studio 1 + 1. 

Prosecutors are studying two transactions related to Central European Media’s 

Ukraine investment, according to documents and persons close to the investigation. In 

one, prosecutors are trying to determine if L’s company paid $1.2 million to two 

Lebanese businessmen living in Ukraine, who then distributed it to some members of 

Ukraine’s television licensing board. 

... [R.L.]’s bid to gain the television license in Ukraine began in 1995. That year, he 

met in New York with [O.V.], a top adviser to Ukraine President [L.K.], to discuss 

business opportunities. 

The initial meetings between [R.L.] and his representatives and [O.V.] were not 

promising. ... 

[O.V.] suggested that [R.L.] team up with a new Ukrainian television broadcasting 

company, Studio 1 + 1, in Kiev, and he did. The principal owners were [V.R.] and 

Boris Fuchsmann, well known around Kiev for their influence and wealth. Less well 

known were their ties to Russian organized crime, according to reports by the 

F.B.I. and European law enforcement agencies. 

[V.R.], who no longer has an interest in 1 + 1, has denied any links to Russian 

organized crime. Mr. Fuchsmann did not respond to e-mail inquiries seeking comment 

on the licensing deal and the F.B.I.’s claim of his ties to organized crime, although 

an assistant confirmed that he had received the inquiries. 

A 1994 F.B.I. report on Russian organized crime in the United States described 

Mr. Fuchsmann as a gold smuggler and embezzler, whose company in Germany 

was part of an international organized crime network. He is barred from 

entering the United States. 

... 

Besides Mr. Fuchsmann and [V.R.], there were other, silent owners of Studio 1 + 1. 

In one internal fax, in April 1996, [J] described the Studio 1 + 1 shareholders as 

‘‘extremely powerful’ people whom, she added, ‘I will not mention on this fax.’ 

Central European Media now owns 60 percent of Studio 1 + 1, and Mr. Fuchsmann 

owns at least 30 percent, according to public statements. 

At the time it went into business with Mr. Fuchsmann and [V.R.], Central European 

Media did not conduct investigations into their backgrounds, according to a report by 

[R.L.]’s New York law firm, [D.&P.]. 

In their 20-page report, which the prosecutors now have, the firm’s lawyers said that 

[R.L.] had been justified in dealing with Mr. Fuchsmann and [V.R.] because they had 



4 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

been highly recommended by [O.V.], whom the lawyers described as ‘an ardent 

supporter of free-market business’. 

The lawyers also concluded that Central European Media had not engaged in any 

illegal or improper activities. They said they could not rule out the possibility that 

Studio 1 + 1 had made improper payments, though they did not believe it had. 

The Ukraine’s television licensing board issued a broadcast license to Studio 1 + 1 

not only in spite of Parliament’s moratorium, but with only four of the board’s eight 

members present; the law required at least six members for a vote. 

A few days after the license was issued, Central European Media transferred $1.4 

million to International Teleservices of Belize, according to a C.M.E. Wire Transfer 

Request. That is the second transaction being looked at by prosecutors. 

The Belize company was indirectly owned by ‘many high Ukrainian officials,’ 

according to a second C.M.E. document, which did not name them. 

A third document shows that International Teleservices had paid this amount to a 

company in Germany owned by Mr. Fuchsmann, Innova, and that Innova had paid the 

license fees on behalf of Studio 1 + 1. Innova is part of a Russian organized crime 

network, according to U.S. and German law enforcement reports. 

It is not clear why such a circuitous route was used, and a person involved in the 

transaction, with inside knowledge of the owners of International Teleservices, said 

the $1.4 million payment was not for a license fee. He would not say what it was for. 

Central European Media officials were nervous about the license they won, and 

sought the opinion of two law firms in Kiev. Both acknowledged ‘the potential 

weaknesses’ of the broadcasting license, according to a C.M.E. document. One week 

later, O.V. had secured a letter from the Ukrainian justice ministry stating that the 

license was valid. 

Federal prosecutors, who opened their case in the wake of a number of private 

lawsuits challenging the legitimacy of the license award, have been examining 

documents for nearly a year, and the exact status of the investigation is not clear.” 

10.  On 28 May 2001, before publication of the article, the journalist had 

notified the applicant, via an email to one of his employees, of the planned 

publication and had asked several questions. On 30 May 2001 the journalist 

had made a follow-up telephone call to the employee, who confirmed that 

the applicant had received the questions. However, the applicant refrained 

from answering the questions or commenting on the planned publication. 

11.  Since 12 June 2001 the article, showing the date of first publication, 

is retrievable from the website of The New York Times. It can also be found 

through online search engines such as “Google” or “Bing”. 

B.  Court proceedings 

12.  On 31 July 2002 the applicant sought injunctions against certain 

parts of the article (highlighted in the article, see paragraph 9 above), 

published in the print and online versions. 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 5 

1.  Decisions concerning international jurisdiction and admissibility 

13.  On 9 January 2008 the Düsseldorf Regional Court declared the 

applicant’s action inadmissible due to lack of international jurisdiction on 

the part of the German courts. It found that, at the material time, the print 

version of The New York Times was not distributed in Germany and that the 

Internet version of the newspaper was not directed at a readership in 

Germany. The Düsseldorf Court of Appeal confirmed that decision by its 

judgment dated 30 December 2008. On 2 March 2010 the Federal Court of 

Justice quashed the part of the decision regarding the applicant’s claim for 

an injunction against the challenged statements in the online version of the 

article and referred that part of the action back to the Court of Appeal. The 

court held that the online version of the newspaper was accessible from 

Germany, and because it mentioned a German businessman in the article, 

the publication had a direct connection with Germany and German 

jurisdiction. It therefore affirmed the international jurisdiction of the 

German courts in that respect. 

2.  Further proceedings 

14.  On 22 June 2011 the Court of Appeal decided on the part of the 

dispute which had been referred back to it by the Federal Court of Justice. It 

granted the injunction in so far as the article stated that the applicant had 

been banned from entering the United States, and dismissed the remainder 

of the applicant’s action for lack of merit. The Court of Appeal held that 

German law was applicable with regard to the online publication, as the 

article was accessible in Germany via the Internet and therefore the alleged 

violation of the applicant’s reputation had at least occurred in Germany. 

15.  The court accepted that the statements interfered with the applicant’s 

reputation and personality right (allgemeines Persönlichkeitsrecht) as 

protected by Article 2 § 1 and Article 1 § 1 of the Basic Law (Grundgesetz). 

However, as the statements had been made in the press, which was 

constitutionally protected pursuant to Article 5 § 1 of the Basic Law, it was 

necessary to balance both interests. Moreover, as the statements concerned a 

suspicion against the applicant, the presumption of innocence arising from 

Article 6 § 2 of the Convention and from German law also had to be taken 

into account. The court held that there was in principle a public interest in 

reporting on criminal offences, including the suspicion of their commission. 

On the other hand, continued the court, the interference with the rights of 

personality associated with such reporting required higher standards of care 

for newspaper reporting, because even if the investigation was later 

discontinued, “something of the accusation might stick to the person 

affected”. Therefore, concrete, provable connecting facts which go beyond a 

vague, intangible suspicion were required, the reporting must concern an 

incident of great weight and the suspicion must be identified as such. In 



6 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

addition, the reporting must be balanced, the journalist must not fail to 

report on exculpatory circumstances and the person concerned must, as a 

rule, be invited to make his own comments before publication. 

16.  As regards the statements at issue, the Court of Appeal held that 

there was a great informational interest on the part of the public in the 

reporting that the applicant, as a German businessman internationally active 

in the media sector, was suspected by the secret service of being involved in 

gold smuggling, embezzlement and organised crime. This assessment was 

not changed by the fact that the applicant had been mentioned by name in 

the article, or by the fact that when the article was published in 2001, the 

criminal offences mentioned therein had occurred more than sixteen years 

previously. Regarding the latter the court pointed out that the criminal 

offences had become relevant again, due to new suspicions regarding the 

involvement of a former mayoral candidate. For the understanding of these 

suspicions it had been necessary to elaborate on the companies and 

individuals, including the applicant, involved in the alleged corruption. 

Similarly, describing the suspected criminal backgrounds of some of the 

persons involved had been necessary for the readers’ comprehension of the 

allegation. The court also took into account that the article remained 

accessible in an online archive of the daily newspaper. It held that there was 

a recognised public interest not only in information on current events but 

also in being able to research events from recent history. 

17.  The court further considered that the reporting was free from 

polemic statements and insinuations, and made it sufficiently clear that only 

insights from FBI reports and the law-enforcement authorities were being 

reported. This was expressly pointed out in the challenged article with the 

words, "according to reports by the F.B.I. and European law enforcement 

agencies". The internal FBI report was confirmed by reports of several other 

law-enforcement agencies, and the applicant himself, while denying any 

criminal activities, confirmed certain facts mentioned in those reports during 

the proceedings. Furthermore, the author of the article had notified the 

applicant via email that the article would be published. In that context the 

court also considered that although the applicant had been aware of the 

defendant’s reporting even before the article had been published, he had 

waited for more than one year before applying for an injunction against the 

defendant. Therefore, the applicant had not perceived the interference with 

his personality right as intolerable. 

18.  In sum, the court concluded that the defendant had complied with the 

required journalistic duty of care and that the reporting had relied on sources 

and background information, which the journalist could reasonably consider 

reliable. Therefore, the informational interest of the public outweighed the 

concerns of protecting the applicant’s personality right, even taking into 

account that such reporting might seriously damage his private and 

professional reputation. Regarding the alleged entry ban, the court 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 7 

concluded that there had been no reliable sources and that the applicant had 

shown that he had recently travelled to the United States. 

19.  On 2 October 2012, the Federal Court of Justice rejected a complaint 

lodged by the applicant against the Court of Appeal’s refusal to grant leave 

to appeal on points of law. 

20.  On 26 April 2013 the Federal Constitutional Court declined to 

consider a constitutional complaint (no. 1 BvR 2387/12) lodged by the 

applicant, without providing reasons. 

III.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

A.  The Basic Law 

21.  The relevant provisions of the Basic Law, in so far as relevant, read: 

Article 1 

“(1) Human dignity shall be inviolable. To respect and protect it shall be the duty of 

all state authority. ...” 

Article 2 

“(1) Every person shall have the right to free development of his personality insofar 

as he does not violate the rights of others or offend against the constitutional order or 

the moral law. ...” 

Article 5 

“(1) Every person shall have the right freely to express and disseminate his opinions 

in speech, writing and pictures, and to inform himself without hindrance from 

generally accessible sources. Freedom of the press and freedom of reporting by means 

of broadcasts and films shall be guaranteed. There shall be no censorship. 

(2) These rights shall find their limits in the provisions of general laws, in provisions 

for the protection of young persons, and in the right to personal honour. ...” 

B.  The Civil Code 

22.  Article 823 § 1 of the Civil Code (Bürgerliches Gesetzbuch) 

provides that anyone who, intentionally or negligently, unlawfully infringes 

another person’s right to life, physical integrity, health, freedom, property or 

another similar right will be liable to pay compensation for the resulting 

damage. 

23.  In accordance with Article 1004 § 1 of the Civil Code, where a 

person’s property is damaged otherwise than by removal or illegal retention, 

the owner may require the perpetrator to cease the interference. If there are 

reasonable fears that further damage will be inflicted, the owner may seek 



8 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

an injunction. Article 1004 § 2 of the Civil Code provides that a claim is 

excluded if the owner is obliged to tolerate the interference. 

24.  A person’s personality right enjoys the protection of Article 2 § 1 

and Article 1 § 1 of the Basic Law, and is therefore recognised as "another 

similar right" within the meaning of Article 823 § 1 of the Civil Code 

(Federal Court of Justice, judgment of 25 May 1954, no. I ZR 211/53). 

Furthermore, the scope of Article 1004 of the Civil Code has been extended 

by the Federal Court of Justice and the provision is applicable to violations 

of other rights protected by Article 823 of the Civil Code. Thus it also 

protects a person’s right to reputation and personality right (see, for 

example, Federal Court of Justice, judgment of 28 July 2015, 

no. VI ZR 340/14). 

THE LAW 

ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 

25.  The applicant complained that the domestic courts had failed to 

protect his reputation and right to respect for his private life, as provided for 

in Article 8 of the Convention, which reads, in so far as relevant, as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private ... life ... . 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 

except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society 

... for the protection of the rights and freedoms of others.” 

A.  Admissibility 

26.  The Court notes that the complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

27.  The applicant argued that the German courts had failed to protect 

him and his reputation from an article containing seriously defamatory 

allegations, which to date was still accessible on the Internet. He further 

argued that the conclusions of the Court of Appeal had been inconsistent 

with the general principles as outlined in the case-law of the Court. He 

submitted that the Court of Appeal had failed to take into account the broad 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 9 

effect of an online publication, the fact that the article had not been 

sufficiently identified as old news, that no investigative proceedings had 

been initiated against the applicant concerning the allegations made in the 

article, and that there had not been sufficient public interest to justify 

mentioning him by name. Moreover, the article did not have a factual basis. 

In particular, an internal interim report could not be considered to have 

served as sufficient basis, as it contained mere speculations but no proven 

facts. Lastly, the applicant referred to the judgment of the Court of Justice 

of the European Union in the case Google Spain SL and Google Inc. 

v AEPD and Gonzalez (no. C-131/12, 13 May 2014) and argued that the 

reasoning regarding the right to be forgotten could be transferred to the 

present case. 

28.  The Government argued that the German courts had not failed to 

protect the applicant’s right under Article 8 of the Convention when they 

had refused his request for an injunction. The courts had extensively 

examined his action in line with the Court’s case-law regarding balancing 

Articles 8 and 10 of the Convention. The German courts had correctly 

concluded that the journalist had complied with his journalistic duty of care. 

In particular, the article had been free from exaggerations and based on 

reliable official reports. Both aspects had been considered by the Court of 

Appeal in detail. Moreover, the Government submitted that the public had a 

valid interest in the publication of articles in an online archive of a 

newspaper, if they had been lawfully published originally and were 

recognisable as archived old-news stories. In the present case, both 

requirements had been met. Lastly, the Government pointed out that the 

applicant’s submissions regarding the right to be forgotten and the 

correlating judgment of the Court of Justice of the European Union were 

negligible, since the judgment concerned completely different 

circumstances and no relevant principles could be derived from it for the 

present case. 

29.  The New York Times Company referred to the relevant case-law of 

the Court and pointed out that journalists were permitted to rely on official 

reports from domestic authorities. It further pointed out that the member 

States enjoy a margin of appreciation when balancing the rights under 

Articles 8 and 10 of the Convention. In that regard, the third-party 

intervener argued that the standards applied by the German courts were 

consistent with the Convention and guaranteed a very high level of 

protection of the rights under Article 8 of the Convention. 

2.  The Court’s assessment 

30.  At the outset the Court reiterates that in order for Article 8 to come 

into play, the attack on personal honour and reputation must attain a certain 

level of gravity and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of 

the right to respect for private life (see Yarushkevych v. Ukraine (dec.), 



10 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

no. 38320/05, §§ 22-26, 31 May 2016, with further references). Given the 

allegations that the applicant was involved in gold smuggling, 

embezzlement and organised crime, the Court considers these allegations 

grave enough for Article 8 to come into play. 

31.  The Court also notes that in cases such as the present one, what is in 

issue is not an act by the State but the alleged inadequacy of the protection 

afforded by the domestic courts to the applicant’s private life. It reiterates 

that the positive obligation inherent to Article 8 of the Convention may 

oblige the State to adopt measures designed to secure respect for private life 

even in the sphere of the relations of individuals between themselves. The 

applicable principles are, nonetheless, similar and regard must be had to the 

fair balance that has to be struck between the relevant competing interests 

(see Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, 

§§ 98 and 99, 7 February 2012, with further references). 

32.  Therefore, the Court considers that the present case requires an 

examination of the question of whether a fair balance has been struck 

between the applicant’s right to the protection of his private life under 

Article 8 of the Convention and the newspaper’s right to freedom of 

expression as guaranteed by Article 10. Having considered on numerous 

previous occasions similar disputes requiring an examination of the issue of 

a fair balance, the Court refers to the general principles relating to each of 

the rights in question that have been established in its case-law (see Couderc 

and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07, §§ 83-92, 

10 November 2015; Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, 

§§ 78-88, 7 February 2012; and Von Hannover (no. 2), cited above, 

§§ 95-107). 

33.  In cases such as the present one, where the national authorities had 

to balance two conflicting interests, and where the exercise of striking a 

balance between those two rights was undertaken by the national authorities 

in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law, the Court 

would require strong reasons to substitute its view for that of the domestic 

courts (see MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, §§ 150 

and 155, 18 January 2011, and Von Hannover (no. 2), cited above, § 107). 

34.  The Court has identified, in so far as relevant for the present case, 

the following relevant criteria in the context of balancing competing rights: 

the contribution to a debate of public interest; the degree to which the 

person affected is well-known; the subject of the news report; the prior 

conduct of the person concerned; the method of obtaining the information 

and its veracity; and the content, form and consequences of the publication 

(see Couderc and Hachette Filipacchi Associés, § 93; Axel Springer AG, 

§§ 90-95; and Von Hannover (no. 2), §§ 109-13, all cited above). 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 11 

(a)  Contribution to a debate of public interest 

35.  An initial essential criterion is the contribution made by articles in 

the press to a debate of public interest. The Court has previously recognised 

the existence of such an interest where the publication concerned political 

issues or crimes (see Axel Springer AG, cited above, § 90, with further 

references). 

36.  The Court of Appeal in its detailed judgment of 22 June 2011 held 

that there was a public interest in the suspicion that a German businessman 

was suspected of involvement in gold smuggling, embezzlement and 

organised crime (see paragraph 16 above). It emphasised that even though 

those allegations dated back some years, they had become relevant again 

due to the suspected involvement of a former New York City mayoral 

candidate in corruption. The court also pointed out that the latter was the 

actual topic of the article and that for the readers’ understanding of the 

allegations it had been necessary to elaborate on the suspicions against the 

applicant (see paragraph 16 above). Moreover, given the great public 

interest in the corruption allegations, there was also a public interest in 

mentioning the applicant by name. 

37.  The Court agrees with the conclusion of the Court of Appeal that the 

article contributed to a debate of public interest and that there was public 

interest in the alleged involvement of the applicant and mentioning him by 

name. 

38.  The Court of Appeal further held that public interest also existed in 

the publication of the article in the online archive of the newspaper. It 

reasoned that the public had not only an interest in news about current 

events, but also in the possibility of researching important past events. 

39.  The Court agrees with this conclusion, too. It notes the substantial 

contribution made by Internet archives to preserving and making available 

news and information. Such archives constitute an important source for 

education and historical research, particularly as they are readily accessible 

to the public and are generally free (see Times Newspapers Ltd v. the United 

Kingdom (nos. 1 and 2), nos. 3002/03 and 23676/03, § 45, ECHR 2009). 

(b)  How well known is the person concerned and what is the subject of the 

report? 

40.  The role or function of the person concerned constitutes another 

important criterion, related to the preceding one. In that connection a 

distinction has to be made between private individuals and persons acting in 

a public context, such as political or public figures. Accordingly, whilst a 

private individual unknown to the public may claim particular protection of 

his or her right to private life, the same is not true of public figures (see 

Petrenco v. Moldova, no. 20928/05, § 55, 30 March 2010). 

41.  The Court notes that the Court of Appeal pointed out that, while the 

report primarily concerned a prominent political figure, there was a certain 



12 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

interest in the applicant as a German businessman internationally active in 

the media sector (see paragraph 16 above). This assessment is in compliance 

with the Court’s case-law, as it has previously held that a manager of one of 

the country’s most prestigious enterprises can be considered by his very 

position in society to be a public figure (see Verlagsgruppe News GmbH 

v. Austria (no. 2), no. 10520/02, § 36, 14 December 2006). 

(c)  Method of obtaining the information and its veracity 

42.  As regards the method of obtaining the information and its veracity, 

the Court reiterates that Article 10 of the Convention does not guarantee 

wholly unrestricted freedom of expression, even with respect to press 

coverage of matters of serious public concern. Under the terms of 

paragraph 2 of that provision, freedom of expression carries with it “duties 

and responsibilities”, which also apply to the media even with respect to 

matters of serious public concern. By reason of these “duties and 

responsibilities”, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in 

relation to reporting on issues of public interest is subject to the proviso that 

they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable 

information in accordance with the ethics of journalism (see, for example, 

Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I, and 

Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, 

ECHR 2004-XI). 

43.  Moreover, those “duties and responsibilities” are liable to assume 

significance when there is a question of attacking the reputation of a named 

individual and infringing the “rights of others”. Thus, special grounds are 

required before the media can be dispensed from their ordinary obligation to 

verify factual statements that are defamatory of private individuals. Whether 

such grounds exist depends in particular on the nature and degree of the 

defamation in question and the extent to which the media can reasonably 

regard their sources as reliable with respect to the allegations (see Pedersen 

and Baadsgaard, cited above, § 78). The latter issue must be determined in 

the light of the situation as it presented itself to the newspaper at the 

material time (see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 

no. 21980/93, § 66, ECHR 1999-III) and requires, in turn, consideration of 

other elements such as the authority of the source, whether the newspaper 

had conducted a reasonable amount of research before publication (see 

Prager and Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, § 37, Series A no. 313) 

and whether the newspaper gave the persons defamed the opportunity to 

defend themselves (Bergens Tidende and Others v. Norway, no. 26132/95, 

§ 58, ECHR 2000-IV). 

44.  The Court has previously held that the press should normally be 

entitled, when contributing to public debate on matters of legitimate 

concern, to rely on the contents of official reports (see Bladet Tromsø and 

Stensaas, cited above, § 68) or on information provided by a press officer at 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 13 

the public prosecutor’s office (see Axel Springer AG, cited above, § 105) 

without having to undertake independent research. 

45.  The Court observes that the main source for the statements regarding 

the applicant was an internal FBI report and not an officially published 

report or a public statement to the press by a public official. However, the 

Court also notes that the Court of Appeal examined the factual foundation 

for the statements at issue in detail and concluded that the information in the 

FBI report was corroborated by reports of several other law-enforcement 

agencies, as well as submissions by the applicant himself (see paragraphs 17 

and 18 above). Consequently, the Court of Appeal concluded that the 

journalist had based his articles on sufficiently credible sources. Only with 

regard to the statement that the applicant had been barred from entering the 

United States did the Court of Appeal find that there was insufficient factual 

basis and issued a prohibitive injunction. 

46.  The Court sees no reasons to call the Court of Appeal’s conclusion 

into question and agrees that there was a sufficient factual basis for the 

remaining statements at issue. 

47.  The Court further notes that the Court of Appeal established that the 

journalist had contacted the applicant before the publication of the article. It 

agrees with the Court of Appeal’s conclusion that the journalist had fully 

complied with his journalistic “duties and responsibilities”. 

(d)  Prior conduct of the person concerned 

48.  The conduct of the person concerned prior to publication of the 

report or the fact that the related information had already appeared in an 

earlier publication are also factors to be taken into consideration (see 

Hachette Filipacchi Associés (Ici Paris) v. France, no. 12268/03, §§ 52 

and 53, 23 July 2009). However, the mere fact of having cooperated with 

the press on previous occasions cannot serve as an argument for depriving 

the party concerned of all protection against publications (see Von 

Hannover (no. 2), cited above, § 111). 

49.  The Court notes that the Court of Appeal touched on this issue only 

with regard to the fact that the applicant had not replied to the journalist’s 

questions prior to publication of the article. Since there are no further 

information that the applicant has actively sought the limelight, the Court 

concludes that the applicant’s prior conduct has no consequences for the 

current assessment and did not affect his right to respect for private life. 

(e)  Content, form and consequences of the publication 

50.  Lastly, the way in which the report is published and the manner in 

which the person concerned is represented in the report are factors to be 

taken into consideration. Moreover, the extent to which the report has been 

disseminated may also be an important aspect, depending on whether the 

newspaper is a national or local one, and whether it has a large or a limited 



14 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 

circulation (see Karhuvaara and Iltalehti v. Finland, no. 53678/00, § 47, 

ECHR 2004-X). 

51.  Firstly, the Court agrees with the Court of Appeal that the article was 

free from polemic statements and insinuations, and made it sufficiently clear 

that only insights from reports by the FBI and other law-enforcement 

authorities were being reported. Moreover, the Court finds that the 

information disseminated mainly concerned the applicant’s professional life 

and did not divulge any intimate private details. 

52.  Secondly, the Court notes that the German courts claimed lack of 

jurisdiction in respect of the print version of the article, as at the material 

time The New York Times was not distributed in Germany. The Federal 

Court of Justice, however, held that the online version of the newspaper was 

accessible from Germany, and that because a German businessman was 

mentioned in the article, the publication also had a direct connection with 

Germany and, as such, fell within the jurisdiction of the German courts. The 

Court of Appeal, however, found that the online article was accessible only 

as a result of a directed search with an online search engine. Therefore, the 

Court accepts, in the present case, the conclusion of the domestic courts that 

the consequences of the article in Germany were limited. 

53.  As far as the applicant complained that the article was also 

retrievable by merely searching online for his name, the Court notes that the 

applicant provided no information in his submissions regarding any efforts 

made to have the link to the article removed from online search engines. 

(f)  Conclusion 

54.  In the light of all the above-mentioned considerations, the Court 

considers that the Court of Appeal, in balancing the right to respect for 

private life with the right to freedom of expression, took into account and 

applied the criteria set out in the Court’s case-law. The Court reiterates that, 

where a balancing exercise has been undertaken by the national authorities 

in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law, the Court 

would require strong reasons to substitute its own view for that of the 

domestic courts. Such strong reasons are lacking in the present case. The 

Court of Appeal struck a reasonable balance between the competing rights 

and acted within the margin of appreciation afforded to it. 

55.  There has accordingly been no violation of Article 8 of the 

Convention. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 



 FUCHSMANN v. GERMANY JUDGMENT 15 

2.  Holds that there has been no violation of Article 8 of the Convention. 

Done in English, and notified in writing on 19 October 2017, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Milan Blaško Erik Møse 

 Deputy Registrar President 


